ایده آل نگری یک سری مطالبات را برای مردم ایجاد می کند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه ما با توجه به شرایط برنامه می نویسیم و این کار ما را مشکل می کند، گفت: ایده آل نگری یک سری مطالبات را ایجاد می کند و ما وقتی نتوانیم این مطالبات را پاسخ دهیم، مردم را طلبکار می کنیم و آنها احساس می کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، عبدالرضا مصری در نخستین هم اندیشی اندیشکده های حکمرانی و قانون گذاری استان ها که صبح امروز دوشنبه 24 مرداد در محل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: ما در حال حاضر از نظر توان و ظرفیت فکری وضع خوبی داریم اما اینکه چگونه از این ظرفیت ما استفاده می کنیم، موضوع مهمی است. مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند اگر می خواهیم مسئله ای را حل کنیم باید در مورد صورت آن مسئله با هم اتفاق نظر داشته باشیم تا راحت تر به ارایه راهکار بپردازیم. مهمترین مسئله ما در کشور فهم مشترک از صورت مسئله است، تا فهم مشترک نداشته باشیم نمی توانیم مسئله را حل کنیم.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر ما هفت درصد از ذخایر معدنی دنیا و یک درصد از جمعیت جهان را داریم. 36 میلیون نفر از جمعیت ما بین 15 تا 40 سال است. 15 همسایه با 600 میلیون نفر جمعیت اطراف مان داریم. رتبه دوم در دنیا در حوزه دانش آموختگان و علوم مهندسی را داریم و 14 میلیون نفر در کشور دارای تحصیلات عالیه هستند. یک ایدئولوژی اعتقادی داریم که بر اساس آن علم و دانش را در بهترین رتبه ترسیم می کند اما در کنار این همه ظرفیت و توانمندی 5 میلیون نفر بیکار داریم. باید توجه داشت که در کشور ما متغیرهای مزاحم بسیار هستند. هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما تحت تاثیر تحریم های ظالمانه نبوده است، علیرغم همه این متغیرها ما سرعت قابل قبولی را داریم.

 

وی تاکید کرد: 40 سال است که همه هم و غم ما مرغ و تخم مرغ شده است. نتوانستیم این موضوع را یک بار برای همیشه حل کنیم یک روز این قدر جوجه می ریزیم که باید آن را دفن کنیم، یک روز هم مرغ و تخم مرغ در کشور کم می آوریم. اینکه چرا ما نمی توانیم این مشکلات را حل کنیم به این دلیل است که فهم مشترک از صورت مسئله نداریم.

 

مصری ادامه داد: قانون برنامه می نویسیم و در شرایطی این قانون را تدوین و تصویب می کنیم که بر اساس متغیرهای موجود و آمارهای فعلی یعنی در بهترین شرایط  فروش نفت قانون برنامه می نویسیم بعد یک دفعه با تحریم ها مواجه می شویم و قسمت عمده برنامه اجرا نمی شود و تحقق پیدا نمی کند.

 

وی تاکید کرد: ایده آل نگری یک سری مطالبات را ایجاد می کند و ما نمی توانیم این مطالبات را با توجه به منابع برآورده کنیم و به همین دلیل مردم را طلبکار می کنیم و آنها احساس می کنند که حق شان داده نشده است چرا که ما با توجه به شرایط فعلی برنامه نوشتیم.

 

مصری ادامه داد: قانون تامین اجتماعی ما در دنیا بی نظیر است. هیچ کشوری در دنیا قانون تامین اجتماعی ما را ندارد. در صدا و سیما افراد با 25 سال خدمت بازنشسته می شوند یعنی با دنیایی از تجربه فرد را خانه نشین می کنیم این در حالی است که امید به زندگی 80 سال است و باید برای 50 سال به وی حقوق کامل بدهیم حتی اگر این فرد فوت شود خانم اش بعد از فوت وی می تواند حقوق را دریافت کند. اگر هر دو نیز در قید حیات نباشند، دختر خانم وی که ازدواج نکرده باشد و یا طلاق گرفته باشد، می تواند مستمری را دریافت کند و این بی نظیر است. آیا وقتی این تصمیم گرفته می شود برای تامین منابع آن فکری شده است؟ در حال حاضر که به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنید متوجه می شوید 30 درصد طلاق ها صوری است و فورا بعد از طلاق صیغه 90 ساله می خوانند صرفا برای اینکه مستمری پدر یا مادرشان که در قید حیات نیستند را دریافت کنند.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این صندوق بیش از 40 هزار میلیارد استقراض ایجاد کرده است که حقوق بازنشستگان را با توجه به شرایط فعلی که نوشته ایم، پرداخت کند. ما اگر راه ممکن را در نظر بگیریم قطعا موفق تر خواهیم بود، نباید در قوانین مان بی عدالتی باشد.

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از اینکه فرد در انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس شورای اسلامی و شورای شهر رای می آورد دیگر همه چیز تمام می شود و کسی کاری به کار وی ندارد، این در حالی است که وقتی طرف رای می آورد باید یقه اش را گرفت نه اینکه کار با وی را تمام شده بدانیم. در حال حاضر عمده مراجعه ای که به نمایندگان می شود برای شغل، وام و کمک بلاعوض است. هیچ کس از ما از مسئولیت اصلی مان که قانون گذاری است، نمی پرسد.

 

وی تاکید کرد: قوانینی که بعد از مشروطه در مجلس ملی تصویب شده است، جامع ترین و مانع ترین قوانین است به قدری موزون و مختصر نوشته اند که کسی نمی تواند از آنها برداشت و یا تفسری دشته باشد این در حالی است که از بعضی از قوانینی که بعد از آن دوران نوشده شده است برداشت های مختلفی می شود.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر بحث شفافیت آرا را مطرح می کنند. اینکه کجا این مسئله تعریف شده است و چرا این قدر حساسیت در این مسئله وجود دارد، مسئله ای جدی است. نظام های سیاسی دنیا بر اساس فعالیت احزاب تعریف شده اند و احزاب پشتوانه افراد در انتخابات هستند، این در حالی است که نماینده ما هیچ پشتوانه ای ندارد و اتفاقا از روز بعد از اینکه رای می آورد، رقبا علیه وی کار می کنند. در واقع در سایر نظام های سیاسی دنیا منابع حزب برای نماینده تعریف می شود اما در ایران منابع کشور برای یک نماینده تعریف می شود و این همه چیز را سخت می کند.

 

کد خبر 1205821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha