خانواده و اقامه نماز/ خانه و خانواده اولین نهاد معرفت آموز قلمداد می شود

هدف ستاد اقامه نماز از تعیین روزی به نام خانواده و اقامه نماز همانا تمرکز بر روی نقش سازنده خانه و خانواده در تربیت عبادی فرزندان و ترویج و تعلیم نماز به زبان ساده به آنان در محیط خانه و مراقبت از این کارکرد سرنوشت ساز است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور، به مناسبت دهه ترویج معارف نماز مقاله خانواده و اقامه نماز به قلم سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز و مدیر عامل مجمع خیرین مسجد ساز کشور منتشر شد.

 

متن مقاله به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از معتبرترین نهادها در ادیان ابراهیمی خانواده است. اهل بیت و بیوت صالحه در فرهنگ اسلامی جایگاه برجسته ای دارد. خانواده همان طور که کارکرد رفاهی و اقتصادی و اجتماعی و عاطفی دارد از کارکرد فرهنگی و تربیتی و اخلاقی و عبادی هم برخوردار است.

 

یکی از آثار تزلزل در تمدن غرب تضعیف نهاد خانواده است. خانه و خانواده امن ترین پناه گاه برای فرزندان و مطمئن ترین مرکز برای شناخت و پرورش استعدادها و تسهیل مراحل رشد فکری و فرهنگی و اجتماعی و دینی و عقلی و روانی آینده سازان به شمار می آید.

 

از والاترین رسالت های انقلاب اسلامی پاسداری از اعتدال و سلامت و شکوفایی نهاد خانواده است. امروزه تندبادهای مخربی به سمت خانه و کاشانه مردم وزیدن گرفته است و استحکام بنای خانواده را تهدید می‌کند. دستگاههای فرهنگی و علمی کشور باید این پدیده را آفت شناسی کنند و خردمندانه چاره‌ای بیندیشند.

 

خانه و خانواده نقش تربیتی و عبادی ممتازی دارد‌ اگر این نقش به درستی ایفاء شود خطرهای فرهنگی با سهولت بیشتری دفع می شود.

 

هدف از  آفرینش انسان عبادت پروردگار متعال است. عبادت زمینه ساز تقرب، تکامل و سعادت دنیوی و اخروی مردم محسوب می‌شود.

 

همه عناصر واجزاء هستی در حال تسبیح و عبادت خداوندند. لیکن زیر‌‌ بنای عبادت انسانها معرفت است و خانه و خانواده اولین نهاد معرفت آموز قلمداد می شود.

 

پدر و مادر نخستین آموزگاران فرزندان هستند و می توانند فطرت توحیدی آنان را به سوی شناخت و پرستش خدای بزرگ سوق دهند.

 

از این رو لازم است روی ابعاد فرهنگی و تربیتی و عبادی خانواده سرمایه‌گذاری شود.

 

خانواده هوشمند نه سخت گیر است نه سهل انگار. محیط را ارزیابی می کند و متناسب با شرایط تصمیم می گیرد.

 

در خانه و خانواده هوشمند کتاب یافت می شود و پدر و مادر با فرزندان گفتگو می کنند به پرسش های آنان پاسخ می‌دهند.آنان را همراه خود به مسجد می برند و با عالم دین و جماعت مسلمین و تعالیم اسلامی آشنا می کنند.

 

اگر در محیط خانه از همان کودکی فرزندان در نماز به پدر اقتدا کنند و یا همراه والدین به مسجد بروند و با آداب عبادت انس گیرند از خطر کاهل نمازی و بی توفیقی در عبادت مصون می مانند.

 

خانه و خانواده هوشمند نه تنها با مسجد که با مدرسه هم در تعامل است و بر جریان رشد دینی و عبادی فرزندان نظارت می کند.

 

پدر و مادر موحد غرق در مادیات و امور معیشتی نیستند و به موازات تامین رفاه فرزندان به امور عبادی آنان هم زسیدگی می کنند.

 

پدر که در بدو تولد در گوش نوزاد اذان و اقامه خوانده است و فطرت توحیدی اورا به سمت بیداری و پرستش خدای یگانه تحریک کرده است باید به نقش تربیتی خود واقف باشد و کام جان فرزندان را با حلاوت عبادت شیرین کند‌ این کار را تا دوران بلوغ نباید به تاخیر انداخت که گفته اند و فی التاخیر آفات! شاکله تربیتی کودک غالبا  در همان دوران کودکی هویت پیدا می کندو باید با رعایت اصول روانشناسی کودک با او مدارا کرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند: الولد سید سبع سنین و عبد سبع سنین سنین و وزیر سبع سنین، یعنی فرزند هفت سال سرور است و هفت سال فرمانپذیر و هفت سال وزیر و مشاور طبعا روش تربیتی والدین باید متناسب با ظرفیت های روانی و جسمی  فرزندان باشد و از افراط و تفریط در تربیت عبادی آنان خوداری کنند.

 

امروزه بخشی از بزه کاری ها در جامعه منتسب به جوانانی است که در محیط خانه و خانواده از فرصت تربیت عبادی محروم بوده اند و از حمایت فرهنگی نهادهای تربیتی دیگری مثل مسجد و مدرسه بهره چندانی نداشته اند.

 

از این رو ضرورت دارد تا مراکز علمی و پژوهشی تحولات نهاد خانواده را مورد مطالعه قرار دهند و راه کارهایی برای احیای نقش تربیتی و اخلاقی و دینی خانواده‌های در معرض خطر پیدا کنند.

 

پررنگ شدن مسائل معیشتی و امواج تورم نباید خانواده را از‌ مدار تربیتی و اخلاقی خارج کند و نهادهای علمی و امدادی ودینی جامعه باید از کیان خانواده و کار کردهای متنوع آن در این دوره گذار صیانت کنند.

 

یکی از اهداف ستاد اقامه نماز از تعیین روزی به نام خانواده و اقامه نماز همانا تمرکز بر روی نقش سازنده خانه و خانواده در تربیت عبادی فرزندان و ترویج و تعلیم  نماز به زبان ساده به آنان در محیط خانه و مراقبت از این کارکرد سرنوشت ساز است. چهارده قرن است که خانه های ما محل تعلیم قرآن و ذکر مناقب اهل بیت علیهم السلام وتعلیم اصول دین و فروع دین و اخلاقند. توسعه سریع و رواج حاشیه نشینی و مهاجرت و مشکلات اقتصادی نباید تعادل خانه و خانواده را بهم ریزد و بحرانهای ناخواسته ای برانگیزد.

 

نقش دانشگاه ها و مدارس و حوزه های علمیه و مراکز تحقیقاتی در آموزش خانواده و تقویت کارامدی ها و دستاوردهای فرهنگی آن اهمیت بسزا دارد.

 

در نهایت باید یادآور شد که خانه و خانواده که ویژگیهای ذیل را داشته باشد در تربیت عبادی فرزندان توفیق بیشتری دارد:

 

۱/ والدین فرزندان را همراه خود به مسجد ببرند.

۲/ ازخانه  ندای اذان بلند شود.

۳/ در محیط خانه مباحث دینی واخلاقی انجام پذیرد.

۴/ کتاب ها ونرم افزارهایی پیرامون خداشناسی و اسرار و آداب و آثار نماز در دسترس باشد.

۵/ والدین با زبان ساده فلسفه و اذکار نماز را تعلیم دهند.

۶/ والدین کار انگیزشی مثل اهداء جوایز برای تشویق فرزندان به اقامه نماز انجام دهند.

۷/ پدر و مادر از افراط وتفریط در امر نماز فرزندان دوری کنند و با صبر و مدارا و آموزش مستمر و روشنگری کار را جلو ببرند.

۸/ به دوستان مسجدی واهل نماز فرزندان توجه خاص کنند.

۹/ به پرسش های دینی و شبهات فرزندان جواب روشن بدهند و اگر نمی دانند از علماء بپرسندو طفره نروند و آنان را با زور ساکت نکنند.

۱۰/ باب تقلید از مرجع راباز کنند.

۱۱/ در محیط خانه به تلاوت قرآن و خواندن تفسیر و ذکر احادیث و بیان صفات خدا و… توجه کنند و اگر نمی دانند با دعوت از امام جماعت محل فرصت گفتگوی دینی را فراهم کنند و فرزندان را در مباحث مشارکت دهند.

۱۲/ با مدرسه فرزندان خود در امور آموزشی و عبادی آنان رای زنی کنند

۱۳/ مراقب بهداشت روانی و تاثیر فضای مجازی بر رفتار فرزندان باشند و با ملاطفت و استدلال آثار منفی را بزدایند.

۱۴/ در اوقاتی که به مسجد نمی روند در خانه نماز جماعت اقامه کنند.

کد خبر 1205158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha