بندر آستارا در شام غریبان حسینی به سوگ نشست

مردم ولایتمدار و حسینی بندر آستارا در شام غریبان امام حسین(ع) و یاران باوفایش به سوگ نشستند و بر غربت و اسارت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) گریستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، آیین اندوهبار شام غریبان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و ۷۲ تن از یاران باوفای آن حضرت امشب ( دوشنبه،17 مرداد) با حضور عزاداران در مساجد،حسینیه‌ها، تکایا و امامزاداگان ابراهیم و قاسم(ع) برگزار و مرزنشینان آستارایی به عزا نشستند.

 

عزاداران مرزنشین و ولایتمدار آستارایی در ادامه عزاداری‌های روز عاشورا در قالب دسته‌های سینه‌زنی با روشن کردن شمع به نشانه همدردی با بازماندگان و اسرای دشت نینوا و زینب کبری (س) در ماتم و مصیبت امام شهیدشان و یاران باوفایش به سوگواری پرداخته و به سر و سینه زدند.

 

در این آیین که با سوز و گداز همراه بود مردم این خطه از کشورمان به نشانه تاریکی خیمه‌های حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در شام روز عاشورا، چراغ‌ها را خاموش کرده و بر تنهایی و بی‌کسی زن و فرزندان سیدالشهدا(ع) و یارانش به عزاداری پرداخته و اشک ماتم ریختند.

 

نوای حزن‌انگیز مداحان حسینی که از مصائب بازماندگان سالار شهیدان، پس از شهادت آن بزرگوار و سقای لشکرش در شامگاه عاشورا سخن می‌گفتند، آه از نهاد عزاداران برانگیخته و فریادهای یا حسین(ع) و یا ابوالفضل عباس(ع) سوگواران را به آسمان بلند می‌کرد.

 

گروه های مختلف مردم مومن و حسینی شهرستان مرزی بندر آستارا در این آیین، شمع‌هایی را در فراق و مظلومیت شهدای دشت نینوا در جلوی مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی روشن و بار دیگر حادثه عاشورا را زنده کردند.

 

در برپایی شام غریبان امام حسین (ع) همه مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی شهری و روستایی بندر آستارا و امامزاداگان ابراهیم و قاسم(ع) میزبان سوگوارانی بود که غم و اندوه خود را از شهادت آن حضرت به نمایش گذاشته و با حالی غمین بر سر و صورت خود می‌زدند.

 

گفتنی است، برپایی مراسم عزاداری شام غریبان شهدای دشت نینوا در روستاهای بندر آستارا همچون باغچه‌سرا، خشکه‌دهنه، جلال‌آباد، ویرمونی، خانه‌های آسیاب، دگیرمانکشی، شونده‌چولا، عنبران‌محله، عباس‌آباد، قلعه، حیران، سیبلی و روستاهای بخش لوندویل با حضور سوگواران و عزاداران حسینی برگزار شد.

کد خبر 1203848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha