کِی شود تا گره از کار فروبسته ما بگشایند

روز خبرنگار، بهانه اي است تا دست بر قلم برده و چند سطري را در خصوص رسانه ها و اصحاب هميشه مظلوم آن بیان کنیم، باشد كه به تدبير مسئولان گره از كار فروبسته رسانه و اصحابش در استان به خصوص شهر شیروان باز شود.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی-شیروان؛ توانايي هاي رسانه اي و كاركردهاي خبري فرزندان خراسان شمالی به قدري در اين حوزه بالاست كه گاها يا خبرسازند يا سوژه توليد خبر براي ساير مناطق، اما آنچه در اين حوزه همواره مغفول واقع شده عدم توجه به رسانه هاي استان بوده و مسئولان محترم استاني كمتر توانسته اند ساير مناطق استان را هم به اندازه مركز ببينند يا حمايت كنند.

 

شهرستان شيروان به لحاظ استعدادهاي حوزه رسانه نه تنها چيزي از فعالان استاني كم ندارد كه به جرأت مي توان گفت در صورت وجود شرايط برابر، حتي مي توانند بهتر نيز ظاهر شود.

 

مدیر کانون بسیج رسانه شیروان گفت: همچنان كه رسانه ها به عنوان زیرساخت های فرهنگی استان، امروز با مشکلات بزرگ و کوچکی در حوزه اقتصادی، نیروی انسانی متخصص و امور فنی دست و پنجه نرم می کنند، مطبوعات محلی  هم كه به عنوان بازوهای توسعه در هر منطقه مطرح هستند نيز شرايط بسيار ناگواري را تجربه مي كنند.

 

«محمد قدرتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار کرد: اندك رسانه هاي شيروان بجاي آنکه با برنامه ريزي درست و دقیق از مسائل شهرستاني که در آن منتشر می شود رویدادها، تحلیلها و به خصوص نقدهای خود را به جامعه ارائه دهند در پيچ و خم مشكلات عمدتا مالي، دست و پنجه نرم مي كنند و از هر گونه حمايتي در راستاي تقويت بنيه خود محرومند و اندك حمايتي هم كه از آنها مي شود نهايتا به سالي يك بار در روز خبرنگار خلاصه مي شود، روزي كه سراسر تعارف است و شعار زدگي و كارت هديه هاي تحقير آميز.

 

مدیر کانون بسیج رسانه شیروان عنوان کرد: توقع قشر رسانه آن است كه اين برخورد ها و تجليل هاي كليشه اي را با برقراري يك رابطه مدون و بنيادي با رسانه ها، تبديل به يك فرايند جاري در تمام اوقات سال نماييد تا رسانه ها بتوانند علاوه بر دستيابي به منزلت واقعي خود جايگاه خود را به عنوان يك تريبون براي افكار عمومي شهرستان نيز حفظ يا ارتقاء دهند.

 

قدرتی خاطرنشان کرد: رسانه‌هاي محلي در توسعه پایدار شيروان مي توانند نقش بسیار مهمی را برعهده داشته باشند و به‌عنوان نیروی محرکه در رشد و توسعه فرهنگی جامعه رو به رشدمان، گام هاي عملي بردارند.

 

 وی اضافه کرد: توسعه چه در ابعاد فرهنگي، اجتماعي يا حتي اقتصادي به آموزش و آگاه‌سازی و آماده‌کردن افکار عمومی برای بهره‌برداری از امکانات مادی و معنوی جامعه نیازمند است و در این میان، نقش رسانه‌ها (به‌ویژه مطبوعات و پایگاه‌های خبری) با کارکردهای اطلاع‌رسانی، آموزشی، تفریحی و سرگرمی خود در توسعه همه‌جانبه انکارناپذیر است.

 

وی تصریح کرد: چيزي كه متاسفانه در شيروان هرگز شاهدش نبوده ايم، جدي گرفتن جايگاه رسانه ها به عنوان يك عضو فعال در اين فرايند فرهنگي و اجتماعي بوده است انگار طي سالهاي اخير برخي ياد گرفته اند كه رسانه را فقط يك ابزار بدانند و اصحابش را ميرزا بنويساني كه هميشه بايد با فلان مدير هماهنگ باشند كه اگر نباشند جيره و مواجب تعطيل...

 

مدیر کانون بسیج رسانه شیروان بیان کرد: انتظار رسانه ها از مسئولان آن است كه براي مديران شهرستان نهادينه كنيد كه فرايند اطلاع رساني و آگاهي بخشي را بايد از كانال رسانه هاي فعال شهرستان دنبال كنند چراكه استفاده از روش هاي سنتي از جمله نصب پارچه نوشته، آراستن در و ديوار شهر به فلان اطلاعيه، فراخوان و ... كه عموما هم در پناه هزينه هاي كلان بيت المال صورت مي گيرد علاوه بر نابسامان كردن فضاي بصري شهر هرگز شايسته دومين شهر بزرگ استان گنجينه فرهنگ ها نيست.

 

قدرتی اظهارکرد: رسانه‏‌هاى محلي مستقل، یکى از اولویت‌هاى تحقق رشد و توسعه در شهرستان است، این رسانه‏‌ها تنها هنگامى قادر به تعقیب اهداف جامعه خواهند بود که از استقلال لازم برخوردار باشند؛ رسانه‌های محلی و منطقه‌ای باید توان انعکاس‌فرهنگ‌ بومی و جوامع منطقه‌ای و محلی را تقویت کنند و هویت‌شان را تثبیت نمایند.

 

وی افزود: منكر نقص و كاستي ها، ضعف ها و نابلدي ها و خطاهاي موجود در جامعه خبري شهرستان نيستيم و به وضوح به اشتباهات احتماليمان اذعان و اعتراف داريم و مي پذيريم كه آزمايش و خطا مقدمه دستيابي به موفقيت هاي مستحكم و تثبيت شده است،اميد كه مديران مجموعه شهري مان را بر اين نكته واقف سازيد كه راه مواجهه با اشتباهات رسانه در پيش گرفتن دستگاه قضا نيست كه اگر چنين باشد ديواري كوتاه تر از رسانه در شهر موجود نيست.

 

یکی از خبرنگاران شیروانی هم گفت: آسمان خبرنگاران شيرواني، تيره و تار است.

 

وی که حاضر به ذکر نام خود نیست معتقد است خبرنگار نمي تواند به آمار و ارقام واقعيت ها دست يابد.

 

 وی عنوان کرد: نداشتن اين واقعيت ها در اخبار و گزارش هاي ارسالي ارزش آن را به شدت پايين مي آورد و به شهادت بسياري از مردم شيروان رسانه هاي اين شهرستان و خبرنگاران آن با تحمل شرايط سخت كاري بسيار خوب اخبار مناطق خود را انعكاس مي كنند.

 

وی افزود: همين زحمتكشان بي ادعا كه از توان مضاعف مادي و معنوي خود مايه مي گذارند باعث توجه مسئولان بالاي كشور به حقيقت هاي تلخ شهرستان شده اند به گواهي آرشيو مطبوعات و ساير رسانه ها شيروان در مقاطع مختلف و شرايط خاص كشوري اگر به تذكرات و انتقادها و راهكارهاي خبرنگاران توجه مي شد به طور قطع و يقينا اين مشكلات براي اين شهرستان از جمله تعطيلي كارخانه الياف و اسفنج و عقب ماندگي صحت اين شهرستان به يادگار باقي نمي ماند.

 

وی اظهار کرد: در سفرهاي مسئولان رده بالاي كشوري و گاها استاني نيز دست خبرنگاران محلي كوتاه است آن ها در حق خبرنگاران شيرواني كوتاهي مي كنند گويا حوصله ندارند با خبرنگاران هم كلام شوند به هر روي ما عادت كرده ايم كه صداي محروميت مردم مناطق روستايي و شهري عليرغم همه مشكلات سر راه منعكس كنيم شايد در قيل و قال جناح بازي هاي كشور گوش شنوايي پيدا و به آن رسيدگي شود.

 

این فعال رسانه ای گفت: به مسئولين اين تذكر را مي دهيم كه خبرنگار واقعي كسي است كه از محروميت و حق اين مردم كوچه و بازار بگويد و دردهاي واقعي همين مردم را در چارچوب سربلني ايران اسلامي فرياد كند.

 

رسالت مطبوعاتی، کار فرهنگی، آگاهی‌بخشی، اطلاع‌‌رسانی شفاف، رکن چهارم دموکراسی و زبان مردم بودن از جمله وظايفي است كه براي رسانه ها متصور است و همواره بزرگان نيز بر اهميت اين موارد صحه گذاشته اند اما روي سخن آنجاست كه چرا با تمام اين مباحث و باور بدان هرگز نتوانسته ايم در شهر كوچك خود چند رسانه را تقويت كنيم تا با انجام رسالت مطبوعاتي خود علاوه بر كار فرهنگي هم زمينه ساز آگاهي بخشي به مردم شريف شيروان را فراهم نمايند و هم اطلاع رساني شفاف را در جامعه نهادينه كنند.

 

چرا در عالم واقع حرف و عمل همه مديران شهرستان در خصوص اين موارد به شدت با هم متناقض است، خواسته ما افتادگان اين وادي آن است كه مسئولان مدبرانه فضاي كم رنگ اين حوزه را به نور اميد بيارايند. مطبوعات شهرستان برای افزایش مشاركت هاي اجتماعی و ارتقاء سطوح توسعه شهرستان چه در سطح شهري و چه استاني، به‌طور گریزناپذیری نيازمند منابع مالي هستند تا علاوه بر ايجاد زير ساخت ها بر توانمندي هاي خود براي باز توليد مفاهيم و نشر آنها اقدام نمايند.

 

پر واضح است كه با وجود تورم موجود در جامعه در كنار ضعف بنيه كسبه شهرستاني هرگز نمي توان از كانال اخذ آگهی‌های تبلیغاتی انتظار رشد و رونق نشريات بومي را داشت. بدیهی است اگر استراتژی نشریات فقط جذب آگهی از دستگاه‌ها باشد و یا این‌که با فشار روانی به دستگاه‌ها، امتیازاتی کسب شود، نمی‌توان به ظهور مطبوعات مستقل، متعهد، مردمی و توسعه‌گرا امیدوار بود.  

 

چگونه است كه براي فلان طرح  ترشيجات يا توليد خيار شور يا فلان پروژه ديگر مي توان منابع مالي يا تسهيلاتي را تعريف كرد اما وقتي به حوزه فرهنگ رسانه و اصحاب آن مي رسيم هزار اما و اگر پيش مي آيد، متاسفانه از كانال اين سياست يك بام و دو هواي برخي دوستان، افكار عمومي شهرستان همواره متضرر بوده و هرگز نتوانسته رسانه هايي قدرتمند و مردمي را به خود ببيند.

 

از مسئولان انتظار می رود توازن برخورداري از منابع و تسهيلات مالي كم بهره را براي رسانه ها نيز فراهم كنند چراكه اهميت اين حوزه به خصوص در تاثير بخشي به كاركردهاي فرهنگي انكار ناپذير است.

 

در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

 

امسال به دلیل تقارن روز خبرنگار با عاشورا، مراسم روز خبرنگار و بزرگداشت این مناسبت با تاخیر انجام شد.

 

 

کد خبر 1204488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha