تخریب ۷۰ درصدی راه های عشایری یزد در سیل اخیر/ خطر نابودی عشایر

خبرنگاران یزدی با حضور در مناطق عشایری یزد از نزدیک به مشکلات این قشر آشنا شدند که مهمترین مشکل آنها کم توجهی مسئولان و خطر نابودی این بخش از جامعه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، استان یزد با بیش از ۱۴۲۲ خانوار عشایری در سه شهرستان ابرکوه، خاتم و مروست از استان‌های عشایری کشور محسوب می‌شود. شهرستان خاتم دارای ۴۵۳ خانوار و جمعیتی در حدود ۱۶۹۰ نفر و شهرستان مروست دارای ۳۵۸ خانوار و جمعیتی در حدود ۱۲۰۹ نفر است. عشایر شهرستان خاتم بالغ بر ۷۵ هزار دام سبک و شهرستان مروست بالغ بر ۷۵ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند. همچنین شهرستان ابرکوه با ۶۱۱ خانوار و جمعیتی در حدود ۱۹۴۷ نفر و ۱۰۰ هزار رأس دام یکی دیگر از شهرستان‌های عشایری این استان است.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط اداره امور عشایر استان یزد جمعی از خبرنگاران با حضور در منطقه عشایری شهرستان ابرکوه در جریان فعالیت‌های این گروه قرار گرفتند و با مشکلات و سختی‌های زندگی عشایری آشنا شدند.

جواد شمس در بازدید خبرنگاران استان از مناطق و طرح عمرانی عشایری ابرکوه، گفت: سیل به ایلراه های عشایری، زیرساخت ها، منابع آبی همچون چاه های مالداری، قنوات، چشمه ها و آب انبارها و سکونت گاه های دامی عشایر خسارت جدی وارد کرد. 

وی اظهار کرد: سیل ۷۰ درصد از راه‌های عشایری تخریب  و ۷۰۰ راس دام عشایر را هم تلف کرد.

شمس آسیب به انبارهای نهاده های دامی عشایر به ظرفیت ۱۵۰۰ تن و تخریب ۳۵ واحد سکونتگاهی در مناطق عشایری را از دیگر خسارت سیل به عشایر استان ذکر کرد. 

وی ادامه داد: علاوه بر این ۱۵ هزار راس دام عشایر استان درگیر بیماری‌های عفونی دام شدند که با همکاری دامپزشکی علیه این بیماری واکسینیه شدند.

وی تصریح کرد: کمبود آب، گرانی نهاده‌های دامی، نبود بازار فروش محصولات دامی عشایر، استخراج معادن و تخریب مراتع عشایری از جمله مشکلات این قشر است. 

رئیس امور عشایر استان یزد افزود: این استان  با بیش‌ از یکهزار و ۴۲۲ خانوار عشایری در سه شهرستان ابرکوه، خاتم و مروست جزو استان‌های عشایری کشور محسوب می‌شود.

وی  گفت: جمعیت عشایر استان پنج هزار نفر شامل پنج ایل و  ۹طایفه مستقل با مجموع ۲۵۰ هزار راس دام سبک و ۴۰۰  نفر شتر است.

شمس در جریان بازدید از طرح آبرسانی منطقه چاه بلاغ ابرکوه گفت: تاکنون ۱.۴ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده که به ۶۰۰ میلیون تومان دیگر نیاز است.

وی اظهار کرد: این طرح تا پایان سال‌جاری به بهره برداری می رسد و  مشکل کمبود آب ۵۰ خانوار عشایر این منطقه رفع می شود. 

رئیس اداره امورعشایر استان یزد با اشاره به اینکه عشایر تأمین ۲۰ درصد گوشت قرمز استان را بر عهده دارند، به مشکلات عشایر استان اشاره و بیان کرد: بحث عمده عشایر در زمینه رونق دام است و اکنون رونق اقتصادی ندارد چرا که نهاده‌های دامی را با قیمت زیادی باید خریداری کنند این در حالی است که قیمت دام برای آنان افزایش چندانی نداشته و لذا به صرفه اقتصادی نیست و آنان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب و مشکل آب‌رسانی در فصل تابستان و کمبود علوفه در مراتع، کمبود اعتبارات جهت مرمت هر ساله ایل‌راه‌های عشایری به طول ۱۵۰۰ کیلومتر، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و مشکل نقدینگی در خرید آنها، کمبود تسهیلات ویژه عشایر جهت تأمین علوفه برای پرواربندی دام‌های مازاد عشایر، مشکل بیمه اجتماعی عشایر، نبود بازار فروش محصولات دامی عشایر، نبود کلینیک‌های سیار و ثابت دامپزشکی در مناطق عشایری، اختلاف ممیزی مراتع در مراتع مرزی با استان‌های هم‌جوار، استخراج معادن و تخریب مراتع عشایری و همچنین نبود امکانات بهداشتی در مناطق عشایری به‌خصوص مناطق ییلاقی ازدیگر مشکلات عشایر است.

شمس به پتانسیل‌های عشایر استان نیز اشاره‌ای کرد و گفت: با توجه به وجود بیش از ۲۵۰ هزار رأس دام عشایری، این گروه می‌توانند در تولید محصولات عشایر و ایجاد امنیت غذایی در این بخش ایفای نقش داشته باشند. همچنین در اختیار داشتن مراتع عشایری و حفظ و صیانت از منابع طبیعی، بوم‌گردی عشایری در ییلاقات و قشلاقات عشایری، جمع‌آوری و تولید گیاهان دارویی در مناطق عشایری، حفظ میراث فرهنگی و تولید صنایع دستی و ... از دیگر پتانسیل‌های عشایری استان است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی در زمینه خسارات ناشی از سیل در مناطق عشایری استان گفت: ۱۵۰۰ کیلومتر جاده عشایری داریم که ۷۰ درصد تخریب شده، تلفات ۷۰۰ رأس دام، آسیب به انبارهای علوفه، تخریب ۳۵ واحد سکونت‌گاه‌های مناطق عشایری و درگیری با بیماری‌های دامی در جمعیت ۱۵ هزار راس دام عشایر را از جمله این خسارات بیان کرد.

شمس برآورد ارزش کلی خسارت وارده به بخش عشایر استان در اثر سیل را ۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: جبران خسارات وارده به عشایر به جد پیگیری می‌شود و امیدواریم با همکاری دیگر نهادها بتوانیم در این زمینه اقدامات مؤثری برداریم.

 

کد خبر 1207054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha