بازار و کارخانه و اقامه نماز

مقاله "بازار و کارخانه و اقامه نماز"به قلم سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز و مدیر عامل مجمع خیرین مسجد ساز کشور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز، همزمان با روز چهارم دهه ترویج معارف نماز، مقاله “بازار و کارخانه و اقامه نماز” با قلم «سید احمد زرهانی» قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور منتشر شد.

 

در تفکر اسلامی پیوند وثیقی بین معاش و معاد مشهود است و دنیا به منزله گذرگاه و مزرعه آخرت است.

 

از این رو اقتصاد برای دین باوران صبغه اعتقادی دارد و کسب سرمایه هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای تامین سعادت دنیوی و اخروی به شمار می آید. در طول چهارده قرن گذشته صاحبان حرف و صنایع با نگاه توحیدی به تولید و تجارت اشتغال داشته اند.

 

در عصر مبارزه با استبداد و استعمار کارگران و کارکنان دولت و بازاریان و کشاورزان و صنعتگران به ندای امام خمینی رضوان الله تعالی علیه لبیک گفته اند و در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی ایفا کرده اند.

 

مسجد بازار در شهر کانون نشر معارف دینی است و نمازخانه هر کارخانه و اداره و کارگاه مرکز عبادت و همفکری وتبادل آراء برای اصلاح امور است.

 

اقتصاد در هرسه قطب کشاورزی و صنعت و خدمات با اقامه نماز رونق می گیرد.

 

نماز که ذکر الهی است هم برکت در محصولات کشاورزی و صنعتی و توزیع و کسب و کار ایجاد می کند و هم به  کارگران و کارفرمایان و بازاریان انگیزه و اندیشه درستکاری و اتقان می دهد.

 

کسی پی در پی در مقابل خدا می ایستد و با خشوع می گوید «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» در تولید تقلب نمی کند و زیر بار کم فروشی و تدلیس و احتکار و گرانفروشی نمی رود.

 

تا همین اواخر بازاریان باکمک علماء در گوشه و کنار درس مکاسب می خواندند و هنوز بازاری و کاسب ملتزم به آموزش فقه و مسائل شرعی کسب و کار فراوان یافت می شود و طیف گسترده‌ای از فعالان اقتصادی مقلد مراجع تقلید هستند و معتقدند که وَ الَّذِینَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ  لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ ؛ لذا نه تنها در تولید و تجارت خلاف نمی کنند بلکه بخش معینی از در آمد مشروع خود را در راه رضای خدا خرج می کنند و به نیازمندان رسیدگی می کنند.

 

اندیشه و عمل و روح نمازگزاران روزانه پنج بار در چشمه سار ذکر الهی شستشوی و مطهر می شود و نمازگزار متاثر از آموزه های نماز خود را در محضر خدا می بیند و  حق الله و حق الناس را رعایت می‌کند و اگر هم مرتکب لغزشی شود با نهیب نفس لوامه و جنبش وجدان به خود می آید و توبه وجبران می کند.

 

بخش عظیمی از ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی موجود ناشی از فراموش کردن یاد خدا و رویگردانی از نماز است. مسلمانی که مرتب با ذکر مالک یوم الدین در نماز از خدا یاد می کند و به مبداء و معاد و روز حساب اعتقاد دارد هرگز زیر بار اختلاس و احتکار و اجحاف در حق مردم نمی رود. اعراض از ذکر خداوند منشاء همه انحرافات و نقطه آغاز انحطاط و بستر ساز بحران و ضنک معیشت است.

 

کارگر وکشاورز و صنعتگر و بازاری با ایمان و نمازگزار در تولید و توزیع  وفروش کالا، خدا را ناطر و حاضر می بیند و می داند که عتید و رقیب نامه اعمال  اورا می نویسند و در یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ  کارنامه او را در پیشگاه عدل الهی برملا می کنند. لذا از تقلب و تزویر دوری می گزیند.

 

برای احیای اقتصاد ملی در پرتو اقامه نماز و معارف آن اقدامات ذیل اولویت دارد.

 

۱/ حوزه های علمیه از طریق مساجد بازار و به کمک کسبه متدین وبا استفاده از درسنامه های ساده ای از مکاسب و اهم مسائل فقهی و فراگیر تجارت به بازاریان فقه کسب وکار تعلیم دهند.

 

۲/ اتاق اصناف و مجامع و اتحادیه‌های صنعتی و صنفی از طریق فضای مجازی موازین شرعی و قواعد اقتصاد اسلامی در هر رشته و حرفه را به کمک علماء تدوین کنند و در دسترس صاحبان حرف قرار دهند.

 

۳/ بخشی از موضوع جلسات وعظ در محیط بازار و کارخانه ها به تفسیر آیات اقتصادی قرآن و روایات مربوط به کسب حلال اختصاص یابد.

 

۴/ هیات امناء مساجد وامامان جماعت و بسیج اصناف در بازارها برای جذب بازاریان جوان به مسجد سرمایه‌گذاری کنند.

 

۵/ اکابر بازار و پیشکسوتان در مساجد و منازل جلسات تفسیر قرآن با حضور جوانان بازاری تشکیل دهند و با کمک اهل علم آنان را با حلال و حرام و معیارهای دینی آشنا کنند.

 

۶/ در هر کارخانه و مرکز صنعتی و اقتصادی  نمازخانه مناسبی دایر شود و واعظان در حاشیه نماز پیرامون اهم وظایف کارکنان و مدیران و کارگران با استناد به قرآن وعترت ارائه طریق کنند.

 

۷/ مدیران ارشد حوزه های اقتصادی در نماز جماعت شرکت کنند.

 

۸/ از فعالان نمازی در حضور مقامات و کار کنان تجلیل شود.

 

۹/ برنامه آموزش معارف نماز ویژه فرزندان و همسران و خانواده‌های بازاریان و کارگران و کارکنان حوزه اقتصاد اجرا شود.

 

۱۰/ مسابقات و جشنواره های معارف نماز بین کارکنان و فعالان بازار هاو کارخانه هاو حوزه‌های اقتصادی برگزار شود.

 

تردید نباید کرد که نسبت روشنی بین اقامه نماز ورونق اقتصاد اسلامی وجود دارد. بزرگان و سردمداران اصناف و حرف و سیاستگذاران اقتصاد و بازار اگر به ترویج فرهنگ و معارف نماز همت گمارند،خیلی از معضلات اقتصادی رفع می شود و نسیم انصاف دلها را به وجد می آورد. ان شاءالله

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1205797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha