محدودیت صنایع آلاینده در دو بخش آلایندگی و آب بَر بودن در دستور کار مدیریت استان قرار دارد

مرتضوی با بیان اینکه اصفهان چوب برخوردارنمایی خودش را می‌خورد گفت: محدود کردن توسعه و ممانعت از ایجاد صنایع آلاینده در دو بخش آلایندگی و آب بَر در دستور کار مدیریت استان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، نخستین نشست خبری استاندار اصفهان بعد از حدود 11 ماه سکان داری استانی که زنده رود آن دیگر جان و آبی ندارد  با حضور خبرنگاران در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

 

«سیدرضا مرتضوی» در جمع خبرنگاران  به مناسبت «هفته دولت» ضمن ارائه گزارش کامل از کارکرد قریب به یکساله خود در استان و تشریح ابعاد مختلف عملکردی  مدیریت استان با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم توجه به مناطق محروم است، بیان کرد: رویکرد این دولت توجه به آحاد مردم در اقصی نقاط کشور با اولویت مناطق محروم است. با این رویکرد سفرهای شهرستانی برنامه ریزی شد و ۱۳ سفر با ۳۷۷ مصوبه صورت گرفت.

 

استاندار اصفهان با اشاره به بلاتکلیفی طولانی مدت برخی طرح های عمرانی عنوان کرد: یکی از شاهکارهای معاونت عمرانی تعیین تکلیف مالکیت اراضی علی آباد کلنگان بود از سال ۴۷ تاکنون در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد، لذا از دستاوردهای سفر ریاست جمهوری به اصفهان تعیین تکلیف مالکیت این اراضی و الحاق آن به شهر اصفهان بود.

مقام عالی دولت در استان در باره طرح جامع احیای زاینده‌رود اضافه کرد: این طرح نیز با دستور رییس جمهوری در دستور کار قرار گرفت و در چند محور آغاز شد از جمله مدیریت پساب که از طریق آن ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای تعادل بخشی به حوضه آبریز زاینده‌رود و جایگزینی مصرف صنایع از پساب تامین می‌شود.

 

مرتضوی، سایر محورهای طرح جامع احیای زاینده‌رود را کاهش و مدیریت مصرف و تغییر الگوی کشت با تامین آب یکصد میلیون مترمکعب، بازاجرای برخی از طرح‌های متوقف شده مانند تونل و سد کوهرنگ ۳ عنوان و تصریح کرد: اجرای طرح تونل و سد "کوهرنگ ۳" با تاکید رییس جمهوری و حمایت وزارت نیرو به چرخه اجرا بازگشت و در ماه‌های پُرآب اسفند و فروردین گذشته تلاش شد تا با پُمپاژ آب از مسیر تونل، کار ذخیره سازی آب در مخزن سد انجام شود.

 

وی با بیان اینکه در طراحی این پروژه برخی مسائل دیده نشده بود، افزود: ابعاد مختلف طرح تونل و سد کوهرنگ ۳ بصورت مجدد بررسی شد و مدیریت استان درصدد این است تا عملیات بازاجرایی آن را شروع کند.

 

استاندار اصفهان در باره خط انتقال آب از دریا به اصفهان نیز توضیح داد: این طرح از سال قبل مطرح بود اما کار چندانی در باره آن صورت نگرفته بود لذا ما با تغییر تیم اجرایی آن، این طرح را فعال کردیم و کار پیش رفت بطوریکه محل آبگیری در ۲ منطقه مشخص شد و طرح به مرحله کلنگ زنی و اجرا رسید.

 

وی انتقال آب از منابع جنوب استان را بعنوان یکی از محورهای طرح جامع احیای زاینده رود اعلام و اضافه کرد: کار مُجاهدانه‌ای برای اخذ مجوزهای این طرح در طول سه ماه انجام شد و در زمان حاضر در مرحله مطالعات مسیر برای اجرا قرار دارد و با توجه به تعهدات وزارت نیرو در این زمینه باید اجرای آن هرچه زودتر آغاز شود.

 

مرتضوی، جلوگیری از برداشت غیرمجاز از حوضه آبریز زاینده‌رود را یکی از محورهای اصلی طرح احیای این رودخانه دانست و تاکید کرد: این کار بصورت مشترک با استان چهارمحال و بختیاری انجام می شود و اطلاع رسانی رسانه ها در این زمینه اهمیت بسزایی دارد.

 

هرگونه بارگذاری جدید روی زاینده‌رود، دست‌درازی به حقوق مردم اصفهان است

مقام عالی دولت در استان با بیان اینکه اصفهان چوب برخوردارنمایی خودش را می‌خورد، افزود: اگر ما نگران وضع استان اصفهان هستیم باید واقعیت‌های استان را نیز بازتاب دهیم تا ذهنیت کشور نسبت به برخوردار بودن استان تصحیح شود.

 

وی همچنین هرگونه بارگذاری جدید بر روی حوضه آبریز زاینده‌رود را به مثابه دست‌اندازی و دست درازی به حقوق مردم استان اصفهان دانست و گفت: ما این موضوع را سیاست قطعی استان می‌دانیم و هر مساله‌ای در باره آن را پیگیری می کنیم و تاکنون نیز هیچگونه کوتاهی در این زمینه نداشته‌ایم.

 

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه ما از ابتدا با اجرای طرح انتقال آب بِن - بروجن مخالف بودیم زیرا این کار برخلاف مُصوبات شورایعالی آب است، افزود: این طرح وقتی به حوزه جغرافیایی استان رسید متوقف شد و ما اجازه ورود آن را ندادیم اما این طرح از ۲ مسیر و انشعاب دیگر در داخل استان همجوار، دنبال شد.

 

وی با بیان اینکه طرح مذکور باید از طریق حقوقی پیگیری شود و ما خواهان حفظ رابطه حسن همجواری با استان چهارمحال و بختیاری هستیم، ادامه داد: باید کوشید تا با ساخت تصفیه‌خانه مناسب در چهارمحال و بختیاری، برخی مسائل آبی مانند مشکلات اخیر در آن خطه تکرار نشود اما لازم است این کار از محل حوضه آبریز این خطه که کارون محسوب می شود، اتفاق بیفتد.

 

مرتضوی با تاکید بر اینکه ما بدنبال حل مسائل آب استان بصورت اصولی و با برنامه‌ریزی درست هستیم، تصریح کرد: اراده حاکمیت نیز برای آن وجود دارد و رییس جمهوری هم بطور مداوم پیگیر مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود است.

 

ادعای ابلاغ نشدن مُصوبات سفر رییس جمهوری به اصفهان واقعیت ندارد

استاندار اصفهان همچنین با تاکید براینکه ادعای ابلاغ نشدن مُصوبات سفر رییس جمهوری به اصفهان واقعیت ندارد، اظهار داشت: ۱۲ اَمُرداد امسال مُصوبات سفر رییس جمهوری به اصفهان ابلاغ شد و تاکنون در ۲ مرحله، اعتبارات متناسب با آن ابلاغ توزیع شده است و از صدا و سیما و برخی رسانه‌ها بخاطر انتشار خبری مبنی بر ابلاغ نشدن آنها، شگفت‌زده هستم.

 

وی با اشاره به اینکه سفر رییس جمهوری به اصفهان ۲۱۷ مُصوبه داشت، افزود: تاکنون ۱۷ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان از اعتبارات آنها ابلاغ شده و سایر آنها متناسب با مصوبه ها تخصیص می‌یابد بطوریکه با پیگیری انجام شده در باره مصوبات بخش ورزش و جوانان، اعتبارات آنها از ۲۱۴ به ۳۴۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان درباره آلودگی هوای اصفهان خاطرنشان کرد: کنترل و محدودیت صنایع آلاینده در ۲ بخش آلایندگی محیط زیست و آب بَر بودن در دستور کار مدیریت استان قرار دارد.

 

مقام عالی دولت در استان درباره استفاده یکی از نیروگاه‌های اصفهان در زمستان گذشته از مازوت نیز توضیح داد: برای این موضوع در سطح ملی تصمیم گرفته شد زیرا بدلیل شدت سرما ممکن بود با تبعات و تلفات زیادی مواجه شویم به همین دلیل ۴۰ تا ۴۵ روز را سپری کردیم تا از این شرایط غیر استاندارد عبور کنیم.

 

مرتضوی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار شبستان درخصوص آورده طرح و برنامه های گردشگری برای استان با تاکید بر اینکه گردشگری، صنایع دستی و عرصه‌های دانش بنیان محورهای اصلی اقتصاد استان اصفهان در آینده است، گفت: بی توجهی به آنها به معنی نادیده گرفتن آینده است و در زمینه گردشگری، کارگروه اقتصادی گردشگری را در استانداری تشکیل دادیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان مصوبات میراث فرهنگی و گردشگری در سفر رییس جمهوری به اصفهان داشتیم، اظهار امیدواری کرد که این مصوبات بخشی از مشکلات موجود را حل کند.

 

سهم استان اصفهان در نهضت ملی مسکن ۲۳۰هزار مسکن است

استاندار اصفهان متذکر شد: سهم استان اصفهان در نهضت ملی مسکن ۲۳۰هزار مسکن است، اما بالغ بر ۴۲۰هزار نفر از مردم استان ثبت نام کرده اند، ولی طبق برآورد اولیه فقط حدود ۱۵۰هزار نفر حائز شرایط دریافت مسکن ملی هستند و ۷۰درصد زمین های این افراد تعیین تکلیف شده است.

 

استاندار اصفهان با بیان اینکه یک هزار و 730 کسب و کار خرد و طرح‌های خوداشتغالی مورد حمایت قرار گرفت، گفت: نزدیک به 1600 میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت و حدود 2 هزار و 700  اشتغال در این بخش ایجاد شد.

مرتضوی در ارتباط با پروژه قطار سریع‌السیر تصریح کرد: قطار سریع‌السیر متوقف شده اما اواخر آبان به تصویب شورای اقتصاد رسید؛ پیگیری‌های ما هم از دستگاه‌های مربوطه برای ادامه پروژه مدام انجام شده و پیشرفت‌های خوبی هم داشته است. در سفر رئیس‌جمهور دستور ایشان مبنی بر اجرای پروژه فضا را برای پیگیری‌های بعدی ما باز کرد و به دنبال تامین اعتبارات پروژه هم هستیم‌.

 

 

 

کد خبر 1207755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha