رونمایی از دو لوح ثبت ملی آیین های عاشورایی کاشان

مسئول ثبت پرونده های میراث فرهنگی ناملموس اداره میراث فرهنگی کاشان از رونمایی دو لوح ثبت ملی آیین‌های عاشورایی این شهرستان در روز ششم شهادت امام حسین(ع) خبر داد.

عباس ترابزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: دو لوح ثبت میراث ناملموس کاشان شامل آیین نخل گردانی روز ششم امام حسین(ع) شهر نیاسر و آیین نخل بندی و نخل گردانی شهر جوشقان قالی در مراسم های جداگانه ای در این دو شهر رونمایی شد.

 

مسئول ثبت پرونده های میراث فرهنگی ناملموس اداره میراث فرهنگی کاشان افزود: آیین نخل‌گردانی روز ششم امام حسین (ع) شهر نیاسر یکی از باشکوه‌ترین آیین های عاشورایی است. در این آیین، مطابق رسم کهن نخل‌هایی که در واقع هر یک تابوت واره شهدای کربلا است در قالب تشیع جنازه باشکوه و با رعایت نظم و منزلت نخل‌ها در مسیر محله های قدیمی شهر نیاسر به گردشگر در می آید.

ترابزاده با بیان اینکه این مراسم هرساله روز شانزدهم محرم با حضور انبوه مردم نیاسر برگزار می شود، افزود: آنچه این آیین را از سایر آیین های مذهبی تاریخی شاخص می‌کند احترام، انضباط اجتماعی، اتحاد و همدلی، مذهب و معنویتی است که در عمق روح و جان و با باورها و عقاید مردمان نیاسر درآمیخته است.

 

عضو شورای ثبت استان اصفهان در مورد آیین نخل بندی و نخل گردانی شهر جوشقان قالی هم گفت: شهر جوشقان سه نخل با نام های ویژه دارد که در واقع هر کدام نماد تابوت سه امام بزرگوار هستند.

 

ترابزاده ادامه داد: نخل امام حسن(ع) محله زیارت یا تکیه، نخل امام حسین(ع) محله کوهین و نخل امام سجاد(ع) محله دار سه نخل این شهر هستند که موروثی بودن مالکیت نخل ها یکی از شاخصه های اصلی تاریخی بودن آن ها است و هر یک از پایه‌ها یا تیرهای نخل به چند طایفه تعلق دارد.

 

ترابزاده خاطر نشان کرد: تاکنون تعداد ۴۰ از شهرستان کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است که تعداد ۱۵ مورد آن متعلق به آیین های عاشورایی است./

کد خبر 1205904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha