احیای فعالیتهای فرهنگی و مذهبی مساجد دژی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن

حجت الاسلام عبد الملکی گفت: .در تعدادی از مساجد شهرستان کارهای فرهنگی و مذهبی به صورت پر رنگ و فعال انجام می‌شود و سایر مساجد نیز نیازمند احیای این امر است.

 به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر کعبه نخستین پایگاه توحید و یکتا پرستی و اولین جایگاهی است که برای پرستش خدای یگانه ساخته شده است؛ مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات این دین حنیف و جایگاه پیوند آسمان و زمین است، و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد..

هر دین و آیینی نماد‌ها و نشانه‌هایی دارد؛ اسلام که آخرین دین آسمانی ا‌ست، از میان نماد‌ها و شعایر ظاهری و مکانی، به جایگاه مسجد و احکام آن بسیار اهمیت داده است به طوریکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند: در مسجد تراز اسلامی، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگی پاک و خردمندانه و سالم، در هم می‌آمیزد و فرد و جامعه را به تراز اسلامی آن نزدیک می کند.

 از ابتدای دین اسلام تا کنون مساجد همواره محلی برای عبادت اجرای برنامه های مختلف فرهنگی،  سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوده است  و بعد از انقلاب اسلامی مساجد ما از نظر کمی و کیفی رشد داشته  است .

در جریان انقلاب اسلامی نیز مساجد محلی برای روشنگری بوده است در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز مساجد به عنوان پایگاه و محل اعزام بسیاری از جوانان در طول هشت سال جنگ تحمیلی امروز نیز  مسجد  جایگاه خود را به عنوان پایگاه اجتماعی حفظ کرده و این نهاد با حضور علما و روحانیون مجرب در برنامه ها و مناسبت های مختلف پذیرای حضور اقشار مختلف مردم است.

امروزه و با گذشت زمان نقش آفرینی مساجد در عرصه های گوناگون پر رنگ تر شده و درمسجد علاوه بر فعالیت های مذهبی کارکردهای آموزشی نیز رونق دارد به طوری که انواع کلاس های آموزشی در مساجد برگزار می شود که فرصت و مکان خوبی برای سپری کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است.

 روز جهانی مسجد روزی  که مسجد الاقصی به آتش کشیده شد که پس از این فاجعه و به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران، این روز، روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

 

مساجد ملایر فعال و پویا

حجت الاسلام  «وحید عبد الملکی » در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان گفت: با وجود حدود 2 هزار مسجد در سطح استان هدمان 370  مسجد مربوط به شهرستان ملایر است که از این تعداد 65 مسجد در شهر ملایر و ما بقی در دیگر نقاط شهری و روستایی این شهرستان هستند.

مسئول امور مساجد و معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه ملایر افزود: 140 مسجد شهرستان ملایر نماز مغرب و عشا  110 مسجد نماز ظهر و عصر و 30 مسجد نیز نماز صبح برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 30 روستای شهرستان دارای روحانی مستقر و یا طرح هجرت است  گفت: این مبلغان کارهای تبلیغی ،فرهنگی و مشاوره و همچنین برگزاری نماز جماعت در روستاها را دارند.

وی با بیان  با بیان اینکه برنامه های مختلفی در سطح مساجد شهرستان برگزار می‌شود گفت: این برنامه‌ها شامل برنامه‌های مناسبتی در ایام شهادت ائمه ،اقامه نماز، تبلیغ و.. بوده  که در تعدادی از مساجد نیز پایگاه های بسیج  و کانون های فرهنگی هنری مساجد فعال است..

 

اجرای طرح شهید قاسمی در چند مسجد روستایی ملایر

حجت الاسلام عبد الملکی به اجرای طرح شهید قاسمی در مساجد اشاره کرد و گفت: این طرح در 6 مسجد انجام شده که در این طرح هر شب یک مبلغ به روستاها می‌رود و نماز مغرب و عشاء را اقامه و برنامه های فرهنگی و مذهبی را در مسجد دارد.

 وی همچنین با اشاره به اینکه در 15 روستا نیز به صورت جهادی  اعزام طلاب و روحانیون را داریم تصریح کرد: این روحانیون جهادی نیز برنامه های فرهنگی و مذهبی را در روستاهای فاقد روحانی دارند.

 وی با بیان اینکه در تعدادی از مساجد شهرستان کارهای فرهنگی و مذهبی به صورت پر رنگ و فعال انجام می‌شود گفت: اوج فعالیت جوانان و همچنین مردم را در دو سال گذشته و بیماری کرونا دیدیم که  رویکرد حضور در مساجد تغییر کرد.

حجت الاسلام عبد الملکی با بیان اینکه با توجه به شدت بیماری کرونا گر چه بسیاری از برنامه‌های دینی و مذهبی  به خاطر حفظ سلامتی مردم کمرنگتر ویا برگزار نشد افزود: با این وجود فعالیتهای گسترده ای به صورت جهادی از سوی گروه‌های مردمی ، روحانیون و نیروهای جهادی در حوزه ضد عفونی معابر، توزیع ماسک ، کمک به حوزه بهداشت و درمان و تهیه و توزیع بسته های معیشتی ، در بین خانوادههای نیازمند و آسیب دیده از کرونا صورت گرفت که این فعالیتها قابل تقدیر و بی نظیر بوده است.

 وی اضافه کرد: در طول این مدت ما در بسیاری از مسجد شاهد کمکهای خیرین و مردمی در حوزه تهیه کمک جهیزیه، حوزه درمانی و ... نیز بودیکم که این فعالیتها همچنان ادامه دارد..

وی برگزاری برنامه های ورزشی را یکی از رویکردهای خوب طی سالهای اخیر در تعدادی از مساجد ملایر برشمرد و گفت: برگزاری مسابقات ورزشی در رشته های مخنلف با عنوان بچه های مسجد بین تیم های مساجد که با استقبال بسیار خوب و چشمگیر نوجونان همراه و باعث جذب بیشتر نسل جوان و  نوجوان به مساجد شهرستان شد

 

مسئول امور مساجد و معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه ملایر همچنین به وجود پایگاه های اجتماعی در تعدادی از مساجد حاشیه شهر شهرستان اشاره کرد و افزود:ارائه خدمات مختلف شامل  مشاروه رفع نیاز خانوادههای دارای مشکل، برگزاری برنامه‌های آموزشی ، پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، رفع معضلات و مشکلات خانوادگی ، ایجاد اشتغال با کمک خیرین وهمکاری مسئولان  برنامه های فرهنگی ، کمک های درمانی و... از فعالیت این پایگاه ها است که در پی گسترش آن هستیم

 

اجرای طرح نسیم رحمت

عبد الملکی به اجرای طرح  « نسیم رحمت در مساجد ملایر اشاره کرد و فت: ابن طرح نیز که به تازگی شروع شده در واقع  با استفاده از حضور اساتید و مشاوران برجسته و  در راستای رفع مشکلات و آسیبهای اجتماعی تلاش شده که این طرح نیز بیشتر درمناطق حاشیه شهر اجرا می‌شود.

 وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات مساجد به ویژه در مناطقی که فاقد مسجد بوده ویا مساجد نیازمند کمکهای عمرانی و تجهیزات هستند  نیازمند همراهی خیرین ، اداره اوقاف  و امور خیریه ومسئولان هستیم گفت: ما در ملایر مساجد را داریم که نیازمند احیا هستند.

 وی با بیان اینکه موقوفات مساجد باید احیا شوند گفت: برخی روستاهای ما مبلغ دایم داند و برخی روستا به خاطر نبود محل و معموکه بسیاری از روستا نیز به خاطر نبود مکان و منزل برای روحانی روحانی مستقر نداریم.

  وی با بیان اینکه ما نیاز به مساجد جدید داریم و برخی مساجد را که کلنگ آن چند سالی است به زمین خورده اما ساخت باقی مانده افزود:  در واقع برای ساخت مساجد پشتوانه مالی نیاز است که از جمله می توان  به یک مسجد در چهار راه شقایق و مسجدی در انتهای خیابان سعدی اشاره کرد.

 وی  یکی از مشکلات و معضلات را برای ساخت مساجد بحث حساب دانست و گفت:  قبلا حسابی با شناسه به جدا به مساجد داده مییشد که در حال حاضر آن وجود ندرد و نیاز استن دوباره احیا شود و نیازمند قانون  گا ذی داد

 وی همچنین  بر رفع مشکل بیمه خادمان مساجد تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه مساجد ما نیازبه خادم دارد گفت: بحث بیمه خادمان که قطع شد مشکلات هزینه بیمه به صورت آزاد برای خادمان از نظر بار مالی مشکل است.

 

ححجت الاسلام عبد الملکی با بیان اینکه مساجد جدای از هزینه تعمیرات نیاز است که پشتوانه مالی داشته باشند گفت: موقوفات مساجد نیز باید احیا شوند که در این راستا اوقاف و خیرین باید ورود پیدا کنند.

وی برگزاری  کرسیهای تلاوت قرآن به صوت هفتگی در مساجد شهری و روستایی، برگزاری کلاس تفسیر نهج البلاغه  در  مساجد ملایر در طول هفته ، برگزاری گرده همایی کودکان و نوجوانان در قالب طرح حلقه های صالحین و... از اقدامات و برنامه های انجام شده ودر حال اقدام در مساجد ملایر است.

 

 

 وی با بیان اینکه دشمن برنامه های زیادی را برای دور کردن نسل جوان از مساجد دارد گفت :دشمن می خواهد با دور کردن جوانان از مسجد اعتقادات نسل جوان را نسبت به دین مقدس اسلام تضعیف کند که در این زمینه باید روحانیون با برنامه های مختلف و جذاب مشوق حضور  جوانان به مساجد شوند.

 

 

 

  

مساجد دژی محکم در برابر  تهاجم فرهنگی

«حجت الاسلام محمد باقر برقراری »نیز با اشاره به نامگذاری رز جهانی گفت:  مساجد خانه خدا در روی زمین هستند و زمانی که در مسجد هستیم  از عمر ما حساب نمی‌شود.

امام جمعه ملایر اولین و آخرین  پایگاه اجتماعی پیامبر اکرم(ص) مسجد دانست و تصریح کرد: مسجد کارکرد جهانی و پتانسیل و ظرفیت بالایی دارد و ائمه جماعات، هیات امنای مسجد باید ظرفیتهای مسجد را به فعلیت برسانند

 وی مسجد را دژ مستحکم در برابر هجمه‌های فرهنگی و ابتذال دانست و افزود: مساجد را باید از نظر برنامه‌های علمی، فرهنگی و مذهبی و تربیتی و.... باید تقویت کرد و توسعه داد و هیات امنای مساجد نباید تنها به خواندن نمازتوسط مردم در مساجد اکتفا کنند .

وی با بیان اینکه وقتی امام زمان (عج)ظهور کند مساجد  رونق نمی‌گیرند و جایی برای حضور مردم در مساجد نیست افزود:ابن روزها جهش‌های خوبی در مساجد صورت گرفته اما این کافی نیست و باید بیش از پیش از ظرفیتهای مساجد مانند دوران دفاع مقدس استفاده شود.

امام جمعه ملایر خطاب به هیات  امنا و ائمه مساجد بر ایجاد پایگاه و منطقه فرهنگی در مساجد  اضافه کرد: عقد زوج‌های جوان، برنامه‌های فرهنگی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان ،برنامه‌های تشویقی و.. باید در مساجد صورت گیرد و مساجد پاتوق کودکان و دورهمی‌های فرهنگی و مذهبی باشد.

وی خطاب به مسئولان بر ساخت مسجد در شهرکها و مناطق مسکونی فاقد مسجد گفت: قبل از هر چیز باید ساخت مسجد در اولویت باشد و در این زمینه با کمکهای خیرین مساجد ساخته و یا تکمیل و تجهیز شوند.

 

کد خبر 1207403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha