درخواست‌های دبیر مجمع نمایندگان گلستان از وزیر فرهنگ و ارشاد/ از حمایت برای ثبت مستند مختومقلی تا مجتمع فرهنگی که ۱۲ سال است خاک می‌خورد

شادمهر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا برای ثبت مستند مختومقلی فراغی حمایت‌های لازم را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «امان قلیچ شادمهر» عصر امروز «جمعه ٢٨ مرداد» در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد، اظهارکرد: گنبدکاووس مهد تمدن ایران زمین به نام جرجان است. گنبدکاووس با دیوار قزل آلان یا شهر تاریخی جرجان، شهری بی نظیر و جهانشهر ایران زمین است با وجود همه قومیت ها و گویش هایی که در دل خود جای داده، آسیای میانه کوچکی در دل گلستان است.

 

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ترکمن ها با همه آداب و رسوم دیرینه، قزاق ها، تاتارها، ازبک ها و افغان ها در گنبدکاووس حضور دارند و برای همین جهانشهری در ایران است. نزدیک به ۲۰۰ شخصیت علمی در تاریخ با عنوان جرجان ثبت شده و این منطقه مرکز تلاقی علمی و تمدنی بوده است.

 

وی ادامه داد: برخی کتاب های حکمای بزرگ ما در کشورهای دیگر تدریس می‌شود. متاسفانه در حال مصادره فرهنگی داشته‌های فرهنگی‌مان مانند مختومقلی هستند در حالیکه این شاعر و عارف مسلمان و ترکمن در اینجا زاده و مدفون شده است. با وجود اینهمه گنجینه های علمی و فرهنگی که داریم، این داشته‌ها دارد به تاراج می رود.

 

شادمهر افزود: بسیاری از شخصیت های باارزشی که از دیرینه غنی برخوردارند مانند خوارزمی، تفتازانی و جرجانی ها  جزو مفاخر این منطقه هستند.

 

وی ادامه داد: روز خبرنگار هست و سبب افتخار و بالندگی ماست که با وجود محرومیت، گنبدکاووس در این روز میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجتمع فرهنگی هنری در شهرستان گنبدکاووس حدود ۱۲ سال است که خاک می‌خورد. گنبد به پاس خدمات ارزنده اش نیازمند یک سالن خوب برای برگزاری همایش‌ها و جلسات است. 

 

وی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا حمایت لازم را برای ثبت جهانی مستند مختومقلی داشته باشد.

 

شادمهر گفت: درخواست ما این است که گنبد کاووس با اینهمه ظرفیت علمی و فرهنگی به عنوان شهر خلاق معرفی شود. ترکمن‌های ما به اهل بیت (ع) ارادت بسیاری دارند، آرامگاهی به نام سید خوجه در این شهرستان داریم که امیدوارم برای ثبت ملی آن اقدام شود.

 

 

کد خبر 1207009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha