تئاتر دینی و عاشورایی، نیازمند حمایت مدیران فرهنگی است

بوعذار خواستار توزیع عادلانه امکانات و منابع در میان هنرمندان شد و گفت: تئاتر دینی و عاشورایی نیازمند توجه و حمایت جدی مدیران فرهنگی کشور است.

«مصطفی بوعذار» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با اشاره به اجرای نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» اظهار کرد: اجرای تور این نمایش از دهه اول محرم، از استان خوزستان آغاز شده و تا پایان دهه دوم محرم با حضور در 10 استان کشور در قالب اجراهای خیابانی دوازدهمین دوره سراسری رویداد «صاحبدلان» به کار خود پایان خواهد داد.

 

نویسنده، کارگردان و بازیگر «رهسپار خیمه‌ها» درباره آغاز فعالیت گروه تئاتر خود افزود: در سال 1377 با تاسیس گروه تئاتر «آیین مردم» به فعالیت متمرکز در زمینه تئاتر پرداختیم و نمایش‌های خیابانی «دلتنگی‌های غریب»، «کدامین حسین»، «سرداران بی‌نشان» و نمایش‌های صحنه‌ای همچون «فرجام به رنگ آتش»، «خط خون»، «یه پر سفید»، «به رنگ حماسه» از آثار پیشین گروه با محوریت موضوعات دینی و دفاع مقدس به شمار می‌روند.

 

وی با اشاره به اجرای نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» در ایام محرم اضافه کرد: نمایش «رهسپار خیمه‌ها» از سال 1395، هر ساله با موضوع عاشورایی و با بهره‌گیری از عناصر تعزیه به روایت اتفاقاتی که برای یک زائر جنوبی و جنگ‌زده در مسیر سفر به اربعین حسینی رخ می‌دهد، می‌پردازد.

 

بوعذار تصریح کرد: تور نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» برای اولین بار امسال به صورت گسترده تا پایان دهه دوم محرم در قالب دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» در 10 استان کشور اجرا می‌شود. 

 

وی تاکید کرد: در مسیر اجراهای خیابانی، سختی‌ها و دشواری‌های بسیاری همراه گروه اجرایی است که هنرمندان گروه، آن را با جان و دل و در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی به دوش می‌کشند.

 

این کارگردان تئاتر ادامه داد: تئاتر دینی و عاشورایی نیازمند توجه و حمایت جدی مدیران فرهنگی کشور است. در حال حاضر، تنها برخی هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی در قالب جبهه فرهنگی انقلاب در اجرای این نمایش خیابانی مشارکت دارند.

 

وی ابراز کرد: «رهسپار خیمه‌ها» اولین نمایش خیابانی با موضوع شهدای مدافع حرم در خوزستان است که از سال 95 به صورت مستمر در جشنواره‌ها، همایش‌ها و سوگواره‌ها در حال اجراست اما در خوزستان هیچ حمایت مالی از آن نشده است و گویا توجه به کارهای دینی و ارزشی جز اولویت های آنان نیست.

 

بوعذار خاطر نشان کرد: برای تحقق عدالت فرهنگی نیازمند توزیع عادلانه امکانات و منابع در میان هنرمندان هستیم تا شاهد اجرای فراگیر آثار هنری در تمامی شهرها و روستاهای کشور باشیم.

 

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر دبیرخانه دائمی تئاتر «صاحبدلان» تنها حامی و امید هنرمندان تئاتر دینی کشور بوده است عنوان کرد: خوشبختانه امسال با حمایت جدی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی برای اولین بار دوازدهمین دوره سراسری تئاتر «صاحبدلان»، به صورت بین‌المللی نیز برگزار می‌شود و این امید بزرگی برای هنرمندان فعال در حوزه تئاتر دینی و عاشورایی است.

 

این کارگردان تئاتر خوزستانی در پایان یاد آور شد: نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» سال‌های گذشته در کشورهای ارمنستان، ترکیه و عراق اجرا شده است و از سال 95 تاکنون به صورت مستمر در پایانه مرزی چذابه و شلمچه با استقبال زائران حسینی همراه است.

 

تور اجرای نمایش خیابانی «رهسپار خیمه‌ها» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری مصطفی بوعذار تا پایان دهه دوم محرم در استان‌های خوزستان، همدان، لرستان، قم، مرکزی، البرز، تهران، خراسان رضوی، مازندران و گلستان میزبان نگاه عزادران حسینی خواهد بود.

 

کد خبر 1205776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha