نقش مجالس حسینی در اقامه معروف‌ها و کاهش منکرات/ زیبایی‌های واقعه کربلا را بیان کنیم

نقش مجالس عزای امام حسین(ع) در اقامه معروف‌ها و کاهش منکرات قابل انکار نیست از طرفی به عقیده حجت‌الاسلام نژاد صفری از خطبای استان گیلان در ایام ماه محرم و صفر باید زیبایی‌های واقعه کربلا برای مردم بیان شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، محرم الحرام به مثابه ماه تجدید حیات اسلام و دهه عاشورا فصل ریزش رحمت بیکران الهی و بهار معرفت و عترت نبوی است، ایمان و اخلاق و ارزش‌ها در سایه فرهنگ عاشورایی تقویت می‌شود و کفر و نفاق ظلم و گناه به شدت تضعیف می‌گردد، نام پیشوای شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) و یاران باوفایش حقیقتا همچون مشعلی فروزان است که راه درست و سعادتمند را برای بشریت روشن می‌سازد و هر چه شرک و ظلم و نفاق است از آن می‌گریزد.

 

روحانیون و مبلغان اعزامی به ویژه در ایام عزاداری‌های محرم و صفر با یاری مدیران مساجد، تشکل‌ها و هیئت‌های دینی، انجمن‌های اسلامی و افراد متدین در سراسر ایران و جهان اسلام مجالس عزاداری و سخنرانی تشکیل می‌دهند و در زمینه عقاید، اخلاق، تاریخ اسلام، احکام شرعی، آداب معاشرت اسلامی و مسائل سیاسی مورد نیاز روشنگری می‌کنند.

 

با این مقدمه ضمن توجه به فرمایشات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز اخیر مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در باب ابعاد مهم جهاد تبیین در عصر جنگ روایت‌ها باید گفت بی شک نقش این مجالس در تقویت دینداری، شبهه‌زدایی، امیدبخشی، آگاهی آفرینی، تحکیم، عدالت، اخلاق، تجدید حیات دینی جامعه و در یک سخن در اقامه معروف‌ها و کاهش منکرات نه تنها قابل انکار نیست بلکه بسیار ویژه و حساس است.

 

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که این مؤلفه يكی از وظايف مقدس و مهم انبياء الهی، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان جامعه است، به بیان دیگر تبليغ يكی از مسائل اساسی در حيات اجتماع ما محسوب می‌شود که بی گمان متعلق به دوره خاصی از زمان نبوده و نيست. 

 

با این پیش زمینه، سؤال اساسی ما این خواهد بود که به راستی روحانیون و مبلغان برای چنین وظیفه‌ مهمی یعنی روشنگری، جهاد تبیین، بیان زیبایی‌های واقعه عاشورا، تبلیغ منش، سیره و سبک زندگی امام حسین(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) در ایام ماه محرم و صفر باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند و اینکه این رسالت در دنیای امروزی ما باید چگونه به بهترین نحو ممکن ظهور و بروز پیدا می‌کند تا بهترین اثر مطلوب را در جامعه منتظر ظهور بر جای بگذارد.

 

به همین مناسبت گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام «علی اکبر نژاد صفری» از خطبای استان گیلان و امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت انجام دادیم که به شرح زیر است.

 

_ از آنجا که روحانیون و مبلغان در این روزها وظیفه خطیری را بر عهده دارند لطفا در این مورد توضیح بفرمایید.

بله حقیقتا هم همینگونه است و روحانیون و مبلغان ما به ویژه در این روزها و در منابری که برپا می‌شود وظیفه مهمی بر عهده دارند، بنابراین روحانیون و مبلغان باید زیبایی‌های واقعه کربلا و قیام اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را به مردم منتقل کنند و یکی از وظایفی که بر عهده هست این است که تاریخ به مردم انتقال داده شود و تلاش گردد از فرصت اندک ماه محرم و صفر برای همین امر حداکثر استفاده به عمل آید.

اما با توجه به اینکه فرصت و وقت در ایام ماه محرم و صفر اندک است بالطبع در این دو ماه نمی‌توان همه ابعاد قیام عاشورا را برای مردم تبیین کرد و انتقال داد اما می‌توان قسمت‌هایی از زیبایی‌های کربلا را به جامعه منتقل نمود که این مهمترین رسالت روحانیون و مبلغان در چنین ایامی است.

 

_ چگونه می‌توان از تکرار تاریخ در عصر امام حسین(ع) جلوگیری کرد، آثار وسیع دلدادگی و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) چگونه باید تبلیغ گردد؟

برای این امر مبلغان و روحانیون تجهیز شدند تا اتفاقی که در زمان امام حسین (علیه السلام) افتاد در زمان امام عصر ارواحنا الفداه نیافتد بنابراین از این فرصت کم باید استفاده به عمل آید و آن احادیث و روایاتی که در محبت و عشق اهل بیت(ع) و امام حسین (ع) است به مردم منتقل شود تا مردم بدانند که هر چه قدر ظرفیت‌های وجودی خود را وسعت ببخشند یقینا محبت آن عزیزان در دلهایشان بیشتر جا می‌گیرد و می‌توانند سربازان و شیعیان خوبی برای اهل بیت (علیهم السلام) باشند.

 

_ رسالت مهم دیگر روحانیون و مبلغان در ایام ماه محرم چیست؟

انتقال احادیث و روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و سبک زندگی آنان به مردم رسالت دیگر روحانیون و مبلغان در ایام ماه محرم است، از طرفی باید این نکته مهم را هم عرض کنم که بسیاری از افراد وقتی به ما مراجعه می کنند، می‌گویند که فقط از امام حسین(ع)، امیرالمومنین حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) مطالبی را می دانیم و از سایر ائمه اطهار( علیهم السلام) آگاهی‌ و اطلاعات بسیار کمی داریم.

به همین علت یکی از وظایف مهم مبلغان دینی این است که در کنار تبلیغ سبک و سیره زندگی امام حسین (علیه السلام) و انتقال آن به نسل جوان و مردم باید سیره زندگی ائمه معصوم (ع) در رابطه با توجهشان به امام حسین (ع) و توجهشان در مقابل حاکمان زمانه شان، نحوه برخورد آنان با ظلم زمانه‌ و سبک زندگی این بزرگواران در برخورد با یک منکر هم با ادبیات خوب و مناسب و با بهره‌گیری از آیات و روایات مندرج در کتب شیعه و حتی کتب اهل تسنن به مردم انتقال داده شود. 

با اقداماتی که برشمردیم باید فضای لازم را ایجاد کنیم تا محبان امام عصر (عج) در جامعه بیشتر شوند. در واقع ما باید مقدمات ظهور آقا را هم با کلاممان و هم با عملمان فراهم کنیم. به بیان دیگر یک خطیب و مبلغ در کنار اینکه با بیان خود مردم را هدایت می‌کند باید با عمل خود هم مردم را هدایت کرده و در مسیر درست قرار بدهد.

در این ایام و در تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) شاهد حضور قوی و پرشور مردم در سراسر کشور و حتی جهان باشیم زیرا از برکات وجود جمهوری اسلامی و قیام امام خمینی(ره) علیه خداوند متعال عنایتی فرموده که هم اینک در اقصی نقاط جهان شاهدیم که برای حضرت علی اصغر (ع) روضه گرفته شد و حتی در کشورهایی مانند آمریکا و خیابان‌های واشنگتن شاهد عزاداری محرم هستیم و انشالله به همین ترتیب مقدمات ظهور هم فراهم می‌شود.

 

_ در حال حاضر نحوه و کیفیت انتقال مفاهیم عاشورا و سبک زندگی ائمه اطهار (ع) به مردم چگونه است؟

یقینا ما به عنوان یک مبلغ نباید انتظار داشته باشیم که مردم را فقط در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا ببینیم بلکه گاهی اوقات ما باید برویم در دل مردم ، آقایان علما و روحانیون اگر در کنار جوانانی که در خیابان‌ها ایستگاه صلواتی و خیمه عزای امام حسین(ع) برپا می‌کنند، حضور پیدا کنند و در دل و مردم باشند و با آنان ارتباط داشته باشند یقینا ما به آن قله مورد انتظار نزدیک می‌شویم.

 

_جایگاه فعلی ما در این مسیر چگونه است؟ چقدر توانستیم به اهداف مورد نظر برسیم؟

در حال حاضر ما برای رسیدن به آن مطلوب خیلی فاصله داریم و نیاز است فاصله خود را با مردم کمتر کنیم زیرا در سبک زندگی اهل بیت (علیهم السلام) می‌بینیم که این بزرگواران خودشان به جمع مردم می‌رفتند و بعضا به خانه‌های افراد سر می‌زدند و به بیماران سرکشی می‌کردند، بنابراین نیاز است که ما ابعاد مختلف تبلیغی را در نظر بگیریم البته ما مبلغان موفقی در سراسر کشور داریم که در دل مردم هستند و مردم هم با آنان ارتباط خوبی دارند اما خب این کافی نیست و لازم است در این بخش یک عزم عمومی داشته باشیم و انشالله کار به سمت و سویی برده نشود که‌ به سمت سکون پیش برویم بلکه باید دائما در تحرک باشیم تا به امید پروردگار متعال بتوانیم موجبات رضایت حضرت ولی عصر( عج)را فراهم سازیم.


به گزارش خبرگزاری شبستان، در کنار تمام موضوعات و موارد ذکر شده بی‌گمان در جلسات عزاداری باید به وقت شرعی اذان و اقامه نماز نیز توجه بسیار زیادی مبذول شود زیرا دشمن درصدد است با گرفتن قرآن و امام حسين(ع) از شيعيان در آن‌ها نفوذ پيدا كرده و هدايت آنان را در دست گيرد بنابراین همه ما بايد آگاهانه و با روشنفكری جهت تقويت محافل عزاداری اهل بيت(ع) و حضور گسترده مردم و عزاداری معنوی و حقيقی تلاش و كوشش كنيم و این دوری از غفلت، هوشیاری، بصیرت و جهاد بر همه ما واجب است.

 

کد خبر 1203579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha