شهر زیر زمینی سامن یک اثر منحصر به فرد در حوزه گردشگری استان و  کشور است

خاکسار گفت: شهر زیر زمینی سامن یک اثر منحصر به فرد در حوزه گردشگری استان و کشور است.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر همزمان با هفته خبرنگار،تور نیم روزه خبرنگاران همدان به همت میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان به مقصد شهر سامن ،ملایر رقم خورد و یک سفر خاطره انگیز رادر یک روز گرم و زیبای تابستانی برای اصحاب رسانه استان ثبت کرد.

یکی از دلنگیزترین زیباییهای این سفر برای خبرنگاران ،سفر به شهر زیر زمینی سامن بود که بعد از سالها  تلاش مسئولان میراث فرهنگی و زحمات کاوشگران امسال  درب ورودی شهر زیر زمینی سامن برای خبرنگاران به صورت آزمایشی گشوده شد تا اولین میهمانان  این شهر تاریخی با گذر از دالانهای تاریک این شهر به اعماق تاریخ سفر کنند .

 اینجا شهر زیرزمینی سامن، شهری دستکند در ۱۵ کیلومتری ملایر است که سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری‌های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد.

 طبق گفته باستان شناسان هسته اولیه سکونتگاه را متعلق به دوره اشکانیان بوده  که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌ و در اتاق‌های کشف شده این اثر تاریخی، مقادیر زیادی اسکلت متعلق به دوره اشکانی بدست آمده که دست‌نخورده در جای خود باقی مانده‌ و در کنار اسکلت‏‌ها هدایای داخل قبور گذاشته شده و اسکلت‏‌ها به صورت چمباتمه‏‌ای تدفین شده‌‏اند که به احتمال زیاد تدفین‏‌ها مربوط به دوره تاریخی به خصوص دوره اشکانی است.

این مجموعه که در بستری از سنگ گرانیت کنده شده که در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

«علی خاکسار» درمحل ورودی دستکند سامن در جمع خبرنگاران به وجود دستکندهای متعدد در کشورهایی از جمله ترکیه و تونس اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی دستکند در ایران داریم اما دستکند  سامن  ملایر به دلیل وجود اسکلت‌های انسانی و ساختار سنگی گرانیتی، مجموعه‌ای منحصر به فرد است..

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه  شهر زیر زمینی سامن با حدود 5 هکتار وسعت در بستر سنگی ایجاد شده افزود:

 با توجه به اینکه این دستکند زیر خیابان و منازل مسکونی شهر سامن قرار گرفته، خریداری ۱.۵ هکتار دستکند سامن اولویت اول ما است که بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد..

 

کشف ۸۰ اتاق و ۶۰ اسکلت انسانی

وی با بیان اینکه  تاکنون ۸۰ اتاق و ۶۰ اسکلت انسانی اشیاء متفاوتی همچون سفال، ظروف مسی و مهر عقیق در شهر زیرزمینی سامن کشف شده است.

تصریح کرد:  با توجه به اینکه اسکلت‌های انسانی به شدت در حال فرسایش بود، با حضور کارشناس مرمت حفاظت اشیاء در سایت، مطالعه و مستندسازی اسکلت‌ها و توده‌های استخوانی در جای خودش انجام و اسکلت‌ها جمع‌آوری و در انباری در اداره میراث فرهنگی نگهداری می‌شود که  مرمت، حفاظت و نگهداشت اسکلت‌ها انجام شده و پس از آماده‌سازی سایت، به دستکند برمی‌گردند و در داخل ویترین نگهداری می‌شوند.

وی گفت: درباره قدمت این دستکند هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم، اما  این حجم از فضای معماری دستکند در بستر سنگی ایجاد شده، حتما قبل از دوره اشکانیان بوده و تنها برای دفن اجساد قابل استفاده نبوده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صناسع دستی استان همدان با بیان اینکه اسکلت‌های انسانی در دوره اشکانی رسوب گرفته بود و اجساد به صورت روباز دفن می‌شدند، یادآور شد: دفن اجساد به صورت چمباتمه‌ای و توده استخوانی بوده و بعد از تبدیل به استخوان، اسکلت‌ها را در گوشه‌ای جمع‌آوری می‌کردند.

خاکسار بیان کرد: برای برقراری ارتباط یک خروجی، هشت متر در مدت زمان ۴۵ روز حفر کردیم، اما اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش چطور این فضا در بستر سنگ گرانیتی حفر شده، هنوز برای ما یک معما است.

 

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ که شهر زیرزمینی سامن کشف شد، تاکنون ۲.۵ میلیارد تومان برای کاوش، مرمت، حفاظت، آماده‌سازی، خرید ساختمان، تجهیز و آماده‌سازی فاز گردشگری و نورپردازی این مجموعه هزینه شده گفت: در صورتی که  خیابان‌ها تعیین تکلیف و دسترسی به این خیابان‌ها قطع شود، ۲ کارگاه که کاوش آنها انجام شده، قابل اضافه شدن به مجموعه است.

 

وی یادآور شد: مرحله نخست گردشگری دستکند سامن هفته دولت امسال قابل افتتاح است و ۲۰ اتاق برای بازدید آماده شده است.

 

 

 

بازدید از اقامتگاه بوم گردی شهر سامن از برنامه بعدی اصحاب رسانه استان همدان در ملایر بود

این اثر زیبا و تاریخی نیز نیز به عنوان یک جاذبه مهم گردشگری این شهر است که فروردین امسال با حضور استاندار همدان و با سرمایه‌گذاری بالغ بر سه میلیارد تومان توسط بخش خصوصی  راه اندازی شده است..

 

مقصد بعدی خبرنگاران مجتمع الماس ملایر بود که نشست خبری مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان در ابن مکان برگزار شد

 

«علی مالمیر» در این نشست به موضوع  دست کندها اشاره کرد و گفت: موضوع دستکند ها یکی از ظرفیت ها و اولویت های ماست که ما در استان چندین دستکند داریم  ودارای  پایگاه ملی تخصصی مجموعه دستکند هستیم .

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان افزود: در مجموعه دستکند سامن  کارهای خوبی انجام شده بحث شناسایی  قسمت های جدید ،استحکام بخشی و نورپردازی و ساخت ورودی و خروجی پروژه به اتمام رسیده است و از مهم ترین ظرفیت های ما  در بخش گردشگری است که باعث ماندگاری مسافران و رشد اقتصادی حوزه گردشگری خواهد شد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان افزود: در حال حاضر کار کاوش در دستکتدهای سامن و ارزان فود در دست اقدام است فاز نخست گردشگری دستکند سامن هفته دولت امسال آماده افتتاح است که از وزیر میراث فرهنگی نیز برای حضور در این آئین دعوت کرده‌ایم.

 

 ۱۵۰ میلیارد تومان  مصوبه اعتبار  ، دستارود سفر رئیس جمهوری برای حوزه گردشگری همدان

وی با اشاره به بازدید وزیر میراث فرهنگی از دستکند دهبُنه تویسرکان در جریان سفر استانی رئیس جمهور، اظهار داشت: این دستکند موقعیت و چشم‌انداز زیبایی دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری است که در این سفر مقرر شد امسال یک فصل کاوش در دستکند تویسرکان انجام شود منتظر هستیم تا مصوبات سفر ابلاغ رسمی شود و تخصیص اعتبارات طی دو سال اتفاق می‌افتد.

 وی  در ادامه با اشاره به سفر رئیاست جمهوری و  و اعتبارات حوزه گردشگری در ابن سفر افزود:  در این زمینه 150 میلیارد تومان در حوزه گردشگری مصوبه داشتیم.

 وی موضوع دستکندها، ساماندهی و مرمت بافت‌های واجد ارزش شهری و روستایی، تکمیل زیرساخت‌ها روستاهای هدف گردشگری، مناطق نمونه و محورهای گردشگری و ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه صنایع دستی استان همدان را از جمله محورهای مهم ارائه شده در سفر استانی رئیس جمهور برشمرد و افزود: .

 

این محورها غیر از موضوعات گردشگری است که در طی سفر به ویژه در حوزه زیرساخت راه به عنوان بهره گردشگری به آن پرداخته شد و ردیف‌هایی که توانستیم از اعتبارات ملی گرفتیم.

 

مالمیر یادآور شد: همدان یکی از استان‌هایی است که ۳۱ میلیارد تومان امسال برای موزه منطقه‌ای اعتبار برای آن پیش‌بینی و ۲۲ میلیارد تومان برای تملک آزادسازی حریم هگمتانه ابلاغ شد و این ردیف‌های ملی غیر از مصوبات سفر استانی است.

 

وی با بیان اینکه امسال چندین برابر افزایش اعتبارات داریم و اقدامات خوبی در دست اجرا است، گفت: تمرکز ما در حوزه دستکندها است تا بتوانیم مهمترین شاخص کلان گردشگری که افزایش ماندگاری گردشگران است را ارتقا و محصولات جدید گردشگری ارائه دهیم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه به جزئیات سرقت از موزه همدان پرداخت و بیان کرد: در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی استان هیچ کوتاهی صورت نگرفته و یکی از استان‌های سرآمد کشور در آماده‌سازی مخزن امن اشیای فرهنگی است.

 

مالمیر با تاکید بر اینکه در این موضوع سرقت خطای نیروی انسانی مطرح است، اضافه کرد: پس از اطلاع موضوع به سرعت بررسی شد و عاملی که اقدام به سرقت کرده بود، شناسایی و دستگیر شد.

 

وی بیان کرد: افرادی که در این زمینه قصور و کوتاهی داشتند، بازداشت شدند و پرونده سرقت در هیات تخلفات اداری و محاکم قضایی در دست پیگیری است.

 

مالمیر هرگونه شایعاتی در زمینه جایگزینی اشیای بدل به جای اصل در موزه همدان را کذب خواند و گفت: جایگزینی اشیای بدل به جای اصل کذب است و بدون هیچ اغماضی پرونده در محاکم قضایی در دست پیگیری و رسیدگی است و روند قانونی را طی می‌کند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان هرگونه اظهارات غیرکارشناسی، غیرمسئولانه و غیراخلاقی درباره این موضوع را نادرست برشسمرد و افزود:  سارق با قید وثیقه آزاد است و تحت اشراف کامل شعبه رسیدگی است.

 

  تا کنون یک ونیم میلیارد توان برای یخدان میر فتاح هزینه شده است

وی در خصوص یخدان میرفتاح گفت : پس از کارشناسی متوجه شدیم ساقه و پی ساختمان هم دارای ایرادات اساسی است پس موضوع تقویت و اصلاح ساقه و پی  در دستور کار گرفت و هزینه مرمت بنا  با توجه به عدم  استحکام پی سازه چند برابر شد و تا الان بیش از ۱۵ هزار میلیون ریال هزینه کردیم  امسال هم از طریق ملی و استانی دنبال دریافت اعتبار و احیای طاق یخدان هستیم.

 

مالمیر در خصوص افزایش زیر ساخت های اقامتی گفت : ما در کل استان آماده همه گونه حمایت چه در بحث کارشناسی و چه در بحث پرداخت تسهیلات هستیم.

 

مدیر کل میراث فرهنگی همدان  تصریح کرد : در خصوص تسهیلات صنایع دستی ما مشکلی در پرداخت تسهیلات نداریم متقاضیان واجد شرایط صنایع دستی  در سریعترین زمان  می توانند درخواست خود را آماده و مراحل اداری کار آغاز شود.

  امسال نیز جشنواره مانیزان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به جشنواره شیره‌پزی مانیزان گفت : شیره پزی مانیزان پس از وقفه ای که به علت کرونا پیش آمد امسال برگزار خواهد شد و علاقمند هستیم جشنواره گسترده تر شود و زمان جشنواره از یک روز به چند روز افزایش یابد  که این امر نیازمند مشارکت جامعه محلی چه روستای مانیزان وچه اهالی دره جوزان است

 

در ادامه «ابراهیم جلیلی »نیز گفت: عمارت منصوری یازدهم دیماه سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۶۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اما در سال ۱۳۹۰، با پیگیری وراث و حکم دیوان عدالت اداری این اثر از فهرست آثار ملی خارج شد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر. اظهار کرد: این عمارت با ۲ هزار و ۸۵۰ مترمربع مساحت متعلق به مرحوم عبدالصمد منصوری است که طبقه نخست آن با طاق‌های ضربی و خشتی در اواخر دوران قاجار و طبقه دوم در عصر پهلوی ساخته شد.

 با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ با اعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیون تومان، این بنا مرمت و بازسازی شد، گفت: مکاتبات زیادی برای تملک ملک صورت گرفت که به دلایل مختلف از جمله عدم تأمین اعتبار، عدم توافق و تعدد وارثان انجام نشد.

 

 

 

 

جلیلی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته برای تملک خانه منصوری، این ملک سال گذشته توسط شهرداری تملک و تعیین تکلیف شد و  ثبت مجدد و مرمت این بنا پس از تملک، اولویت مهمی است که در حال پیگیری آن هستیم.

 

جلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه طبق کارشناسی های انجام شده حمام مظاهری واجد ارزش برای ثبت ملی است، گفت: مقدمات ثبت ملی حمام مظاهری تهیه و به وزارت خانه ارسال شده است و پس از ثبت ملی، مرمت آن با مشارکت بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

 

 

وی به مرمت حمام خزینه ای روستای علمدار و زورخانه بابک در سال جاری اشاره و بیان کرد: هر بنایی که مالک آن برای مرمت و بازسازی ملک مشارکت بیشتری داشته باشد، در اولویت تخصیص اعتبار است.

 

 

کد خبر 1205263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha