تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) در جهرم اجرا شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهرم گفت: با اهتمام انجمن هنرهای نمایشی شهرستان جهرم، تعزیه حضرت ابوالفضل(ع)، مصادف با سیزدهم محرم، در جوار مرقد «خاندان آیت اللهی» جهرم برگزار شد.

«محسن نعمت اللهی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: همزمان با سومین روز از شهادت امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش و براساس سنت هر سال در شهرستان جهرم مراسم تعزیه حضرت ابوالفضل العباس (ع) در بعد از ظهر ۱۳ محرم برگزار شد.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهرم افزود: این تعزیه به همت انجمن نمایش شهرستان جهرم در جوار مرقد «آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری (ره)» واقع در خیابان «فرد اسدی» به اجرا در آمد.

 

وی عنوان کرد: این برنامه به کارگردانی «قدرت الله امین پور» مسئول انجمن نمایش و با اجرای هنرمندان انجمن هنرهای نمایشی شهرستان جهرم انجام و مورد استقبال همشهریان واقع شد.

 
نعمت اللهی هدف از اجرای این تعزیه را انتقال فرهنگ عاشورا به نسل امروز عنوان کرد و اظهار داشت: برپایی مجلس تعزیه سوگواری امام حسین (ع) نقش بسزایی در رواج و شناسایی این هنر مذهبی به عنوان نماد واقعی از تجسم مظلومیت، شجاعت و غربت امام حسین (ع) دارد به طوری که هر بیننده‌ای از مسلمان و غیر مسلمان با دیدن صحنه‌های تعزیه بسیار منقلب و متاثر می‌شود.
 
 
وی خاطرنشان کرد: اجرای مجلس به شهادت رسیدن حربن‌یزید ریاحی، به تصویر کشیدن چگونگی امان‌نامه شمر به حضرت عباس (ع)، به تصویر کشیدن مناظرات امام حسین (ع) و یارانش با لشکر شمر و به تصویر کشیدن نحوه اسارت یاران امام حسین (ع) بخش‌هایی از این مراسم معنوی است.
 
نعمت اللهی در پایان اظهار کرد: به تصویر کشیدن رشادت‌ ها و فداکاری‌های امام حسین (ع) و یارانش امری ارزشمند است که قداست بالایی دارد و امیدوار هستیم که بتوانیم با به نمایش گذاشتن استعدادهای هنرمندان جهرمی به شایستگی این امر را انجام دهیم.
 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهرم با اشاره به حرکت دسته های سینه زنی و عزاداری در روز سیزدهم محرم براساس سنت هر سال در شهرستان جهرم خاطرنشان کرد: این برنامه براساس یک سنت دیرینه توسط هیات های عزاداری محله های مختلف در عصر روز سوم محرم به طرف مقبره «خاندان آیت الله آیت اللهی (ره)» انجام می شود.

 

کد خبر 1205006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha