کار علمی درباره روش صحیح اداره مسجد انجام شود/ تعدد دستگاه‌ها در حوزه مسجد فرصت است

استاد حوزه علمیه خمینی‌شهر با تاکید بر لزوم انجام کار علمی تحقیقی درباره روش صحیح اداره مسجد، گفت: مسجد یک نهاد تازه‌تاسیس و غیرمردمی نیست که نیازمند یک متولی باشد تعدد دستگاه‌های مرتبط با مساجد فرصت است نه آفت.

حجت الاسلام والمسلمین «سیداحمد میردامادی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه باید از مساجد صدر اسلام در معرفی مسجد تراز اسلامی الگوبرداری کرد، اظهار کرد: مسجد کانون عبادت، سیاست، تعلیم، تربیت، قضاوت، خدمات رسانی و حتی پایگاه نظامی در اعصار مختلف بوده است. این موضوع در عصر ما به تمام معنا و به آن شکلی که در صدر اسلام و حتی دو قرن ابتدای ظهور اسلام بوده، قابل تحقق نیست ولی در برخی از امور همچون عبادت و تعلیم و تربیت و خدمت رسانی به نیازمندان می تواند به صورت کامل موثر باشد.

 

استاد حوزه علمیه خمینی شهر افزود: مساجد باید فضای نقد وضعیت موجود را فراهم کنند به این صورت که جوانان متوجه فضای باز مسجد در این زمینه باشند. البته وقتی یک جوان نقد خود را مودبانه و منصفانه مطرح کرد، باید یک متخصص و کارشناس پاسخ او را با ذکر دلایل و مستندات بدهد.

 

میردامادی تصریح کرد: مسجد یک نهاد زنده است و هیچ نهاد دیگری حتی آستان امامزادگان و هیئت ها این چنین نیستند بنابراین برخورد کارگزاران مسجدی با مخاطبان باید کاملا زنده و پرشور باشد نه اینکه مثلا یک امام جماعت همانطور رفتاری را که با یک نمازگزار مسن دارد با یک نمازگزاران نوجوان داشته باشد. مساجد را می توان همچون سلول های نظام اسلامی دانست که اگر این سلول ها سالم و زنده باشند، نظام کلی جامعه سالم و زنده خواهد بود. گاهی شاهد برخورد سرد و بی روح کارگزاران مساجد با نسل جوان هستیم که شایسته نام و اعتبار و رسم مسجد نیست.

 

وی ابراز کرد: کار علمی و تحقیقی باید در زمینه تدوین روش صحیح اداره مسجد صورت گیرد و در این زمینه لازم است مسئولان پیشنهاد تدوین چنین تحقیقی را به محققان دهند و نتیجه آن به اطلاع اهالی مساجد در سراسر کشور برسد.

 

استاد حوزه علمیه خمینی شهر در پایان خاطرنشان کرد: تعدد سازمان های متولی امور مساجد نه تنها آفت نیست بلکه اثرات خوبی هم دارد البته به این شرط که این سازمان ها در کار یکدیگر دخالت نکنند. ضمنا هر سازمانی می‌تواند تمام ظرفیت‌های خود را برای مساجد بسیج کند. بنابراین نباید مدام نقد کنیم که چرا مسجد یک متولی مشخص ندارد مسجد مگر یک نهاد یا سازه تازه‌تاسیس و غیرمردمی است که نیازمند یک سازمان متولی باشد. همین کثرت متولی  خوب است البته هم اندیشی میان مدیران این سازمان ها باید صورت گیرد.

 

کد خبر 1205492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha