مسجد جامع  حصار بوعلی؛ از مراکز مبارزه   با رژیم پهلوی در همسایگی کاخ نیاوران

مسجد جامع ده حصار بوعلي به دلیل همسايگی با كاخ نياوران در موقعيت حساسي قرار دارد، در دوران پهلوی فعاليت‌هاي اين مسجد زیر نظر مأموران امنيتي بود، جوانان محل با پخش اعلامیه‌های امام راحل در این خانه خدا به مبارزه با رژیم می‌پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ۱۷۰ سال پيش چند طايفه كه در ده حصار بوعلي سكنی گزيدند، بنا به يك سنت قديمی كه در محله های شميران رايج است، تصميم گرفتند مسجد و حسينيه ای در محله بنا كنند. ساكنان ده حصار بوعلی آستين بالا زدند و هماهنگ با معماری عصر قاجار در نخستين سال های حكومت ناصرالدين شاه مسجد و حسينيه حصار بوعلی را ساختند.

 

این مسجد با مساحتی حدود ۳۰۰ مترمربع در خیابان شهید باهنر (نیاوران)، ایستگاه قنات، تقاطع خیابان های عسکریان و ناطقیان واقع شده است. به گفتۀ برخی از مردم محل، پیشینۀ این مسجد به اوایل دورۀ قاجار و به گفتۀ برخی دیگر به دورۀ ناصری بازمی‌گردد؛ اما بنابر سنت متداول دورۀ ناصری، ساختن مسجد و حسینیه و تکیه توسط مردم روستاهای شمیران رایج بوده است و احتمالاً این مسجد نیز در آن دوره به دست اهالی روستای حصار ـ بوعلی ساخته شده است.

 

در سال ۱۳۴۷ شمسی مسجد جامع حصاربوعلی بازسازی شده است. امامت جماعت این مسجد از ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۸۸ بر عهدۀ آیت‌الله سید محمدتقی حکیم بوده است.

 

مسجد جامع حصاربوعلی در دورۀ پیش از انقلاب اسلامی، به‌سبب نزدیکی آن به کاخ نیاوران، همواره زیر نظر مأموران امنیتی بود؛ از این‌رو، تبلیغات در این مسجد به روش های مختلفی از قبیل سخنرانی در مجالس ترحیم، سوگواری و جشن های مذهبی صورت می‌گرفت. شماری از مبارزان این مسجد نیز در ضمن فعالیت های خود در جریان انقلاب اسلامی و نیز دوران جنگ با عراق، به شهادت رسیدند.

 

در این مسجد هر سال در آغاز ماه مبارک رمضان، قاب عکسی قدیمی در کنار درِ ورودی مسجد نصب می‌شود. در چارچوب این قاب شمایلی از امیرالمومنین امام علی(ع) با شمشیری خون‌آلود و تصویری از قرآن که لکه‌های خون بر صفحات آن دیده می‌شود، تعبیه شده است. گفته می‌شود که این قرآن همان قرآنی است که در محراب محل شهادت امام علی (ع) بوده است و هم‌اکنون در موزۀ قاهره نگهداری می‌شود. در زیر این تصویر نیز ابیاتی با خط نستعلیق در سوگ امام علی (ع) نقش بسته است.

 

از ویژگی های این مسجد جامع می‌توان به برگزاری مراسم شب احیاء در آن اشاره کرد. شرکت‌کنندگان مراسم شب‌زنده‌داری ماه رمضان در مسجد جامع حصار ـ بوعلی، بیشتر جوانانی از محله‌های شمیران و حتى حومۀ تهران هستند که افزون بر شبستان مسجد و بالکن آن، تکیۀ بزرگ جنب مسجد جامع ـ و طبقۀ بالای تکیه را نیز مملو از جمعیت می‌کنند.

 

 

 

 

برگزاری کلاس های آموزشی قرآن و احکام دینی برای نونهالان و نوجوانان، کلاس های مهارت های رایانه و نیز تشکیل شورای ورزشی حصاربوعلی از جملۀ برنامه‌های آموزشی ـ فرهنگی و ورزشی این مسجد به‌شمار می‌آیند. در این مسجد گروهی موسوم به «گروه شهید علی خان‌ سفید»، و همچنین صندوق قرض‌الحسنه دایر است. مسئولان صندوق قرض الحسنه بازار كه سال ۵۷ به منظور كمك رساني به نيازمندان محل تشكيل شده است، براي رسيدن به اهداف اوليه تشكيل صندوق بي وقفه تلاش مي كنند.

 

مسجد جامع ده حصار بوعلی به خاطر همسايگی با كاخ نياوران در موقعيت حساسي قرار داشت و هيچ گاه فعاليت هاي اين مسجد از نظر مأموران امنيتي پنهان نمي ماند. به همين دليل تبليغات در مسجد به روش خاصي انجام مي شد. به مناسبت هاي مختلف و در مجالس تحريم، فعالان سياسي از جمله حجت الاسلام محسن دعاگو، حجت الاسلام حجتي كرمانی، حجت الاسلام ناطق نوریي، معلم شهيد سيد محمدجواد شرافت و ... در مسجد سخنراني مي كردند و آيت الله سيد محمدتقي حكيم از سال ۱۳۴۰ امام جماعت مسجد بود و به منظور نشر و گسترش فرهنگ اسلامی كانون های متعددی به نام كانون جوانان محقق اسلامی، تعليم و تربيت ديني حكيم و انجمن دينی جوانان حصار بوعلي را تأسيس كرد. جلسات اين كانون با استقبال بسيار خوب جوانان هم محلي و غيرمحلي تشكيل مي شد.

 

 

 

در دوران اوج مبارزات مردم با رژيم گذشته جوانان ده حصار بوعلي با تكثير و پخش اعلاميه هاي امام خميني (ره) بين نمازگزاران مسجد سهمي عمده در برپايي راهپيمايي هايي كه از مسجد شروع مي شد، ايفا كردند. با شهادت خانم شوكت مراد در بيست ويكم بهمن ۵۷ زمينه حضور گسترده اهالي ده حصار بوعلي در راهپيمايي بيست و دوم بهمن فراهم شد. در اين روز علي خان سفيد و غلامرضا حسيني، دو تن از فعالان سياسی در درگيری با مأموران به شهادت رسيدند.

 

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي پايگاه مقاومت بسيج مسجد جامع حصار بوعلي در دو گروه شكل گرفت: گروه مقاومت شهيد علي خانسفيد كه در مسجد فعاليت می كردند و گروه مقاومت شهيد غلامرضا حسيني كه محل استقرار آنها تكيه بالای ده حصار بوعلی بود.

 

با شروع جنگ تحميلی، اعضای اين گروه با حضور فعال در جبهه ها و تقديم ۳۰ شهيد به رسالت خويش عمل كردند و اكنون نيز براي رسيدن به اهداف اسلامي خود فعاليت های متنوع فرهنگی انجام می دهند.

 

 

 

 

در مسجد جامع ده حصار بوعلي نماز مغرب و صبح به جماعت برگزار و هر شب بعد از نماز مغرب و عشا يك صفحه از قرآن تلاوت مي شود و امام جماعت مسجد درباره معناي آيات سخنراني مي كند. روزهاي دوشنبه و پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشا نيز كلاس های نهج البلاغه و تفسير قرآن برگزاری مي شود.

 

مراسم دهه اول و دوم ماه محرم در مسجد و دهه اول ماه صفر در تكيه بالای حصار بوعلی با عزاداري، سخنراني و اطعام برگزار مي شود.

 

 

کد خبر 1204740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha