زیارت عاشورا منشور فکری عاشوراییان

عاشورا چکیده معارف شیعه است و بررسی فرازهای زیارت عاشورا زمینه ساز شناخت بهتر و عمیق تر شعارهای این واقعه عظیم است.

خبرگزاری شبستان- سرویس فرهنگی- مریم داوری: کتاب «فرازهای عاشورا» نوشته حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش مشتمل بر 72 صفحه برای دومین بار از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار شده است. کتاب «فرازهای عاشورا» مشتمل بر 10 فصل یا فراز است. سلام، لعن و نفرین، دوستی با اهل بیت (ع)، دشمنی با اهل بیت (ع)، تقرب توسل، حیات طیبه، زیارت، صبر بر مصیبت، بدعت گزاری در دین و شفاعت عناوین فصول این کتاب هستند.

 

حجت الاسلام هادی منش با بیان اینکه عاشورا چکیده معارف شیعه است، اظهار داشت: عاشورا فراتر از یک نام، یک یاد و یک روز است. صحنه عاشورا گستره تاریخ بشر را درنوردیده و انسان را از فرودستگی و سرخوردگی نجات داده است. زیارت عاشورا منشور فکری عاشوراییان است. بررسی فرازهای زیارت عاشورا فرصتی به دست می دهد تا شعارهای عاشورا بهتر و عمیق تر شناخته شود.

 

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: درک درست عاشورا باعث می شود که عاشورا را هرگز یک درگیری نظامی نپنداریم بلکه آن را مطلبی بزرگ بدانیم که لحظه لحظه رویدادهای آن حاوی پیامی ارزنده است.

 

وی در مورد کتاب فرازهای عاشورا اظهار داشت: کتاب فرازهای عاشورا دربردارنده 10 موضوع برگرفته از فرازهای بلند زیارت عاشوراست که به تفکیک موضوعات با آیات، روایات و سیره معصومین (ع) شرح داده شده است.

 

وی با بیان اینکه عاشورا رمز عزت و افتخار یک ملت است، عنوان کرد: عاشورا نامی بلند است به بلندای تاریخ بشر. عاشورا نامی است که زمزمه عارفان خداجو بوده است، نامی که رمز پیروزی جهادگران راه خدا بوده است، نامی که دست آویز ستمدیدگان و مظلومان بوده است. عاشورا  زمزمه مقاومت و تحمل سنگینی و فشار ظلم مستکبران و زورگویان عالم است.

 

در قسمتی از کتاب فرازهای عاشورا می خوانیم: روزی پیرزنی نزد امام جعفر صادق (ع) آمد در حالی که دو لباس بافته شده از پشم را در دست گرفته بود، به امام سلام کرد و عرض نمود ای فرزند رسول خدا این دو لباس را من با دست خویش بافته ام اما یکی از این دو را در حالی بافتم که هر رشته را با سلام و درود بر خاندان پیامبر (ص) گره زده ام و در دیگری هر رشته را با لعن و نفرین نسبت به دشمنان شما بافته ام، اکنون هر دو را خدمت شما آورده ام. کدام یک از این دو لباس نزد شما محبوب تر است؟ امام صادق (ع) فرمودند آن لباسی را که با لعن و نفرین نسبت به دشمنان ما بافته اید.

 

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است ابو عبیده می گوید در سفری من با امام باقر (ع) همسفر بودم و هر دو در یک کجاوه بودیم، هنگام سوار شدن ابتدا من و سپس ایشان سوار شدند، هنگامی که امام سوار می شد به من سلام می کرد و احوالپرسی می نمود به گونه ای که گویا مدت هاست مرا ندیده است، هنگام پیاده شدن امام زودتر از من پیاده می شد و وقتی من نیز پیاده می شدم امام دوباره به من سوار می کرد و احوالپرسی گرمی می نمود که گویا مدت هاست مرا ندیده و خبری از من نداشته، من گفتم ای فرزند رسول خدا شما کاری می کنید که دوستان ما نمی کنند و اگر یک بار هم چنین کنند زیاد است. امام (ع) پاسخ دادند مگر تو نمی دانی وقتی دو مومن به هم سلام می کنند و دست می دهند گناهان آنها پیوسته تا هنگامی که از من جدا شوند، می ریزد.

 

در قسمت دیگری از این کتاب می خوانیم: ماهیت لعن دور کردن از رحمت خدا است. رسول خدا (ص) فرمودند به درستی که من لعن کننده مبعوث نشده ام بلکه من بر رحمت برانگیخته شده ام. پیامبر اکرم (ص) همچنین فرموده اند آنان که بسیار لعن و نفرین می کنند از شفاعت کنندگان و شاهدان روز قیامت نمی شوند. امام باقر (ع) فرموده اند به درستی که لعنت وقتی از لعنت کننده صادر شود بین او و کسی که لعنت شده، تردد می کند؛ پس اگر راه یافت که هیچ وگرنه به سوی صاحب خود باز می گردد در حالی که خود او سزاوارتر به آن است؛ پس از نفرین کردن مومن بپرهیزید که بر شما حلال شود.

 

گفتنی است، کتاب «فرازهای عاشورا» نوشته حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش برای دومین بار در شمارگان پنج هزار نسخه از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1205306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha