واقعه کربلا نشان داد جامعه اسلامی در شعور معنوی دچار اشکال و  وجدان اخلاقی آن معیوب است

امام جمعه کرمان گفت: جریان کربلا نشان داد جامعه اسلامی در شعور معنوی دچار اشکال و وجدان اخلاقی جامعه مخدوش و معیوب است و امام سجاد علیه السلام همه همت خود را گذاشت تا این دو را بالا ببرد و صحیفه سجادیه بهترین سند بر این فعالیت اساسی حضرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، در خطبه های نمازجمعه(۲۸ مردادماه) در ادامه سلسله مباحث هفته های گذشته مبنی بر اینکه دولت و حکومت یا در اختیار احکام دینی قرار می گیرد و همه همت حاکمان صرف اجرای احکام دین می شود و یا در نقطه مقابل حرکت می کند و تقیدی برای اجرای احکام دین در حکومت ها وجود ندارد؛ افزود: با این توضیح، بعد از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام با سه دیدگاه مواجه هستیم.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ادامه داد: اول؛ حاکمیت نبوت و رسالت و به دنبال آن امامت و در غیبت امام معصوم، حاکمیت فقیه اسلام شناس جامع الشرایط است که هر یک نیاز به توضیحاتی دارد.

 

 


وی تصریح کرد: نگاه دوم تشکیل نظامی است که شخص اول حاکمیت خلیفه است؛ خلیفه پیامبر و نبی مکرم اسلام که نیازی نیست معصوم باشد و او را یا مردم انتخاب و یا خواص جامعه با او بیعت می کنند و یا راه های دیگری برای انتخاب وجود دارد.

 

 


امام جمعه کرمان ادامه داد: حاکمیت خلیفه که خود را جانشین پیامبر می داند نظام سیاسی را به دست می گیرد و دولت و حاکمیت را در اختیار خود قرار می دهد و نگاه سوم، نظام سلطنتی و حکومت شاهنشاهی است.

 

 

 

وی افزود: پس از رحلت پیامبر با حکومت خلیفه بر مردم مواجه هستیم اما این نوع حکومت به سرعت جای خود را به سلطنت می دهد و گرفتاری های اصلی در عاشورا از این نوع است زیرا با نظام سلطنتی مواجه هستیم که سردمدار این نظام سلطنتی و حاکمیتی بنی امیه است‌.

 

 


حجت الاسلام علیدادی سلیمانی اظهار کرد: وقتی حاکمیتِ مسلمانان دست نظام سلطنتی افتاد؛ حضرت علی علیه السلام می فرماید "دین دست اشرار گرفتار شده است" که پوسته اسلام را نگه می دارند تا با آن شرارت کنند، شعارهای دینی می دهند اما اخلاف آن حرکت می کنند.

 

 


وی در خطبه دوم نمازجمعه به روز جهانی مسجد اشاره و تصریح کرد: بهترین جایگاه و مکان برای تربیت انسان، مسجد است و محور شدن آن در تربیت انسان نقش بسزایی دارد همانگونه که در صدر اسلام داشت و انقلاب اسلامی هم یاران خود را از مسجد انتخاب کرد.

 

 

 


امام جمعه کرمان بیان کرد: غالب رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس اهالی مسجد بودند و همیشه نقش مسجد کم نظیر و بی نظیر است و باید همواره به این نقش توجه داشته باشیم.

 

 

 


وی در ادامه با اشاره به حمله اخیر به سلمان رشدی مرتد؛ بیان کرد: این جریان سه مسئله را به خوبی واضح کرد؛ اول اینکه سرویس های اطلاعاتی و امنیتی که از سلمان رشدی حمایت و حفاظت می کردند آنقدر هم که بعضی فکر می کردند توان بالایی دارند؛ قابل اعتماد نیست.

 

 


نماینده ولی فقیه در استان کرمان ادامه داد: دوم اینکه این سرویس های وابسته به استکبار، خودشان هم قابل اعتماد نیستند و سوم اینکه تنفر جامعه اسلامی را از کسانی نشان داد که هتک حرمت مقدسات می کنند و مخصوصاً حکمی که امام(ره) صادر فرمود همین دنيا گریبان افراد را می گیرد و کسانی که هتک به اسلام و احکام و مقدسات آن می کنند باید در انتظار مجازات در همین دنيا باشند.

 

 


وی با تسلیت سالروز شهادت امام سجادعلیه السلام اظهار کرد: اولین بخش زندگی ایشان در عاشورا است که غمبارترین صحنه ها را دیدند و مدیریت و امامت کاروان بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و یاران و مهمتر آنکه رساندن پیام کربلا با مدیریت آن حضرت و در کنار آن زینب مظلومه است.

 

 

 

امام جمعه کرمان تصریح کرد: بخش دوم توجه به جامعه سازی امام سجاد علیه السلام است زیرا به خوبی درک کرده بودند اگر شعور معنوی جامعه بالا و وجدان اخلاقی جامعه حساس بود حتماً کربلا رقم نمی خورد و یا تبدیل به فاجعه ای در این سطح و حجم نمی شد‌.

 

 


وی خاطرنشان کرد: جریان کربلا نشان داد جامعه اسلامی در شعور معنوی دچار اشکال و وجدان اخلاقی جامعه مخدوش و معیوب است و حضرت همه همت خود را گذاشت تا این دو را بالا ببرد و صحیفه سجادیه بهترین سند بر این فعالیت اساسی حضرت است که جامعه را به زمان نبی مکرم اسلام برگرداند.

 

 


وی سپس با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ گفت: این موضوع برای نسل جوان و آینده می تواند درس ها و عبرت های فراوانی در بخش های اجتماعی و سیاسی داشته باشد و آنچه در ۲۸ مرداد اتفاق افتاد به شهادت تاریخ دستپخت مشترک آمریکا و انگلیسی ها است و در حافظه ملت ما ثبت و اسناد و مدارک آن موجود است.

 

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی بیان کرد: یکی از عوامل بوجود آوردنده این کودتا که سقوط دولت مصدق را به همراه داشت این بود استعمار و استکبار تلاش کردند در کشور هرج و مرج و ناآرامی بوجود بیاورند و الان هم می بینید در عراق نمی گذارند آرامش بوجود بیاید.

 

 


وی دومین عامل را دخالت فعالانه مستقیم افسران اطلاعاتی وابسته به آمریکا دانست و گفت: آنان از مطبوعات وابسته برای مدیریت افکار عمومی استفاده کردند و اعتماد بی پایه و اساس مصدق به آمریکایی ها یکی دیگر از عوامل بود گرچه مصدق با استعمار مبارزه می کرد اما مشروطه خواهان از مبارزه با استکبار غفلت کردند.

 

 

 


امام جمعه کرمان چهارمین عامل را از دست دادن پشتوانه مردمی و مذهبی به محوریت آیت الله کاشانی دانست و گفت: مردم فکر می کردند مصدق ناجی آنان است اما متاسفانه کودتایی رقم خورد که ۲۵ سال استکبار جهانی این کشور را عقب راند تا انقلاب شکوهمند اسلامی پیروز و بساط استعمار و استکبار برچیده شد.

 

 

 

وی در پایان به سفر رئیس جمهوری به استان و در پیش بودن هفته دولت اشاره و ابراز امیدواری کرد: مصوبات این سفر هر چه زودتر عملیاتی شود.

کد خبر 1206943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha