«سوگواری» اثری برگرفته از از المان های دفاع مقدس و موتیف های عاشورایی است

این هنرمند نقاش اثر «سوگواری» را اثری متاثراز المان های دفاع مقدس و موتیف های عاشورایی خواند و گفت: مضامین عاشورایی در هر دوره ای می تواند بر خلق اثر هنری تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سوگواری» عنوان یکی از مجموعه آثار عاشورایی و دفاع مقدسی «عبدالحسین بنافیان» است؛  این اثر را این هنرمند در سال 93  با تلفیق المان هایی از دفاع مقدس و موتیف ها و نشانه هایی عاشورایی خلق کرده  و هم اکنون در گنجینه هنری موزه مقاومت نگهداری می شود، همزمان با ایام محرم درباره این اثر با «عبدالحسین بنافیان» هنرمند نقاش و عضو  انجمن هنرمندان نقاش ایران به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

 اثر سوگواری را با تلفیق المان های دفاع مقدسی و موتیف های عاشورایی خلق کردید درباره این اثر بیشتر توضیح دهید؟

«سوگواری» با تلفیق عناصر و المان های دفاع مقدسی مثل پیشانی بند، بیرق، پرچم، کلاهخود، پلاک، زنجیر و چفیه با موتیف ها و نقش  مایه های مربوط به محرم، عاشورا خلق شده است. این اثر در قطع مربع و ابعاد یک در یک متر و قطر 4 سانتی متر با استفاده از ترکیب مواد خلق شده است.

آیا مضامین عاشوریی قابلیت ظهور و بروز در عناصر هنری در هر زمانی را دارند؟

همان طور که از این سئوال مشخص است، شعار« کل یوم عاشورا و کل الارض کربلا» یک شعار مشخص مبرهن و واضح است؛ درباره عاشورا متخصصان در این حوزه باید نظر بدهند، من به عنوان یک هنرمند کار خودم را انجام می دهم، هنرمند از هر واقعه و موضوع و مضمونی تاثیر می گیرد و آن را تبدیل به یک اثر هنری می کند اثری تجسمی که  از دید هنرمند  در قالب یک نقاشی، گرافیک، پوستر و مجسمه و...ظهور و بروز پیدا می کند؛ قطعا هم همین طور است؛ هر زمانی این امکان  وجود دارد که هر مضمونی می تواند تلفیق شود.

 

شما به عنوان هنرمندی که دفاع مقدس را تجربه کرده اید چگونه از این مضمون که شباهتی با قیام عاشورا دارد برای خلق سوگواری بهره برده اید؟

نگاه من به عنوان کسی که جنگ را از نزدیک دیده و تجربه حضور در جبهه را دارد، خیلی متفاوت است، وقتی از نزدیک وضعیت جبهه را لمس می کنید می بینید رزمندگان با همین آواهای عاشورایی و نگاه های عاشورایی به امام حسین (ع) و یاران شان روحیه دوچندانی می گرفتند در زمانی که جنگ جنگ نابرابر بود، آنها در مقابل دشمنی می جنگیدند  که کاملا مجهز بود و آنها از ساده ترین تجهیزات هم برخوردار نبودند، در آن جنگ حزب بعث از سوی همه کشورها تجهیز شده بود. ما در یک جنگ نامتقارنی بودیم  در واقع این جنگ به عاشورا هم شباهت داشت  در عاشورا سپاه یزید با همه تجهیزات در مقابل یک خانواده و 72 نفر بودند و هیچ برابری وجود نداشت؛ این نابرابری  در دفاع مقدس و عاشورا کاملا با یکدیگر تطبیق دارد. بنابراین  مضامین جبهه و دفاع مقدس ما کاملا با موضوع امام حسین (ع)  و عاشورا مطابقت دارد.   من  بر اساس همین نگاه مجموعه ای  با همین مضمون خلق کردم اثر«سوگواری» تنها یکی از آن مجموعه است. مضمون عاشورایی  در هر دوره ای می تواند تاثیرگذاری داشته باشد. در دوره دفاع مقدس به یک شکل و الان نیز هم در موضوع مقاومت می تواند در کار خلق هنری موثر باشد وحاوی  تمام پیام های جبهه حق علیه جبهه باطل باشد.

 

مضامین عاشورایی چگونه می توانند روی مخاطب امروز تاثیر داشته باشند؟

قطعا نه این موضوع هر موضوعی که در قالب هنر گنجانده شود، در حوزه هنرهای نمایشی ، هنرهای تجسمی و حتی در حوزه موسیقیایی می تواند موثر باشد به شرطی که آن فاکتورهای هنری در اثر بگنجد و از فرم های زیباشناسانه روز بهره ببرد و از طرفی کار هنرمند دلی باشد به قول شاعر« آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» بنابراین وقتی اثری با این ویژگی ها خلق شود مخاطب خود را پیدا می کند، هر کاری که از دل برآید و قواعد هنری در آن رعایت شود در هر برهه ای از زمان تاثیر خود را دارد و قطعا در آینده هم خواهد داشت. در روزگار امروز به واسطه توسعه  رسانه های جمعی و سوشیال مدیاها قطعا آثار تاثیرگذاری بیشتری دارند به شرط اینکه قواعد هنری در خلق این آثار رعایت شده باشد.

 

لیلا ضامنی

 

 

کد خبر 1204030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha