مسجد آبی، بزرگ ترین مسجد مالزی با تلفیقی از معماری مالایی-اسلامی

مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه یا مسجد آبی در مرکز ایالت «سلانگور» مالزی قرار دارد،این مسجد از نظر ظرفیت بزرگترین مسجد کشور است به طوری که ظرفیت پذیرایی از ۲۴ هزار نمازگزار را دارد .

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «thestar»، مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه یا مسجد آبی در مرکز ایالت «سلانگور» مالزی قرار دارد.

این مسجد از نظر ظرفیت بزرگترین مسجد کشور است به طوری که ظرفیت پذیرایی از 24 هزار نمازگزار را دارد و پس از مسجد استقلال جاکارتا، دومین مسجد بزرگ جنوب شرقی آسیا محسوب می شود.

 

 

 بارزترین ویژگی آن گنبد بزرگ آبی و نقره ای آن است و به همین دلیل در نزد افراد مالایی با نام مسجد آبی شهرت دارد.

پس از ورود، گنبد آبی و نقره‌ای باشکوه آن، همراه با چهار مناره باشکوه که در هر گوشه و کنار به ارتفاع 142.2 متری بالا می‌روند، فورا توجه شما را به خود جلب می‌کند.

اما علیرغم شکوه و بزرگی قابل توجه نمای بیرونی ، دکوراسیون داخلی مسجد با ترکیب عناصر مدرن و سنتی به طور یکپارچه ساده نگه داشته شده است.

 

از سوی دیگر، شیشه‌های رنگی آبی، نوری را که به داخل ساختمان نفوذ می‌کند، رنگ‌آمیزی می‌کند و در نتیجه حس آرامش را به محیط اطراف می‌افزاید.

سبک معماری مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه، آمیزه ای از هر دو  سبک مالایی و مدرنیستی است و از هر دو شیوه در ساخت آن استفاده شده است.

 

اما ساختار معماری اسلامی- مالایی این مسجد بیشتر در داخل آن نمود پیدا می کند، به عنوان مثال خطاطی ها و دست نوشته های عربی را می توان داخل گنبد آن دید.

این مسجد گویی باغ هنرهای اسلامی است و محیط اطراف آن با الهام از بهشت قرآن ساخته شده است. این بنای 14 هکتاری دارای 9  نگارخانه است که دارای مجموعه ای غنی از هنرهای اسلامی مانند خوشنویسی، مجسمه سازی، نقاشی و معماری است و گاهی برای اجرای برنامه های اسلامی سنتی از آنها استفاده می شود.

کد خبر 1206332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha