تبدیل عزاداری حسینی به الگوی مبارزه با ظلم و ستم  نتیجه کار خبرنگاران صادق است

حجت الاسلام رضوانی‌نژاد با بیان اینکه نهراسیدن از سختی‌ها و شکنجه‌ها از درس‌های عاشورا برای خبرنگاران است گفت: تبدیل شدن فرهنگ و ترویج عزاداری اباعبدالله(ع) به یک اصل و الگو شدن آن برای مبارزه با ظلم و ستم نتیجه کار خبرنگاران صادق است.

حجت الاسلام  « محمدعلی رضوانی‌نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به تقارن امسال روز خبرنگار  با عاشورای حسینی گفت: اهل بیت پیامبر (ص) از ابتدای حرکت امام از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا،  بر تمام وقایع منزل به منزل این مسیر تا مصادف شدن با لشکر حرابن یزید ریاحی و سپس سکونت یافتن در صحرای کربلا  تا لحظات سخت و شدید مبارزه در روز عاشورا همه و همه را شاهد و ناظر بوده اند.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گیلان افزود: عالمگیر شدن نهضت حسینی  و باقی ماندن آثار آن پس از  صدها سال نتیجه تلاش خبرنگاران صادق واقعه کربلاست.
 
وی تبدیل شدن فرهنگ و ترویج عزاداری اباعبدالله(ع) به یک اصل و الگو شدن آن برای مبارزه با ظلم و ستم  نتیجه کار خبرنگاران صادق دانست و اظهارکرد: حضرت زینب(س) از شروع  قیام حسینی تا به شهادت رسیدن حضرت و همه یارانش، در صحنه حضور داشتند و آنچه را در طول مبارزه با سپاه یزیدیان و طول دوران  اسارت دیده بودند، درست و با حفظ امانت، برای مردم بازگو کنند.
 
رضوانی‌نژاد تصریح کرد: حرکت و قیام حسینی بر ضد ظلم و ستم، شاهدان صادقی می‌خواهد که واقعه را از ابتدا تا انتها از نزدیک مشاهده کنند و تمام اتفاقات را با چشم دیده و با گوش بشنوند و بعضا  شکنجه‌ها را از نزدیک دیده و با ضرب تازیانه و بیابانگردی شهر به شهر با تمامی وجود  خویش لمس کنند.
 
وی با بیان اینکه آنچه موجب ممزوج شدن نقش آفرینندگان عاشورا با خبرنگاران شده، انتقال راستین  خبر این قیام بود اظهار کرد: اگر خبرهای صحیح و صادقانه اهل بیت(ع) از واقعه کربلا نبود چه بسا این حرکت انقلابی و قیام بزرگ، پس از به شهادت رسیدن مردان نهضت، در نطفه خفه شده و به عنوان یک اختلاف داخلی، پرونده آن بسته می شد و چه بسا  بنی‌امیه که ید طولایی در وارونه نشان دادن حقایق داشتند روایتی را که به مصلحت خودشان می‌دانستند، به نفع خود روایت کرده و واقعه را وارونه و به نفع خود مصادره به مطلوب می کردند
 
وی یکی از دلایل بسیار مهم ماندگاری قیام امام حسین(ع) را نقل روایت‌های ماجرا از زبان شاهدان عینی و خانواده آن حضرت دانست که علیرغم مخالفت بعضی از بزرگان مدینه و حتی بنی‌هاشم، همراه امام آمده و تا آخر نهضت با امام همراه بودند. این جمع، شاهد تمام وقایع کربلا  بودند. 
 
رضوانی‌نژاد تاکید کرد: خبرنگاران اگر چه در آن ایام  رسانه‌ای نداشتند که آنچه را اتفاق افتاده است را سریع و بلافاصله منتشر کنند، اما وقایع را با تمام زوایایش به خاطر سپرده و به هنگام ملاقات با کسانی که در صحنه نبودند، آنها را به صورت دقیق بازگو می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه خبرنگاران صادق واقعه کربلا از روز اول اسارت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی خود را آغاز کردند تصریح کرد: این اطلاع‌رسانی کار دستگاه ابن زیاد و فرمانده‌اش عمر بن سعد که تمام هدفشان این بود که این پرونده را خاتمه داده و مهر تمت بر او بزنند، به شدت سخت کرد.
 
وی با بیان اینکه دشمنان هرگز تصور نمی کردند که با حضور این شاهدان خبرنگار، پرونده این حرکت اعتراضی نه تنها  بسته نخواهد شد بلکه در تاریخ ثبت خواهد شد اذعاک کرد: به یقین چیزی که باعث شد تا این حرکت در نطفه خفه نشود و این  قیام ماندگار بماند، اطلاع‌رسانی خبرنگاران همراه ماجرا و مورد تأیید امام بوده است.
 
وی یادآور شد: هشتاد و چند نفر زن و کودک تحت فرماندهی حضرت امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) در کنار  خطابه‌های  روشنگرانه‌  و آتشین و علی گونه حضرت زینب( س) در کوفه و شام و همچنین خطبه مهم حضرت سجاد (علیه السلام) در شام و گفتگوی تک تک همراهان امام، در مدت اسارت با توجه به فرصت‌های پیش‌آمده، با هدف روشنگری مردم، همه و همه زمینه ساز  آزادی آنها  و ثبت وقایع در دل تاریخ بوده است.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان تداوم این حرکت پیروزمندانه تا رسیدن به کربلا و در اربعین شهادت امام حسین(ع) بیان کرد: با  ورود به کربلا مجدداً قیام امام را زنده و پرچم پیروزی را بالا برده و به جهانیان ثابت کردند که حق پیروز است. 
 
وی با تاکید بر اینکه هر چه‌ آثار و برکت از قیام امام حسین(ع) و یارانش وجود دارد، تتیجه همراهی خبرنگاران در این مسیر همراه امام بوده است گفت: آنان آنچه بیان ‌می‌کردند، مورد تایید امام‌ زمانشان بود که در معیّت او حرکت می کردند.
 
رضوانی‌نژاد با اشاره به درس های این واقعه برای خبرنگاران تشریح کرد: باید شاهد واقعه باشیم و بر اساس مشاهده نقل کنیم و سپس مشاهدات خود را بر اساس عقیده و شناخت درست از هدف  انتقال دهیم. 
 
وی نهراسیدن از سختی‌ها و شکنجه‌ها را از دیگر درس‌های عاشورا برای خبرنگاران عنوان کرد و بیان داشت: نباید به دو مسئله انحرافی تطمیع و تهدید در راه انتقال خبر دچار نشویم.
 
رضوانی‌نژاد با تاکید بر اینکه نباید حقیقت را در هر شرایطی نادیده بگیریم خاطرنشان کرد: باید همچون یاران امام حسین (ع)، نیت خود را در ثبت و نقل خبر خالص کرده و خبر را برای خدا  تهیه کنیم.
کد خبر 1203809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha