دهه فرهنگی ترویج معارف نماز برگزار می‌شود/ اسامی روزها و محور فعالیت‌ها

زرهانی با اعلام برگزاری دهه فرهنگی ترویج معارف نماز بیان کرد: نماز و مسجد گام دوّم و تمدن نوین اسلامی و نماز و ورزش و جوانان از اسامی انتخابی برای روزهای این دهه است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر «سید احمد زرهانی»، امروز (سه شنبه، 25 مرداد) با حضور در خبرگزاری شبستان و در گفتگو با خبرنگار این رسانه دینی، گفت: من هم به اندازه کافی با خبرگزاری شبستان آشنا هستم و می بینم که این نهاد به عنوان یک خبرگزاری فعال اخبار و اطلاعات دینی و متعلق به انقلاب اسلامی را به نیکی منتشر می کند. برای اینکه شما بتوانید خبر دینی را شیرین و استاندارد آن گونه که به دل مخاطب بنشیند و  اسباب آگاهی را فراهم کند، این کار حائز اهمیت است که من هم به نوبه خودم قدردان زحمات خبرگزاری شبستان هستم.

 

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد:خبرگزاری شبستان به طور اختصاصی اخبار ستاد اقامه نماز را خیلی خوب منتشر می کند. من به رسانه توجه زیادی دارم، مراکز اطلاع رسانی متصل به انقلاب اسلامی را هم تا حدودی رصد می کنم تا ببینم بر روی چه اموری تمرکز دارند. شبستان انصافا از جمله رسانه های است  که در حوزه نماز بسیار پویا بوده و این نشان دهنده همت بلند و حسن توجه شما به این مجموعه  می باشد.

 

 

 

 

مدیرعامل مجمع خیرین مسجدساز تصریح کرد: ستاد اقامه نماز امسال با همت حجت الاسلام قرائتی وارد سی و دومین سال حیات اش شده است. بخش عظیمی از موفقیت های ستاد، مرهون همین همکاری ها است.من فکر می کنم بالاترین اقبال را از ستاد اقامه نماز حوزه های فرهنگی نظام دارند، علت اش هم این است که سر رشته در دست خود مقام معظم رهبری بوده و کار با هدایت ایشان تمشیت می شود.

 

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در ادامه گفت: 21 مرداد 1369 بنده معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش بودم که از تعدادی از علما، مقامات آموزش و پرورش و وزرا دعوت کردیم که در اردوگاه شهید باهنر تهران در خصوص علل کاهل نمازی طیفی از نسل نو بحث و گفتگو کنیم. جلسه بعدی توسط آیت الله مهدوی کنی تشکیل شد. یک مجموعه پنج نفری که شامل بنده و حجت الاسلام قرائتی هم بودیم، مامور راه اندازی ستاد اقامه نماز کشور شدیم. لذا مبدأ حرکت ما 21 مرداد 1369 بود، 30 مرداد هم روز جهانی مسجد است. ما فکر کردیم برای اینکه معارف نماز، قدری در افق روشن تری مطرح شود به صورت آزمایشی این 10 روز را به عنوان «دهه فرهنگی ترویج معارف نماز» اعلام کنیم و به سبک متعارف، برای هر روزی هم متناسب با نیازهای ما، نیازسنجی کرده است تا فرهنگ سازی و بسترسازی لازم را برای اقبال بیشتر مردم جامعه و دولت به سمت ترویج معارف نماز گام برداریم.

 

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد: روز های این دهه از جمعه ۲۱ مرداد به نام قیام امام حسین(ع) و اقامه نماز آغاز می شود و روزهای ۲۲مرداد به نام خانواده و اقامه نماز، ۲۳ مرداد به نام مدرسه و دانشگاه و صدا وسیما و رسانه و اقامه نماز، ۲۴ مرداد، بازار، کارخانه و اقامه نماز، ۲۵ مرداد به نام نماز و مسجد گام دوّم و تمدن نوین اسلامی، ۲۶ مرداد، حوزه علمیه و امام جماعت و ترویج معارف نماز، ۲۷ مرداد، نماز و ورزش و جوانان، ۲۸ مرداد، نماز جمعه و فرهنگ انقلاب اسلامی و حکومت جهانی واحد، ۲۹ مرداد، نماز، مدرسه مکارم اخلاق و تکریم فعالان اقامه نماز و ۳۰ مرداد به نام مسجد و اقامه نماز و انتظار فرج نامگذاری می شود.

 

وی اظهار کرد: ما متناسب با هر روز یک منشوری را منتشر می کنیم که این منشور در دسترس افکار عمومی قرار می گیرد و توقع خود را از مردم و دولت متناسب با آن نیاز بیان می کنیم. خوشبختانه در همین ایام اقبال خیلی خوبی هم صورت گرفته و با توجه به استقبال خوبی که خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری شبستان، وزارتخانه ها و مدیران فرهنگی کردند، گزیده ای از این گزارش ها را در دسترس  افکار عمومی قرار می دهیم.

 

 

 

مدیرعامل مجمع خیرین مسجدساز با بیان اینکه این کار یک کار آزمایشی است، گفت: ما به دنبال این هستیم که بسنجیم که این کار چقدر موفق واقع می شود، اگر دستاوردی داشت، مقدمات رسمی شدن اش را فراهم کنیم لذا این اقدام ناظر به یک آفت شناسی است. حجت الاسلام قرائتی در حوزه هایی فعالیت می کنند که یک متولی برجسته ندارند و یا دچار پراکنده کاری هستند. هر زمانی هم که یک متولی برجسته برایشان پیدا می شود، رها می کنند مثل زکات که در کنار اقامه نماز همیشه مطرح است و در قرآن هم به آن عنایت شده است، زمین مانده بود. در واقع عبادتی بود که فراموش شده بود لذا آستین همت بالا زدند و آن را احیا کردند. شهر به شهر و استان به استان رفتند با کشاورزان و مردم جلسه گذاشتند و بعد که احیا شد به کمیته امداد امام خمینی (ره) واگذار کردند.

 

وی در ادامه افزود:ستاد اقامه نماز، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج)، مجموعه خیرین مسجدساز و ستاد تفسیر قرآن از جمله مجموعه هایی هستند که با مدیریت حجت الاسلام قرائتی فعالیت می کنند.

 

دکتر زرهانی با بیان اینکه ما در حوزه نماز یک کالبدشکافی انجام دادیم، تصریح کرد: مسایل جاری جامعه را بررسی کردیم و این نکته برای ما روشن شد که یک قدری کاهلی در اقامه نماز وجود دارد، برای جبران این کاهلی تمرکز خود را بر ترویج معارف نماز قرار دادیم؛ شامل فلسفه نماز، آداب نماز، اسرار نماز و آثار نماز که اینها  با توجه به آموزه های قرآن، عترت و سنت رسول اکرم (ص) چه ارمغانی برای جامعه دارند و روی این اصل این نامگذاری ها هر کدام شان معطوف به یک مطالعه پیشینی است. به عنوان مثال روز نماز و خانواده، چون مادر اولین معلم و اولین نهاد فرهنگ ساز است که اگر به درستی به وظایف خود در حوزه دینی و تربیتی عمل کند فرزندان نمازخوان به بار می آیند، اما با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و رشد حاشیه نشینی امور تربیتی در برخی خانواده ها کمرنگ شده است. لذا یکی از دلایلی که ما خانواده و نماز را انتخاب کردیم برانگیختن مدیران نظام، خانواده ها، علما و حوزه ها برای نجات برخی از خانواده ها از بلاتکلیفی تربیتی و کم تحرکی تربیتی است که متناسب با هر روز منشوری را انتخاب کنیم و بگوییم چه باید کرد.

 

بخش بعدی این گفت و گو در روزهای آینده منتشر می شود.

 

کد خبر 1206088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha