هفته خبرنگار و تکرار دردهای کهنه‌/ مشکلاتی که همچنان پابرجاست

خبرنگاران را همواره به عنوان راویان و تصویرگران مشکلات مردم یاد می‏‌کنند اما این قشر خود مشکلات و مطالباتی دیرینه دارند که که با وجود تکرار و درخواست برطرف کردن آنها، همچنان پابرجاست.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ انعکاس واقعیت‌های جامعه و طرح مشکلات، تنگناها و گرفتاری‌های مردم جزو دغدغه‌هایشان است، تلاش می‌کنند تا صادقانه و به دور از هیاهو و فرافکنی در راستای توسعه شهر و کشور گام بردارند، با درج هر خبر خوشایند، خوشحال و با هر چه منفی است، ناراحت شده اما استوار به طرح موضوع می‌پردازند.

 

خبرنگاران، همان‌هایی که با از خودگذشتگی، سختی‌ها را تحمل می‌کنند و با واژه واژه‌ای که می نگارند درد و رنج مردم را بازتاب می‌دهند. با آنکه کوهی از مشکلات هستند و در مسیر کاری خود تهدید و گاه از آنها شکایت می‌شود و گاهی توهین می‌شنوند اما خللی در راستای رسالتشان ایجاد نشده و پرصلابت در راستای روشنگری جامعه قلم می‌زنند.

 

 

اما با این همه دغدغه و پیگیری برای حل مشکلات مردم، آستینی برای رفع نیازهای آنها بالا زده نشده و مصائب آنها که مثنوی هفتاد من است از سالی به سال بعد منتقل می‌شود. امروز بیستم مرداد ۱۴۰۱ یکی دیگر از همان سالهاست که به بهانه «هفته خبرنگار» باری دیگر جمعی از خبرنگاران خراسان جنوبی به همراه استاندار و جمعی از مسئولان استانی گرد هم آمدند و در نشستی سه ساعته چندین و چندباره از مطالبات و دغدغه‌های به نتیجه نرسیده خود سخن گفتند.

 

تکرار مکررات

«محمود حیدری»، مدیرمسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی در این نشست به عنوان نماینده رسانه های مکتوب پشت تریبون می رود و می گوید: در جلسه قبلی(دی ماه ۱۴۰۰) برخی از مسائل و مشکلات رسانه های استان مطرح شد و چه خوب بود امروز مدیران پاسخ دهند که آیا حل این مسائل به جایی هم رسیده یا باز دوباره تکرار مکررات داشته باشیم.

 

وی با تأکید بر ضرورت پیوست رسانه ای ادارات، می افزاید: برخی از ادارات پای کار نیستند و پیوست رسانه ای در پروژه های بزرگ محقق نشده است و اگر اداره ای هم محقق کرده در بحث بدهی ها مشکل‌ساز شده و به رسانه های مکتوب از چندسال قبل بدهکار هستند.

 

حیدری در ادامه فروش روزنامه را کاری غیراقتصادی می داند و خواستار حمایت با پرداخت اعطای تسهیلات کم بهره به رسانه های مکتوب می شود. او با قاطعیت مدعی است که نیمی از ۱۴۰ نشریه و پایگاه خبری در سطح استان غیرفعال و تعطیل هستند و این زنگ خطری است که در جلسه بعدی باید اعلام کنیم که ۸۰ درصد این رسانه ها لغو مجوز شدند. اگر قرار است جهاد تبیینی صورت بگیرد و رسانه ها در جبهه جنگ نرم کار کنند با این شیوه ما راه به جایی نخواهیم برد.

 

 

حمایت برای به روزرسانی تجهیزات رسانه‌ها

نماینده رسانه های مکتوب از به روز نبودن تجهیزات این رسانه ها گفت و بیان می کند: بسیاری از مواقع درخواست های از رسانه های استان دارند که اگر به آن عمل کنیم وظیفه ذاتی و مرجعیت خود را از دست می دهیم. از ما می‌خواهند مسائل پادگان ۰۴ و خشکاندن درختان آن را منعکس نکنیم در حالی که اگر ما مشکلات را انعکاس ندهیم رسانه های معاند به این موضوع خواهند پرداخت لذا درخواست داریم رسانه های استان را محدود نکنند.

 

وی با بیان انتظار خود برای حمایت ویژه از رسانه های مکتوب برای جلوگیری از تعطیلی، می گوید: برای تدوام معافیت مالیاتی رسانه های مکتوب درخواست داریم که موارد مربوطه را مکتوب به ما بدهند تا با تغییر مدیریت و کارشناسان مالیاتی مجدد به سر خانه اول باز نگردیم.

 

دغدغه‌هایی از جنس بیمه و مسکن

در ادامه این نشست «اعظم سادات محمودآبادی»، نماینده خبرنگاران استان، بیمه و مسکن را دو دغدغه ی مهم خبرنگاران مطرح می کند و در این باره به طور شفاف از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل خانه مطبوعات و نیز استاندار پاسخ خواست. هر چند استاندار خراسان جنوبی از مدیرکل راه و شهرسازی در همان جلسه پاسخ خواست اما متاسفانه این پاسخ برای خبرنگاران قانع کننده نبود. بر این اساس مقرر شد جلسه دیگری با مدیران مربوطه برگزار شود و در این خصوص موارد قانونی که قابلیت اصلاح دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

 

در خصوص بیمه خبرنگاران نیز مدیرعامل خانه مطبوعات استان در پاسخ به این سوال محمودآبادی که آیا می توان همه همکاران خبرنگار را تحت پوشش بیمه های تکمیلی مثل بیمه حوادث یا بیمه عمر قرار داد، می گوید: این امکان به راحتی قابلیت اجرا دارد. اما نکته ی مهمی که در این جلسه اَبتر ماند بیمه اصلی خبرنگاران بود که با توجه به عدم پاسخ مسئولین مقرر شد همکاران خبرنگار از طریق سامانه جامع رسانه های کشور اقدام کنند.

 

محمودآبادی همچنین به مشکل اینترنت رایگان خبرنگاران گریزی می زند که عده ای هنوز موفق به دریافت آن نشدند. در این خصوص هم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قول همکاری و پیگیری داد اما قبل از آن خبرنگاران ابتدا باید پرونده خود در سامانه جامع رسانه های کشور را تکمیل کنند.

 

همچنین در ادامه وی خواستار تشکیل تیم ویژه ی نظارت برای بررسی و به روزرسانی لیست خبرنگاران در فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات خراسان جنوبی شد. و اما استفاده از مشاور رسانه ای در روابط عمومی ها، تعامل و سواد رسانه ای بیشتر در روابط عمومی ها، عدم پاسخگویی برخی از معاونان و مدیران کل به سوالات مکتوب و تلفنی خبرنگاران از دیگر مواردی بود که محمودآبادی به عنوان نماینده خبرنگاران استان به آن اشاره می کند.

 

شهرک رسانه ای مصوب شود

«ابوالفضل حسن‌پور»، نماینده پایگاه‌های خبری خراسان جنوبی در این نشست می گوید: بارها پشت همین تریبون‌ صحبت کرده‌ایم و برای پیگیری مشکلات قول دادند اما هیچکدام عملی نشد.

 

وی در ادامه از عدم حمایت مادی پایگاه های خبری استان سخن به میان می آورد و می افزاید: امروز از شما درخواست داریم این پایگاه ها را دریابید چون سربازان اصلی فضای مجازی استان هستند.

 

حسن‌پور هم در این نشست با اشاره به مشکل مسکن خبرنگاران، تصریح می کند: اهالی رسانه با ماهیانه یک میلیون تومان دستمزد از پس هزینه های سنگین مسکن ملی برنمی آیند و با این وضعیت خانه دار شدن برایشان یک رویاست. باید شهرک رسانه ای استان با همکاری مدیرکل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و منابع طبیعی مصوب شود و زمین هایی با قیمت مناسب در اختیار خبرنگاران قرار گیرد تا ارزش افزوده پیدا کند.

 

او خواستار پیگیری برای جلوگیری از عدم تعدیل خبرنگاران خبرگزاری دولت است و می گوید: امكان برخورداری اصحاب رسانه از خدمات رفاهی مجموعه ورزش و جوانان استان و شهرستان ها فراهم شود.

 

جواب مثبت استاندار به اعزام کاروان خبرنگاران به پیاده روی اربعین

نماینده پایگاه‌های خبری خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش به ضعف تجهیزات رسانه ها پرداخت و خواستار حمایت استاندار برای خرید تجهیزات به‌روز شد. اما زیباترین خواسته وی در ایام محرم این است که کاروانی از خبرنگاران مشتاق حسینی حمایت شوند تا برای زیارت اربعین و پوشش رسانه ای اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات استان راهی کربلا شوند. در این خصوص استاندار خراسان جنوبی با قدردانی از پیشتازی مردم استان در کمک به بازسازی عتبات عالیات، در همین نشست به این خواسته خبرنگاران جواب مثبت می دهد.

 

گفتنی است در این نشست که بیش از سه ساعت به طول انجامید و با حضور برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مطالبات رسانه‌ها همراه بود، ۲۰ نفر از اصحاب رسانه به ارائه مسایل و مشکلات حوزه رسانه‌ای استان پرداختند.

 

 

 

 

کد خبر 1204678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha