تعزیه خوانی سفره ای معنوی به وسعت عشق برای عشاق حسین در کانون های مساجد مازندران

تعزیه خوانی برای امام حسین(ع) و یارانش نمایش مذهبی و سنتی – ایرانی و شیعی است که این روزها به همت کانون های مساجد مازندران با قوت در حال برگزاری است تا دهه دوم محرم از این سفره معنوی ارتزاق شود.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مریم نظری/ تعزیه خوانی برای امام حسین(ع) و یارانش نمایش مذهبی و سنتی – ایرانی و شیعی و فرهنگی قدیمی است که از گذشتگان به ما ارث رسیده است و نمایشی است که در آن واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، به صورت نمایش و تئاتر نشان داده می‌شود و امروز اعضای کانون مساجد مازندران در این بخش با قوت در راستای نهادینه کردن ارزش ها در این بخش تلاش دارند.

 

آیین تعزیه خوانی عاشورا و روایتگری وقایع کربلا در کانون مساجد مازندران

تعزیه نمایشی است که در آن واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود و این نمایش نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی-شیعی و بیشتر دربارهٔ شهادت امام حسین(ع) و مصائب اهل بیت(ع) است.

 

حجت الاسلام «حسین صادقی فر» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مازندران ، تعزیه را هنری از مذهب شیعه دانست که این هنر مذهبی قدمت طولانی در استان مازندران دارد که با استقبال بی‌نظیر مردم همراه است و بخش عمده‌ای از عزاداری را در ماه محرم در بر می‌گیرد.

امام جماعت کانون امام علی(ع) نکا با اعلام اینکه طبق سنوات گذشته همزمان با سالروز شهادت سید و سالار شهیدان تلاش داریم تا مراسم تعزیه خوانی و وقایع عاشورا در این کانون برگزار شود؛ اظهار کرد: باید تلاش شود تا با بازسازی تصویری وقایع و مصیبت های اهل بیت امام حسین (ع) پس از شهادت آن حضرت در کربلا در قالب تعزیه، مصیبت های دشت کربلا به نسل جدید ارائه شود.

وی گفت: آیین تعزیه خوانی عاشورا و روایتگری وقایع کربلا در کانون مساجد گامی مهم برای توسعه فرهنگ عاشورایی در بین نسل جدید است که در قالب نمایش با قوت بیشتری به جامعه منتقل می شود.

 

تعزیه یک هنر تاثیرگذار با اصالت ایرانی و اسلامی برای بچه مسجدی ها

«علی اکبر زارعی» هم تعزیه را یک هنر تاثیرگذار با اصالت ایرانی و اسلامی برای بچه مسجدی ها دانست و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در مازندران گفت: طی دهه اول محرم برنامه های مختلفی از جمله سخنرانی، مکن ای صبح طلوع، تعزیه خوانی، جوشی خوانی، اطعام حسینی و عاشورایی در روستای سمچول به همت این کانون اجرا می شود.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهدا روستای سمچول بهشهر افزود: تعزیه نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی - شیعی است كه سوگنامه شهادت امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت و یاران ایشان را مصور می سازد و حاوی یک پیام متعالی و اعتقادی است.

وی گفت: تعزیه خوانی در ماه محرم یکی از سنت های قدیم است که در بیشتر موارد در دهه دوم محرم اجرایی می شود و از روز یازدهم محرم تعزیه خوانی تا اربعین نیز اجرا می‌شود و در کانون روستای سمچول این برنامه از عاشورا اجرایی شده و تا اربعین در روزهای مختلف برگزار می شود.

 

کانون مساجد نهادی اثرگذار برای نهادینه کردن فرهنگ تعزیه خوانی در بین نسل جدید

«علی اكبر علی اكبری»  یکی از پیشکسوتان آیین تعزیه و شبیه خوانی مازندران است که از زمان خردسالی به تعزیه روی آورده است و براساس الگوبرداری از پدر در این کار و نقش وارد شده و بیش از 70 سال  نقش های گروه های مختلف تعزیه را اجرا کرده است.

 

این پبشکسوت تعزیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مازندران اظهار کرد: قبل از شیوع کرونا برای تماشای تعزیه مهمانان زیادی از اقصی نقاط استان می آمدند و این آئین عاشورایی با شور خاصی اجرا می‌شد و متاسفانه کرونا موجب شد تا این نمایش ها کمرنگ شود؛ اما عشق و علاقه به امام حسین(ع) هیچگاه کمرنگ نشد و دلدادگی ها همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه علاقه مندی مردم استان به تماشای تعزیه به عنوان هنر مذهبی و دینی فراوان  است اما مکان ثابتی برای اجرای تعزیه وجود ندارد و بارها و بارها در رابطه با تعزیه و مشکلات و کمرنگ شدن آن در جامعه سخن گفته شده است و متاسفانه امروز کمرنگ شدن تعزیه به جایی رسیده که تنها در برخی از روستاها و در مساجد وتکایا این نمایش دینی و عاشورایی برگزار می شود.

 

علی اکبری گفت: باید در این راستا با دقت نظر بیشتری وارد شده و برای توسعه این فرهنگ تعزیه خوانی در بین نسل جدید که با توجه به هجمه های فرهنگی دشمن از برخی سنت ها دور شده اند؛ تلاش شود که در این راستا کانون مساجد می تواند به عنوان نهاد فرهنگی و دینی که با نسل جدید جامعه در ارتباط است؛ برای این نمایش ارزشی و فرهنگ ارزش قائل شده و در این بخش برای نهادینه کردن تعزیه تلاش کند .

 

به گزارش شبستان، تعزیه خوانی برای امام حسین(ع) و یارانش نمایش مذهبی و سنتی – ایرانی و شیعی  است که این روزها به همت کانون مساجد مازندران با قوت در حال برگزاری است تا دهه دوم محرم از این سفره معنوی ارتزاق شود و ه خوب که در این راستا و نهادینه کردن این فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی با بیان و زبان تئاتر در مساجد و در بین بچه مسجدی ها اهتمام ویژه ای اعمال شود.

کد خبر 1204065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha