آیین نمادین عزاداری طایفه بنی‌اسد در جهرم

در جهرم از گذشته‌های دور تشییع پیکر شهدای کربلا به ‌صورت سنتی و نمادین و آیین نمادین عزاداری طایفه بنی‌اسد در روز سیزدهم محرم از کوی «علی‌پهلوان» با خواندن نوحه و سینه‌زنی به طرف مقبرهٔ «خاندان آیت‌اللهی» معروف انجام می‌شود.

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، در جهرم از گذشته‌های دور تشییع پیکر شهدای کربلا به ‌صورت سنتی و نمادین در روز سیزدهم محرم از کوی «علی‌پهلوان» با خواندن نوحه و سینه‌زنی به طرف مقبرهٔ «خاندان آیت‌اللهی» معروف انجام می‌شود.
 
 
عصر روز سوم شهدای کربلا یا سیزدهم محرم اهالی کوی علی پهلوان یکی از محلات شرقی جهرم بنا بر سنتی دیرینه، اغلب به صورت کفن‌پوش با خواندن نوحه و سینه‌زنی و ریختن کاه بر سر خود و با در دست‌داشتن بیل، کلنگ و بوریا و تنه‌ی نخل به نشانه‌ی تابوت به صورت نمادین مراسم خاکسپاری شهدای کربلا را انجام می‌دهند. 
 
 
افراد این دسته همچنین گاهی سوار بر اسب و با لباسی عربی این مراسم را همراهی می‌کردند. به این هیاتی که حالت نمادین و بازآفرینی این واقعه را بر عهده داشتند «طایفه‌ٔ بنی‌اسد» می‌گفتند؛ این مراسم به این باور برمی‌گردد که معتقدند نخستین قبیله‌ای که بر سر شهدای کربلا حاضر شد و پیکر آنها را به خاک سپرد، قبیلهٔ بنی‌اسد بوده است.
 
 
دو تن از مشهورترین اصحاب امام حسین (ع) در واقعۀ عاشورا «مسلم بن عوسجه اسدی» و «حبیب بن مظاهر اسدی» نیز از طایفهٔ بنی‌اسد بودند؛ طبق روایات تعدادی از بنی‌اسد در اطراف کربلا زندگی می‌کردند و با دعوت حبیب بن مظاهر تصمیم گرفتند به سپاه امام حسین (ع) ملحق شوند، ولی عمر سعد اطلاع یافت و با فرستادن تعدادی از لشکریان و پس از درگیری مختصری آن‌ها را پراکنده کرد؛ برخی از روایات مربوط به واقعۀ کربلا، حکایت از شرکت چند تن از افراد بنی‌اسد در لشکر کوفه نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها حرمله بوده است.
 
گروهی دیگر از طایفهٔ بنی‌اسد که احتمالاً اهل شهر کوفه بودند و در آبادی‌های اطراف شهر سکونت داشتند، پیکر شهدای اهل بیت (ع) را دفن کردند؛ این موضوع چندان شهرت یافته که در نمایش سنتی تعزیه، نمایش ویژه‌ای به تدفین شهدا به دست افراد بنی‌اسد اختصاص دارد.
 
 
تدفین نمادین شهدای کربلا توسط قبیلهٔ بنی‌اسد در ۱۳ محرم در جهرم نزدیک به صد سال قدمت دارد و عزاداران با مداحی و پوشیدن لباس سیاه و علم و کلنگ و... مسافتی را پیاده‌روی می‌کنند.
 
 
این تشییع نمادین با همین عنوان در برخی مناطق کشور نیز به‌صورت سنتی اجرا می‌شود.
 
کد خبر 1204821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha