فعالیت ورزشکاران و هنرمندان کردستان بعنوان سفیران پیشگیری از اعتیاد/ راه‌اندازی مرکز کمپ ترک اعتیاد در سنندج

کریمی گفت: ورزشکاران و هنرمندان می‌توانند بعنوان سفیران پیشگیری از اعتیاد در استان کردستان فعالیت کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، محمد سلیم کریمی کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عصر چهارشنبه 26 مرداد ماه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان که در سالن شهدای گمنام کردستان برگزار شد، اظهار کرد: فراخوان برای جذب هیات مدیره مرکز کمپ ترک اعتیاد داده شده و متولی این مرکز بهزیستی خواهد بود اما تجهیزات لازم برای مرکز نیاز مند کمک دستگاههای اجرایی در استان خواهد بود.

 

 

وی افتتاح سامانه سرای بهبودیافتگان مواد مخدر و فاقد سرپناه و پیگیری مصوبات تفاهمنامه‌های ستاد مواد مخدر در سال جاری را از مصوبات جلسه قبل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خواند و بیان کرد: کمیته فرهنگی و پیشگیری، کمیته درمان و کمیته مقابله با عرضه در استان فعال و جلساتی را در راستای مبارزه با مواد مخدر در کردستان برگزار کرده‌اند.

 

 

کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان اضافه کرد: فراخوان دعوت به همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای مرکز موضوع «ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سوم آبانماه سال 1367 و اصلاحات بعدی آن» اعلام شده و از موسسات تحت نظارت سازمان بهزیستی استان دعوت به همکاری شده است‌.

 

 

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی مرکز یاد شده ۴۰۰ نفر به ظرفیت مراکز کمپ ترک اعتیاد استان کردستان اضافه خواهد شد.

 

 

کریمی با بیان اینکه ۳۶۸ نفر معتاد متجاهر در مراکز کمپ‌های استان هستند، افزود: ۱۲ نفر کارتن خواب متجاهر خانم در استان کردستان داریم که نیاز است مکانی برای ترک اعتیاد این افراد نیز با همکاری امور اجتماعی و امور بانوان و خانواده استانداری فراهم شود.

 

 

وی بیان کرد: ورزشکاران و هنرمندان می‌توانند بعنوان سفیران پیشگیری از اعتیاد در استان فعالیت کنند.

 

 

فرانک رستگارنسب سرپرست امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان نیز با اشاره به اینکه در بازدیدهای میدانی معتادان متجاهر در سطح شهر جولان و مکان‌های این افراد شناسایی شده‌اند، اضافه کرد: ممان‌های بلااستفاده زیادی برای ساناندهی معتادان متجاهر در سنندج وجود دارد و نیازی به کمپ جدید نداریم.

 

 

قبرستان‌های متروکه شهر سنندج مامنی برای معتادان شده است

 

 

انور رشیدی شهردار سنندج نیز اصلاح ریشه‌ای جمع‌آوری خرده‌فروشان مواد مخدر در مکان‌های مختلف سطح شهر را خواستار شد و گفت: نیاز است علاوه بر جمع‌آوری معتادین متجاهر قبرستان‌های متروکه سطح شهر که فضایی برای معتادین شده در اختیار شهرداری قرار گیرد تا به محیط‌هایی فرهنگی تبدیل شود.

 

 

وی افزود: باید با آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای معتادان متجاهر را به چرخه اشتغال و بازار وارد کرد تا بعد از ترک اعتیاد بتوانند به اشتغال مشغول و به چرخه اعتیاد برنگردند.

 

 

وی اضافه کرد: اوقاف فضاهایی را در اختیار شهرداری قرار دهد تا با جمع‌اوری معتادین متجاهر و زباله‌گردها فضایی کاری ایجاد کنیم و با تفکیک مبدا زباله، زباله‌گردی را حل کنیم و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم.

 

 

شهردار سنندج اعلام کرد: پارک شهدا به منظور عرضه تولیدات زندانیان و معتادان به نمایشگاهی در سنندج تبدیل خواهد شد.

 

 

جعفر عبدالملکی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: از آسیب‌های پیچیده بین آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد است که بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد و زمینه‌های بروز متفاوتی را شامل می‌شود.

 

 

وی بیان کرد: اعتیاد به مواد مخدر هر روز ابعاد جدید پیدا می‌کند و نیاز به تقسیم کار بین دستگاهی برای رفع این معضل در استان است.

 

 

عبدالملکی جلب مشارکت عمومی، آموزش مهارت‌ها به افراد معتاد در امر خود درمانی، آگاه‌سازی خانواده‌ها را مهم خواند و بر توجه به این موارد تاکید کرد.

 

 

محمود الله مرادی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان خواستار برخورد جدی با توزیع‌کنندگان مواد مخدر در استان شد و اظهار کرد: اجرا باید در اولویت قرار گیرد و مصوبات جلسات اجرایی شود.

 

 

وی افزود: مسئولیت کمپ‌های ترک اعتیاد به افراد شایسته و توانمند واگذار شود چرا که در این کمپ‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

 

 

میمنت‌آبادی رئیس شورای شهر سنندج نیز در این جلسه اعلام کرد: مراکز روانپزشکی در مراکز ترک اعتیاد باید راه‌اندازی شود و درخواست می‌شود راه‌اندازی مراکز کمپ ترک اعتیاد مکانی جذاب برای جذب معتادان باشد تا معتادان از ترک اعتیاد فراری نباشند.

 

 

حسن عسکری فرماندار سنندج نیز بیان کرد: اعتیاد پدیده اجتماعی است که همه جا وجود دارد و باید نگاهمان به این موضوع کارشناسی باشد.

 

 

وی دسترسی به مواد مخدر در کشور و استان را آسان خواند و گفت: بسیاری از ساختمان‌های مخروبه سطح شهر  به مکان امن معتادان تبدیل شده و باید جمع‌آوری معتادان هدفمند و با برنامه انجام شود.

کد خبر 1206595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha