سهیم شدن اطلاعات با مردم ما را در کارآمدسازی ساختار حکمرانی کمک می کند

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مردمی سازی ساختارها گفت: اگر اطلاعات خود را با مردم تسهیم کنیم، این سهیم شدن اطلاعات با مردم ما را در چابک سازی و کارآمدسازی ساختار حکمرانی کمک می کند و به جلو می برد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، بابک نگاه داری در همایش هم اندیشی اندیشکده های حکمرانی و قانون گذاری استان ها که صبح امروز دوشنبه 24 مرداد در محل مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد، گفت: انتظاری که از مرکز پژوهش ها در سال های گذشته وجود داشت و در کنار آن انتقادی نیز در این زمینه مطرح بود، این بود که مرکز پژوهش ها بیشتر از ظرفیت اساتید دانشگاه در مرکز و تهران بهره می برد و کمتر از اساتید در استان ها استفاده می کند. این انتقاد به جا بود اما با توجه به استقرار این مرکز در تهران این شرایط به وجود آمده بود البته از سوی نمایندگان نیز مراجعاتی داشتیم که در حوزه های انتخابیه مشکلات و مسایلی وجود دارد که نیاز است توان کارشناسی برای حل آن به وجود آید.

 

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجموعه نهایی ما را به این سمت سوق داد که مجموعه هایی که در قالب اندیشکده های حکمرانی و قانون گذاری استان ها سامان دهیم که سه ضلع دانشگاه ها، نمایندگان و مرکز پزوهش ها را  یک ظرفیت را برای بهره گیری از توان کارشناسان سراسر کشور اماده کنیم تا هم از نظرات کارشناسی آنها و در هم در موضوعات محلی بتوانیم کمک مشورتی و کارشناسی ارایه دهیم.

 

وی تصریح کرد: قطعا پشت تشکیل این اندیشکده های حکمرانی مردمی سازی حکمرانی و افزایش مشارکت مردم در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها اندیشه بوده است و مهمترین بحث نیز درگیر کردن مردم و مشارکت آنها در مسایل بود چرا که این موضوع باعث رشد مردم می شود و رشد مردم از این جهت حائز اهمیت است که باعث توسعه جامعه می شود.

 

وی اضافه کرد: ما بحث حکمرانی مردمی را از این دیدگاه با حداکثر ظرفیت دنبال می کنیم و در مرکز پژوهش ها نیز در ابعاد مختلف مردم سازی حکمرانی اقداماتی را انجام دادیم. یکی از مسایلی که در بحث حکمرانی مردمی مورد بررسی قرار گرفت، مسئله شناسی است یعنی ما بتوانیم در شناسایی مسایل اولویت دار و صورت بندی موضوعات و اولویت بندی با ظرفیت مردمی و نظرات مردمی اقدام کنیم.

 

وی تاکید کرد: ما در بسیاری از زمان ها به دلیل تحت هجمه رسانه های غربی و بیرونی هستیم لذا اولویت هایمان تغییر می کند. از نظر ما حکمران کسی است که زمین بازی را تعریف کرده و قواعد آن را می داند. گاهی اوقات از رسانه های غربی این موضوع برای ما انجام می شود و ما اولویت هایمان را کنار می گذاریم و در اولویت هایی که آنها ساخته اند، وارد می شویم. اگر رویکرد ما رویکرد باز باشد و با جامعه نخبگانی سراسر کشور در ارتباط باشیم، قطعا با مسایل و موضوعات با دقت بیشتری آشنا می شویم.

 

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این دوره از فعالیت مرکز پژوهش ها مرکز نظرسنجی و افکارسنجی به طرح ها و لوایح راه اندازی شده است، گفت: ما همچنین مرکز نوآوری را افتتاح کردیم و در چند روز قبل پارلمان دانشجویی را افتتاح کردیم تا در این مسئله نظرات و پیشنهادات را تدوین کنند.

 

نگاه داری در ادامه با تاکید بر ضرورت آینده نگری برای جوامع تصریح کرد: در کنار مسئله شناسی و اولویت بندی باید بحث آینده نگاری نیز مورد توجه قرار گیرد. هر جامعه نیاز به آینده دارد. اگر جامعه ای احساس کند که آینده ندارد با بحران مواجه خواهد شد لذا باید در کنار مسئله شناسی آینده نگری را با استفاده از ظرفیت نخبگان داشته باشیم.

 

وی گفت: ما باید زیست بوم حکمرانی مناسب برای پرداختن به مسایل و چالش های کشور را ایجاد کنیم. این زیست بوم یعنی یک فرآیند دایمی و نهادینه که بتواند با ابزارهای دایمی خودش مسایل نوپدیدی را که به صورت مدام در حال بازتولید هستند، شناسایی و برای آنها راه حل تبیین کند.

 

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حرکت به سمت راه اندازی زیست بوم بومی برای مسئله شناسی و تدبیر در مورد راهکارهای حل مسئله اتفاق مهمی است. ما معتقدیم حل مسایل جامعه ایرانی نیاز به ابزار ایرانی دارد و ما نمی توانیم برای معضلات مان از ابزارهای دیگر استفاده کنیم.

 

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین ابزارهایی که باید در این رابطه مورد استفاده قرار گیرد، بهره گیری از ظرفیت قانون اساسی در سیاستگزاری است. ما باید در نظارت ها و کنترل هایمان برای مردم نقش قایل شویم و همان اندازه نیز به آنها نقش دهیم. معتقدیم مردمی سازی ساختارها یکی از راه های برون رفت  از ساختارهای سنگین است که ما را در قالب بروکراسی گرفتار کرده است. اگر اطلاعات خود را با مردم تسهیم کنیم، این سهیم بودن اطلاعات ما را در چابک سازی و کارآمد ساختار حکمرانی کمک می کند و به جلو می برد.

 

 

کد خبر 1205752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha