مجوز خروج کالا و وسایل نقلیه موکب های اربعین رایگان صادر می شود/لزوم رعایت سقف مجاز حمل بار از سوی موکب های اربعین

نیک نفس با بیان اینکه روند صدور مجوز خروج وسایل نقلیه و کالا موکب های اربعین استان مازندران در گمرک ساری تحت عنوان مسیر سبز کارسازی می شود، گفت: تمامی کارکنان گمرک ساری به صورت شبانه روزی و بدون دریافت ریالی کار موکب داران اربعین را انجام می دهند.

«عسگر نیک نفس» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سیدو سالار شهیدان امام حسین(ع) از برنامه ریزی برای انجام کار گمرکی تجهیزات و امکانات موکب ها در خودِ استان مازندران خبر داد و اظهار کرد: با توجه به وقت گیر بودن انجام کارهای گمرکی در مرز با هماهنگی های صورت گرفته این مراحل اداری کنترل و ثبت بار از طریق گمرک در مرکز استان انجام و بعد از آن انتقال بار انجام می شود .

 

رئیس اداره گمرک مرکز استان مازندران با بیان اینکه در رابطه با اربعین حسینی گمرک در ۲ مقوله خروج کامیون، وسایل نقلیه شخصی و عمومی(اتوبوس) و خروج بار شامل کالاهای اساسی و نذورات مردمی کمک کار ستاد اربعین حسینی استان است، گفت: گمرک ساری پایلوت صدور مجوزها برای موکب های اربعین استان می باشد، و تمامی کارکنان گمرک ساری به صورت شبانه روزی کار موکب داران اربعین را انجام می دهند.

 

وی با بیان اینکه کار برای اربعین به عشق امام حسین(ع) و برای رضای خداوند متعال توسط کارکنان گمرک ساری انجام می شود، افزود: فعالیت گمرک ساری به عنوان پایلوت جهت صدور مجوز خروج موکب های اربعین از مازندران از دوسال قبل از شیوع کرونا آغاز شده و در دوران همه گیری کرونا و تعطیلی سفر اربعین فعالیت این گمرک هم تعطیل بوده است و امسال با مدیریت کرونا و بازگشایی این سفر معنوی ففعالیت گمرک ساری برای صدور مجوزهای خروج کالا و ماشین در ایام اربعین حسینی از سر گرفته شده است.

 

نیک نفس با بیان اینکه سهمیه بار و کالا از سوی ستاد اربعین استان به موکب ها اطلاع رسانی می شود،‌ گفت: موکب ها باید کامیون ها و تریلی هایی که بار آنها را حمل خواهند کردند را به گمرک معرفی کنند تا مجوزهای خروج به موقع صادر شود.

 

وی با بیان اینکه تعدادی از رانندگان به صورت رایگان حمل بار موکب ها را انجام می دهند و گمرک هم برای همراهی با فعالین اربعین حسینی هزینه ای برای خروج کالا از کشور از صاحبان وسایل نقلیه حمل بار و خدمه موکب ها دریافت نمی کند، یادآورشد: پروانه خروج برای این رانندگان بین ۲-۳ماهه اعتبار خواهد داشت و با پایان این اعتبار رانندگان مجاز به حضور در عراق نخواهند بود.

 

نیک نفس با اشاره به اینکه موکب ها با توجه به اعلام آمادگی که به ستاد اربعین استان خواهند داشت از سوی این ستاد جهت دریافت مجوز خروج به گمرک ساری معرفی می شوند، ادامه داد: نمایندگانی برای تسهیل روند کار موکب داران در حوزه گمرک در نظر گرفته شده است به طور مثال برای اینکه ۳۷نماینده موکب های اربعین مازندران به گمرک ساری مراجعه نکنند نمایندگانی از سوی ستاداربعین برای دریافت مجوزهایی جهت حمل کالاها و خروج ماشین های حمل بار و خدمه مراجعه کنند تا شاهد سردرگمی و بی نظمی در روند دریافت مجوزهای خروج نباشیم.

 

وی با بیان اینکه تمامی روند کار موکب ها در گمرک ساری تحت عنوان مسیر سبز کارسازی می شود، گفت: در سال ۱۳۹۸تمامی ماشین هایی که از گمرک ساری مجوز خروج از کشور دریافت کرده بودند با رضایت کامل در عراق حاضر شدند و به عزاداران حسینی ارائه خدمت داشتند، یادآورشد: موکب داران نیاز نیست با ماشین حمل بار به گمرک مراجعه کنند بلکه نماینده گمرک با حضور در محل استقرار ماشین های موکب ها روند مجوز خروج را صادر خواهد کرد.

 

رئیس اداره گمرک مرکز استان مازندران با بیان اینکه لیست کالاهای مجاز برای خروج از کشور از طریق صنعت، معدن و تجارت به موکب ها اطلاع رسانی شده است، گفت: به احترام قانون کشور مقابل تمامی قوانین و مقررات حمل بار به عراق از سوی گمرک رعایت خواهد شد.میزان و نوع کالاها نیز به درستی رصد خواهد شد و هر موکب مطابق سهمیه که ستاد اربعین استان داده فقط می تواند به اندازه سهمیه کالاهایی نظیر مرغ، گوشت، برنج و ... از کشور خارج کند.

 

وی با تاکید براینکه موکب ها باید یک ماه زودتر از فرارسیدن زمان اعزام موکب ها به عراق باید میزان کالا و ماشین های مورد نیاز را مشخص کنند، افزود: به هیچ کدام از موکب ها اجازه داده نمی شود که هیچ کالایی را بیشتر از سقف مجاز سهمیه اعلامی از سوی ستاد اربعین استان به عراق منتقل کنند.

 

نیک نفس بیان کرد: موکب داران برای خروج کالاهایی که باید بعد از اتمام سفر اربعین به کشور بازگشت داده شود نگران نباشند و تمامی کالاهایی که به عنوان موقت خروج خواهد داشت را در لیست ارسالی به گمرک ارائه دهند تا مجوز های لازم صادر شود.

 

کد خبر 1204075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha