فعالیت های فرهنگی از معیار های مساجد طراز اسلامی است

کارشناس مذهبی لرستان گفت: مسلط شدن به اطلاعات روز، معماری مساجد و جذب عموم به مساجد از ارکان های مسجد تراز اسلامی است.

حجت الاسلام « محمد بیرانوند» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با بیان اینکه  مسجد نخستین سنگر اسلام است،اظهار داشت: امروزباید برای احیای کارکردهای مساجد در جامعه تلاش بیشتری شود.

 

وی با بیان اینکه احیای کارکردهای مسجد اثار فراوانی در جامعه خواهد داشت، افزود: عمل به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در خصوص مسجد طراز اسلامی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

حجت الاسلام بیرانوند، با تاکید بر ضرورت توجه به ساخت و ساز مسجد و معماری اسلامی مساجد، افزود: توجه به معیار و شاخص مسجد اسلامی و مناره و گنبد، صحن و حیاط مناسب، رعایت بهداشت، تجهیز شدن مساجد به سیستم های گرمایشی و سرمایشی و تهویه مناسب از ارکانی است که در ساخت و ساز مساجد باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی، با تاکید بر ضرورت تجهیز مساجد به تکنولوژی های روز، خاطرنشان کرد: تجهیز مساجد به  تکنولوژی روز از معیار های رونق مساجد است.

 

حجت الاسلام بیرانوند، ابراز کرد: تجهیز مساجد به کتابخانه و رونق فعالیت های مسجد محور در جامعه از جمله شاخص مسجد تراز اسلامی است.

 

وی ادامه داد: در برنامه های فرهنگی مساجد وجود موذن جوان، امام جماعت فعال و مجهز به اطلاعات روز موجب رونق برنامه های فرهنگی مساجد خواهد شد.

 

حجت الاسلام بیرانوند، اذعان داشت:  تدوین برنامه کاری توسط ائمه جماعت و برنامه ریزی برای جذب جوانان به مساجد از دیگر شاخص های طراز اسلامی مساجد است.

 

وی ابراز کرد: اقامه نماز های پنج گانه در مساجد، تدوین برنامه های قرآنی ثابت در مساجد، برگزاری دوره های آموزشی برای اقشار مختلف جامعه در مساجد و برگزاری برنامه های مناسبتی در رونق مساجد و جذب مردم می تواند بسیار موثر باشد.

 

حجت الاسلام بیرانوند، اذعان داشت: توجه به ایجاد صندوق خیریه در مسجد، از دیگر اموری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه به رغم اقدامات انجام شده، تا  رسیدن به مسجد طراز اسلامی فاصله داریم، ادامه داد: تعیین هیئت امنای توانمند برای مساجد که دارای ایده و توان مالی باشند از گام های مهم در رونق مساجد و تحقق مسجد طراز اسلامی است.

 

حجت الاسلام بیرانوند، با تاکید بر ضرورت توسعه فعالیت های ستاد اقامه نماز، خاطرنشان کرد: برای توسعه مساجد و تقویت برنامه های مسجد محور باید ارگان های ذیربط همچون ستاد اقامه نماز و دیگر ارگان ها نیز حضور پررنگی داشته باشند.

 

وی با اشاره به مردمی بودن مساجد، افزود: رایگان شدن هزینه های آب و برق و گاز مساجد در مدیریت برنامه های مسجد و کاهش دغدغه های متولیان مساجد موثر بوده است.

 

این کارشناس امور دینی، با اشاره به نقش بانوان در مساجد، افزود: بانوان با حضور موثر در مساجد  می توانند در رونق برنامه های مساجد موثر باشند.

 

حجت الاسلام بیرانوند، اذعان داشت: امروز کانون های تبلیغی، کانون های فرهنگی وهنر ی مساجد و دیگر برنامه های مساجد بستر حضور گسترده همه اقشار جامعه بویژه بانوان را فراهم کرده است.

 

وی با اشاره به نقش بانوان در دوران دفاع مقدس، افزود: در آن دوران بانوان با حضور در مساجد بسیاری از  کارهای  مربوط به رزمندگان همچون خیاطی و بسته بندی مواد غذایی را انجام می دادند.

 

حجت الاسلام بیرانوند، رونق مساجد را بستر رشد جامعه و سنگر دفاع از ارزش ها خواند و خاطرنشان کرد: حضور اقشار مختلف جامعه در مساجد، بویژه نسل جوان و نوجوان در رونق مساجد نقش بسزایی دارد.

 

وی، اقامه نماز جماعت در سه نوبت، برگزاری مراسم اعیاد ملی و انقلابی در مساجد از جمله معیارهای مساجد طراز اسلامی خواند و اظهار کرد: برخورد شایسته با نمازگزاران،  حضور پررنگ جوانان در عرصه فعالیت های فرهنگی در مسجد، رعایت بهداشت و امکانات عمومی در مسجد، وجود امام جماعت فعال و با اطلاعات روز، هماهنگی اعضا با امام جماعت مسجد، داشتن پایگاه بسیج در مسجد، داشتن کانون های فرهنگی و کتابخانه های فعال در مسجد و فعالیت مسجد در امر ازدواج جوانان از معیارهای ارزیابی مساجد طراز اسلامی است.

کد خبر 1207571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha