بازدید پادشاه مالزی از مسجد «ایاصوفیه» استانبول

پادشاه مالزی برای نخستین بار بعد از ۳۰ سال به ترکیه رفت و از مسجد «ایاصوفیه» نیز در استانبول بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، سلطان عبدالله رعایه الدین مصطفی بالله شاه، پادشاه مالزی از مسجد تاریخی ایاصوفیه بازدید کرد و وی را در این بازدید، فواد اوقطای، معاون رئیس جمهور ترکیه همراهی کرد و بخش های مختلف مسجد را به آن نشان داد.

 

اوقطای در توییتر خود تصاویری از حضور خدو با پادشاه مالزی در این مسجد منتشر کرد. اوقطای درباره  مسجد ایاصوفیه اطلاعاتی به وی داد.

 

رئیس جمهور ترکیه با پادشاه مالزی در مراسمی رسمی در کاخ ریاست جمهوری آنکارا دیدار کرد.

 

پادشاه مالزی به همراه همسر خود «عزیزه امینه میمونه» وارد ترکیه شدند.

 

این سفر، نخستین سفر پادشاه مالزی بعد از 30 سال به ترکیه است و وی تا فردا یکشنبه (30 شهریور ماه) در ترکیه خواهد بود.

 

ایاصوفیه، یک بنا و عبادتگاه تاریخی واقع در استانبول ترکیه است که به عنوان کلیسای جامع مسیحی ارتدوکس، کلیسای جامع کاتولیک رومی، مسجد عثمانی و یک موزه استفاده شده‌است. از ژوئیه سال ۲۰۲۰ این بنا توسط رئیس‌ جمهور ترکیه دوباره به‌عنوان مسجد طبقه ‌بندی شده ‌است. ایاصوفیه از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و مورد احترام مسیحیان و مسلمانان است و از مهم ‌ترین مکان‌های گردشگری ترکیه محسوب می ‌شود.

 

دادگاه عالی ترکیه، با وجود مخالفت‌های آمریکا و یونان، با صدور حکمی مسیر تغییر کاربری موزه «ایاصوفیه» به مسجد را پس از ۸۶ سال هموار کرد.

 

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به دنبال صدور این حکم، اعلام کرد ایاصوفیه به مسجد تبدیل می‌شود و روز ۲۴ ژوئیه (جمعه ۳ مرداد ۹۹) برای اولین بار در ۸۶ سال گذشته فریضه نماز در این بنا به جا آورده خواهد شد.

کد خبر 1207134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha