منطقه فرهنگی کاشان؛ پایگاه تعزیه در کشور/ شورای تعزیه در کاشان راه اندازی شده است

نمکی، این شهرستان را از پایگاه های مهم تعزیه در کشور دانست و گفت: شورای تعزیه در کاشان راه اندازی شده و چنین شورایی در هیچ یک از شهرستان‌ های کشور وجود ندارد.

میثم نمکی در حاشیه دیدار شورای تعزیه با نماینده ولی فقیه در کاشان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: هنر تعزیه در کاشان پیشینه ای طولانی دارد و این منطقه یکی از پایگاه های مهم تعزیه و تعزیه داری در کشور است.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان افزود: تعزیه در کاشان به ویژه روستاهای آن از جمله آزران، اسحاق آباد، نشلج و شهرستان آران و بیدگل بویژه شهر نوش آباد در مناسبت های مذهبی با حضور انبوهی از جمعیت علاقه مند برگزار می شود که این جمعیت گاها به چندین هزار نفر می رسد.

 

نمکی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود در این منطقه، شورای تعزیه به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان راه اندازی شده است که نمونه این شورا در هیچ یک از شهرهای کشور وجود ندارد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کاشان افزود: استان اصفهان به عنوان استان تعزیه خیز کشور شناخته شده است و شهرستان‌ های برخوار، نطنز، اردستان، کاشان، آران و بیدگل و شهر نوش آباد به عنوان قطب تعزیه این استان شناخته می شود.

 

میثم نمکی در ادامه گفت: تاکنون ۱۵ گروه تعزیه فعال در شهرستان کاشان به ثبت رسیده است و این شهرستان علیرغم این ظرفیت ها از داشتن مکانی ثابت برای اجرای برنامه‌های سالانه و همایش‌ها محروم است.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان ضعف زیرساخت را از مهم ترین چالش های پیش روی تعزیه در کاشان عنوان کرد و گفت: گروه های تعزیه برای اجرای برنامه‌های خود نیازمند مکانی ثابت با عنوان خانه و موزه تعزیه هستند.

 

نمکی افزود: از جمله مطالبات مهم گروه های تعزیه کاشان، احداث خانه تعزیه کاشان و جانمایی مکانی برای راه اندازی موزه تعزیه در این خانه برای نگهداری نسخه‌های قدیمی میرعزا و برخی از ادوات ارزشمند تاریخی تعزیه است که امیدواریم با همکاری مسئولان این امر تحقق یابد.

کد خبر 1205581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha