تاریخ قرار است چند بار تکرار شود ؟! / غزه نیاز به حمایت برای جلوگیری از تراژدی های هولناک دارد

غزه تنها در ۱۶ سال گذشته ۶ بار هدف حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و اکنون دیگر زمان به کارگیری راه حل تشکیل کشور فلسطین در سرزمین های اشغالی ،برچیدن ظلم و بهبود شرایط زندگی فلسطینی های ساکن غزه فرا رسیده است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: تاریخ چند بار تکرار می شود؟ یک بار؟ دو بار ؟ سه بار؟ . پاسخ این سوال در مورد غزه که به طور مکرر  هدف وحشیگری های رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار می گیرد تنها در ۶ بار در ۱۶ سال گذشته بوده است.

نوار غزه که برخی نام «زندان باز» را بر آن نهاده اند ی 16 سال گذشته در سال های 2006; 2009; 2012; 2014; 2021; و 2022 مورد حملات صهیونیست ها قرار گرفته است.

وضعیت در غزه  16 سال است که به همین منوال می گذرد و اکنون دیگر زمان به کارگیری راه حل تشکیل کشور فلسطین در سرزمین های اشغالی ،برچیدن ظلم و بهبود شرایط زندگی فلسطینی های ساکن غزه فرا رسیده است.

اما افسوس که به خاطر انکار آپارتاید اسرائیل ،ظلم به مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی به طور کلی و در غزه به طور خاص در قالب یک تراژدی هولناک تکرار شده است.

مانند سال های گذشته، غزه توسط  رژیم آپارتاید صهیونیستی به طرز وحشیانه ای مورد حملات غیرانسانی قرار گرفته است و تنها اتفاقی که افتاده این است که برخی از ماسک های زشت تغییر کرده اند،به جای ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو، اسرائیل چهره‌هایی مانند یئیرلاپید را در راس کار قرار داده است.

همچنین به جای «تزیپی لیونی» که انگشت خود را در قاهره تکان می دهد و مردم بی گناه غزه را تهدید می کند، جنایتکار جنگی «بنی گانتز» در اسرائیل حضور دارد که تحت فرمان او در سال 2014 بخش هایی از غزه تخریب شد،بخش هایی از غزه به عصر حجر برگشت و یک هزار و 364 فلسطینی در غزه کشته شدند.

و حالا ایجا در غزه چهره هایی فرشته گونه مانند «علاء قدوم» پنج ساله را می بینیم که در آغوش پدربزرگش مرده است. همچنین علا طهروی، اهل رفح که خانواده‌اش حتی نتوانستند با او خداحافظی کنند، زیرا بدنش قطعه قطعه شده بود.  

تعداد کشته شدگان حمله اخیر به غزه تنها در چند روز گذشته به 44 شهید از جمله 15 کودک رسیده است. بدیهی است که کودکان که حدود 50 درصد از جمعیت غزه را تشکیل می دهند، به هدف مورد علاقه اسرائیل تبدیل شده اند.

گویی زمان تصمیم گرفته است که بایستد چرا که غزه 2022 همان غزه 2021 است،همان غزه 2014; 2012; 2009; و 2006.

با این حال، فلسطینی‌ها چیزی را دارند که «ادوارد سعید» آن را زمینه اخلاقی بالاتر می‌نامید ،اینکه پیروزی فلسطینی ها در نهایت نتیجه اجتناب‌ناپذیر استواری آنها خواهد بود چرا که آنها علی‌رغم اینکه به حال خود رها شده اند ،تزلزل پیدا نکرده اند.

در سال 1984 این روشنفکر آمریکایی- فلسطینی و استاد دانشگاه کلمبیا این طور استدلال کرد که فلسطینی ها از اجازه روایت کردن خود محروم هستند.

هنگامی که اسرائیل برای 22 روز متوالی در سال 2009 به غزه حمله کرد، به وضوح نشان داد که سه هدف دارد که جای تعجب نیست که به آنها دست نیافته است: سرنگونی دولت حماس، پایان دادن به پرتاب موشک های مقاومت، و بازگرداندن نیروهای طرفداران اسلو به غزه.

این سناریو چهار بار تکرار شد، در حالی که محاصره مرگبار قرون وسطایی غزه را حفظ کرد.اکنون رژیم صهیونیستی در سال 2022 و بدون هیچ تحریکی، هدف جدیدی را برای جنگ وحشیانه خود علیه کودکان و زنان غزه اعلام کرده است: خلاص شدن از شر جهاد اسلامی.

اما هدف واقعی و اعلام نشده این است که اطمینان حاصل شود شکاف بین غزه و کرانه باختری مستحکم شده و فلسطین تاریخی تحت کنترل کامل آن است.

 این همان چیزی است که حمله 2021 به غزه نتوانست انجام دهد و در عوض منجر به چیزی شد که ما از آن به عنوان انتفاضه وحدت یاد می کنیم.

ساکنان غزه مقاوم و ثابت قدم هستند و این به آنها این حق را می دهد که همراه با بقیه مردم فلسطین در کرانه باختری و سرزمین های 1948، کمپین بین المللی را برای تحریم اسرائیل آپارتاید هدایت کنند.

تنها خواسته فلسطینی ها در این برهه زمانی تحریم اسرائیل از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. این کمترین کاری است که «جامعه بین المللی» بی تفاوت می تواند برای جبران همدستی خود در جنایاتی که رژیم آپارتاید اسرائیل علیه مردم مرتکب شده است، انجام دهد.

فلسطینی ها باید روشن کنند که از این به بعد جایی برای عادی سازان در میان آنها نیست تا زمانی که رابطه خود را با اشغالگران  قطع نکنند و از سفیدکردن چهره زشت آن دست برندارند، اجازه نمی دهند که دوباره با آنها بنشینند.

همانطور که ادوارد سعید در سیاست سلب مالکیت بیان کرد، غزه هسته اصلی مشکل فلسطین است، جهنمی پر ازدحام روی زمین که عمدتا از پناهندگان بی بضاعت، آزار دیده، ستمدیده تشکیل شده و همیشه مرکز مقاومت و مبارزه است.

این یک یادآوری دائمی از گناه استعماری اسرائیل است: نکبت، زمانی که باندهای صهیونیستی از شهرک نشینان اروپایی تصمیم گرفتند ساکنان صدها شهر و روستای فلسطینی را بیرون کنند و قتل عام کنند. فلسطینی ها از خانه های خود به مکان هایی مانند غزه رانده شدند که تنها تکه ای از فلسطین تاریخی را شامل می شود.

اما این بار فلسطینی ها نیاز به یک الگوی جدید دارند.آنها پس از یک حمله وحشیانه دیگر، خواستار فهرست کامل حقوق خود هستیم تا امنیت فرزندانشان را در یک کشور آزاد و دموکراتیک تضمین کنند.

 

فریبا پازوکی

کد خبر 1204297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha