واقعه عاشورا در آستارا بازخوانی شد

در عاشورای حسینی شبیه‌خوانان بندر آستارا در چند مسجد و هیئت مذهبی این شهر با اجرای هنر شبیه‌خوانی صحنه‌های واقعه جانسوز عاشورا را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، همزمان با روز عاشورا مسجد امام سجاد(ع)، صاحب الزمان(عج)، مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) و خیمه گاه حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) این شهر شاهد هنرنمایی شبیه خوانان واقعه عاشورا بود.

 

آیین شبیه‌خوانی واقعه خونین كربلا كه در بندر آستارا قدمتی دیرینه دارد، هر ساله با تمرین گروه‌های نمایشی شبیه‌خوانی، از چند روز مانده به روز عاشورا آغاز  شده بود در روز دهم ماه قیام و خون وقایع خونین روز عاشورا برای عزاداران حسینی به نمایش گذاشته شد.

 

در این آیین نمایشی گروه‌های شبیه‌خوان مساجد و هیئت‌های مذهبی بندر آستارا، هر كدام از شخصیت‌های واقعه كربلا از جمله حضرت امام حسین(ع)، حضرت امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س)، حضرت قاسم( ع)، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)، حضرت رقیه(س)، حضرت علی‌اصغر(ع)، حضرت علی اكبر(ع) و نیز شخصیت سپاهیان یزید بن‌معاویه از جمله شمربن ذی‌الجوشن، عبیدالله بن زیاد، محمد بن اشعث، حرمله بن کاهل و عمربن سعد دیالوگ و متن نمایشی مخصوص این آیین را كه از سال های گذشته به یادگار مانده را به تصویر کشیدند.

 

دیالوگ‌های این آیین نمایشی شعرگونه و موزون است و گاهی در حین اجرای شبیه‌خوانی، مداحان اهل‌بیت(ع) احوالات واقعه خونین روز عاشورا را به هنگام شهادت نمادین هر كدام از شخصیت‌های برجسته سپاه اسلام این قیام به صورت نوحه بیان می‌كنند.

 

در مراسم شبیه‌خوانی روز عاشورا هر كدام از شهدای دشت كربلا كه دارای متن و دیالوگ نمایشی هستند، به صورت نمادین به میدان جنگ آمده و با نبرد با دشمن و در نهایت شهادت خود،عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)  را در اشک و ماتم فرو می‌برند.

 

در آیین شبیه‌خوانی روز عاشورا گروه یاران امام حسین(ع) با لباس سبز و گروه سپاهیان لشگر یزید ملعون نیز با لباس سرخ رنگ و با تزیین‌های كلاه و زره مخصوص وارد میدان نمایش می‌شوند.

 

در شبیه‌خوانی روز عاشورا افرادی كه نقش حضرت امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را ایفا می‌كنند، برای پرهیز از هرگونه شبیه‌سازی چهره با آن بزرگواران، نقاب پارچه‌ای و روبند بر صورت ایفاء کنندگان نقش‌ها کشیده می‌شود.

 

در این نمایش شبیه‌خوانی برای تداعی قیام كربلا، یاران امام حسین(ع) برای نشان دادن شكوه و عظمت مقام خود با اسب وارد میدان نمایش می‌شوند و صحنه‌های نمادین را از واقعه خونین روز عاشورا را به تصویر می‌کشند.

 

آیین نمایشی شبیه‌خوانی واقعه عاشورا در بندر آستارا كه همزمان با ساعت اذان ظهر به اتمام می‌رسد، با شهادت امام حسین(ع) و با سردادن اذان ظهر توسط یكی از موذنین و با آتش زدن خیمه‌های برپا شده و با سینه‌زنی عزاداران حسینی و اقامه نمار ظهر و عصر به پایان می‌رسد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، مردم عزادار این شهرستان مرزی و بندری در محل اجرای این نمایش طبق یک قاعده و روش سنتی به صورت گرد در دور میدان محل اجرای نمایش که بزرگی آن به طول و عرض ۴۰ متر بود، جمع شدند و با اشک ریختن بر مظلومیت سرور شهیدان و یاران باوفایش، حلقه ۱۰ روزه عزاداری دهه اول محرم را در این شهر مرزی تکمیل کردند.

 

 

کد خبر 1203774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha