گذر تاریخی چهارباغ پایتخت رویدادهای فرهنگی نصف جهان

گذر تاریخی چهارباغ اصفهان پس از تبدیل به پیاده راه و تغییراتی که مدیریت شهری در آن ایجاد کرد تبدیل به پایتخت مهمترین رویدادهای فرهنگی شهر شده و این اقدامات در این مرکز متحلی شده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: ایجاد گذرگاه های تاریخی با سنگ فرش و بسترهای نشیمنگاه و کنترل تردد وسایل تقلیه در نقاط تاریخی و بافت قدیمی فرصتی را برای شهروندان ایجاد کرده که آنان می توانند از آن برای مناسبت های فرهنگی و تفریح خود استفاده کنند.

خیابان چهارباغ اصفهان که در دهه های گذشته محل تردد وسایل نقلیه شخصی و عمومی از میدان امام حسین(ع) تا میدان انقلاب بود توسط مدیریت شهری طی دوره های گذشته به یک گذرگاه تاریخی مردمی و به دور وسایل نقلیه تبدیل شده است.

محیطی که حال و هوای دیگر را در بین مردم ایجاد و فرصتی برای آرامش مردم و همچنین تقویت کسب و کارهای متفاوت و رونق اقتصادی کسبه این منطقه شده و توانسته بر معیشت و درآمد آنان تاثیر بگذارد.

بازآفرینی و تغییرات مهندسی و برنامه ریزی شده ای که توانسته بافت قدیمی شهر را احیا و در هسته مرکزی شهر تحول و اتفاقات جدید را رقم بزند و متولیان فرهنگی نیز به میدان آمده و از این بسترگاه استفاده کرده اند.

 

امروز تحولات فرهنگی و ارائه خدمات در چهارباغ اصفهان این خیابان را محل را تبدیل به پایتخت فرهنگی نصف جهان کرده و فرهنگ و هنر نصف جهان در گذر تاریخی چهارباغ متجلی شده است.

رویدادهای فرهنگی، هنری، مذهبی و ارائه خدمات فرهنگی متنوع در مقاطع مختلف زمانی هر کدام برای مردم جذابیت ایجاد کرده و سمت و سوی فرهنگی خوبی را به وجود آورده که شایسته تماشا و دگرگونی می باشد.

 

جزخوانی قران کریم، مراسم شیرخوارگان، نمایشگاه های فرهنگی و ارائه مشاوره مذهبی از جمله اقداماتی بوده که در این گذر تاریخی رقم خورده و البته هنرمندان جوان هم به میدان آمده اند و نمایشگاه هایی از آثار خود برپا و یا توانمندی خود را به نمایش گذاشته اند.

 

حرکت به موقع و موثر فرهنگی گذر تاریخی چهارباغ

همواره با ایجاد یک جریان موج سوارانی باید پیدا شوند و از آن برای تعمیق ارزش ها استفاده کنند اما برخی نسبت به این مقوله گاها بی تفاوت شده و فرصت ها را از بین می برند.

این بار تفاوت خوبی را بین متولیان فرهنگی شهر دیده ایم که خودجوش به صحنه آمده و از بستر بکر چهارباغ برای فعالیت های فرهنگی استفاده کرده اند و با برگزاری مراسم ها در محیط باز که منجر به پیشگیری از کرونا هم شده فرصت تازه ای را خلق و از موج ایجا شده بهره برده اند.

 

استاندار اصفهان با اشاره به مراسم جزخواین قرآن در ماه مبارک رمضان در این خیابان شهر گفت: اقدام به جایی بود که رسانه ها به آن بپردازند و چنین حرکت های تشکل های مدنی و جوانان باید معرفی بشود.

سید «رضا مرتضوی« ارائه خدمات فرهنگی در گذر تاریخی چهارباغ را برای ایجاد حال و هوای معنوی و فرهنگی شهروندان مهم خواند و اذعان داشت: چنین اقداماتی حائز اهمیت و باید مورد توجه مردم و مسئولان و حمایت های آنان قرار گیرد.

وی اثرگذاری فرهنگی در حوزه های مختلف و بهره گیری از مرکز شهر برای ارائه خدمات را موثر خواند.

 

ارائه خدمات فرهنگی در سطح چهارباغ

 

این خیابان تاریخی شهر محل تردد بسیاری از مردم بوده و این موضوع باعث شده تا بازار خوبی برای عرضه محصولات و خدمات فرهنگی باشد و شهروندان و مسافران هم از آن بهره می برند.

کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقدند که رویدادهای فرهنگی چهارباغ در مقاطع زمانی خاص به ویژه شب ها فرصت خوبی برای مسافران و گردشگران بوده تا بتوانند از وقت آزاد خود استفاده کنند.

روزهایی که گردشگران در سطح شهر تردد داشته و از نقاط مختلف بازدید می کنند باید شب ها در هتل ها بمانند اما اگر رویدادهای فرهنگی و گذرهای تاریخی وجود داشته باشد انان از این فرصت هم بهره مند خواهند شد.

 

فرماندهی انتظامی استان اصفهان هم از این بستر برای اجرای طرح سلمان محمدی و تبیین اهمیت حجاب و عفاف و تبلیغ ارزش های دینی استفاده کرده است.

سردار سرتیپ «محمدرضا میرحیدری« افزود: در طرح سلمان محمدی که نیروهای فرهنگی و روحانیون نیز همکاری دارند، ارائه خدمات مشاوره به جوانان و نوجوانان ارائه می شود.

 

فرمانده اننظامی استان اصفهان افزود: راهنمایی و ارشاد پلیس در حوزه های مختلف و تامین امنیت گردشگران و شهروندان در گذر تاریخی چهار باغ در تکمیل زنجیره خدمت رسانی موثر است.

وی خاطرنشان کرد: پلیس ظرفیت خود را برای تامین امنیت این منطقه بکارگرفته تا افراد سودجو مزاحمتی برای مردم ایجاد نکنند.

ایجاد اکوسیستم فرهنگی در چهارباغ

 

مدیر پروژه چهارباغ عباسی با بیان اینکه این محور تاریخی و قدیمی امروز تبدیل به مرکز فعالیت های فرهنگی شده، گفت: فعالیت های مردمی در این مرکز ساماندهی و اجرا می شود.

«محمدعلی سمیعی« با بیان اینکه چهارباغ تاریخی اصفهان اصالت شهری را حفظ و در راستای نشاط اجتماعی موثر بوده تصریح کرد: اکوسیستم فرهنگی در چهارباغ ایجاد شده است.

 

وی ادامه داد: چهارباغ اصفهان به عنوان برنامه های خانواده محور و چهار راه زندگی مطرح و بازنگری نیز در طرح و برنامه های آن و همچنین تقویت فعالیت ها نیز انجام می شود.

به گفته سمیعی امنیت مردم و سلامت این منطقه مورد توجه بوده که با کمک کاسب های این محور، شهروندان و نهادهای متولی تامین و مورد عنایت است.

کد خبر 1205878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha