ثبت هزار و ۵۰۰ اثر فرهنگی و هنری توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان

حجت‌الاسلام رضوانی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان متولی ۲۰۴ کسب و کار هستند گفت: مجموعا هزار و ۵۰۰ اثر فرهنگی و هنری توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «محمدعلیرضوانی نژاد» شامگاه(یکشنبه، ۳۰ مرداد) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری ضمن گرامیداشت روز جهانی مساجد اظهار داشت: مساجد از دیرباز مکان بصیرت افزایی و پایگاه روشنگری بوده و نقش آن را قبل از انقلاب در تعمیق اعتقادات دینی و انقلابی شاهد بودیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان با بیان اینکه در دوران پس از انقلاب مساجد عهده‌دار تثبیت نظام بوده‌اند عنوان کرد: مساجد همواره در برابر پدیده‌های شومی مانند منافقین ایستادگی کرده‌اند و در دوران جبهه و ‌جنگ نیز علاوه بر پشتیبانی از سرحدات جنگی زمینه ساماندهی اعزام نیروها را به جبهه‌ها فراهم می‌کردند.

 

رضوانی نژاد پیشگاهی مساجد به عنوان خاستگاه گروه‌های جهادی در دوران پاندمی کرونا و‌ کمک به مردم را هم متذکر شد و اضافه کرد: در حوزه جهاد تبیین هم مساجد نقش محوری دارند بنابراین افزایش مشارکت مردمی در مساجد جزو اولویت‌های کانون های فرهنگی و هنری مساجد قرار گرفت.

 

وی زمینه سازی برای حضور جوانان در مساجد و پاسخگویی به شبهات آنان را هم از دیگر کارکردهای مهم مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری ذکر کرد و گفت: ما در مساجد با دو مخاطب مواجهیم گروه اول مخاطبان همراه هستند که در مساجد دائما تردد دارند و گروه دوم هم افرادی هستند که کمتر به مساجد رجوع می‌کنند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان با بیان اینکه شناسایی مخاطبان گروه دوم در سطح خانوارها و محلات در دستور کار کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قرار دارد افزود: تلاش ما این است تا بتوانیم با انواع برنامه‌های فرهنگی و هنری این افراد را شناسایی کرده و زمینه تردد آنان به مساجد را فراهم کنیم.

 

رضوانی نژاد تصریح کرد: طبق آنچه که تاکنون از وضعیت مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری رصد کردیم قرار شده از کانون‌هایی حمایت شود که بتوانند بستر لازم را برای حضور جوانان و پاسخگویی به شبهات آنان فراهم کنند و ضمن حضور فعال در حوزه‌های بصیرت افزایی تولید محتوای مناسبی هم برای این افراد داشته باشند.

 

وی مساجد را بهترین جایگاه تبیین خواند و با بیان اینکه مساجد می‌توانند به شکل شایسته در این عرصه ورود کنند اذعان کرد: افراد محله برای اینکه بتوانند مقابل تهاجمات فکری دشمنان پاسخگو باشند از ظرفیت مساجد بهره می‌برند همچنین کارگروهایی را برای حداکثر سازی حضور همه افراد، همه سلایق و ایده‌های فکری تشکیل داده و اهداف مورد نظر را پیگری می‌کنیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان ادامه داد: مساجدی که در زمینه‌های یاد شده به این نهاد لبیک می‌گویند اعم از امام جماعت، هیئت امناء و کانون‌های فرهنگی و هنری به شکل ویژه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 

رضوانی نژاد عنوان کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کنار سایر مراکز و نهادهای فعال در مساجد نظیر بسیج، برگزاری جلسات و حلقه‌های بصیرت افزایی را با حضور کارشناسان زبده و مجرب در دستور کار دارند به طوریکه هم اینک جلسات بصیرت افزایی در ۷۰ درصد از مساجد استان گیلان با حضور اقشار مختلف برپا می‌شوند.

 

وی به دیگر اقداماتی که در راستای اطلاع‌رسانی اقدامات مساجد انجام می‌گیرد اشاره داشت و اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان امسال جشنواره ورزشی محلات را در سطح استان گیلان داشتیم و بواسطه آن قشر ورزشکار را با مساجد همراه کردیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان با بیان اینکه کانون‌ها در حوزه مواسات و همدلی و شناسایی مستمر نیازمندان برنامه ویژه‌ای دارند افزود: در دو ساله اخیر با حضور فعال مساجد استان گیلان در کنار توزیع انواع بسته های معیشتی، توزیع بیش از ۱۵ مرحله گوشت بین نیازمندان انجام شد.

 

رضوانی نژاد سهم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در راهبری شبکه‌های اجتماعی را نیز برشمرد و اذعان کرد: از سه سال گذشته کلیه فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سامانه محور شده است و‌ کل گزارشات برنامه‌ها و بررسی عملکرد کانون‌ها در بستر سامانه و فضای مجازی قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه کانون‌های فعال فرهنگی و هنری مساجد در حوزه فضای مجازی حمایت بیشتری را دریافت می‌کنند اظهار داشت: اگر کانونی در عرصه فضای مجازی توانمندی حداکثری پیدا کند می‌تواند با کانون‌های برجسته کشوری رقابت کرده و رتبه‌های کشوری را به دست آورد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان تولید محتوای مناسب برای پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی توسط کانون‌ها را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد:‌ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان در سه سال اخیر از بین ۳۵ مرکز استانی، همواره جزو کانون‌های چهارم و پنجم کشوری بوده‌اند.

 

رضوانی نژاد تصریح کرد: خارج از ۱۵۰ کانونی که خود را در سطح استان گیلان نشان دادند، از بین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان تاکنون ۳۳ منتخب کشوری داشته‌ایم که توانستند خود را در این سطح معرفی کنند.

 

وی اذعان کرد: در سامانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان حدود ۵۰ عنوان فعالیت کانون‌ها را در معرض دید قرار دادیم همچنین اگر کانونی بتواند در راستای اجرای کتابخوانی فعالیت خاص داشته باشد نمره‌های ویژه‌ای به آن تعلق می‌گیرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان ادامه داد: به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجدی که در حوزه شناسایی نخبگان فرهنگی، علمی و دینی و شناسایی ایثارگران محلات تحت عنوان سه‌شنبه های تکریم نخبگان، ایجاد کسب و کار و اشتغالزایی از خود فعالیت خوبی نشان دهند امتیاز تعلق می‌گیرد.

 

رضوانی نژاد تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان با هدف اشتغال‌زایی در حوزه گلخانه داری، انگشتر سازی، خدمات کامپیوتری، پرورش حیوانات، تولید ماسک، خیاطی، کاموا بافی، عروسک سازی، نقاشی و طراحی فعالیت دارند و طبق آمار کانون‌های استان گیلان متولی ۲۰۴ کسب و کار و باعث اشتغالزایی شده‌اند.

 

وی از بارگذاری ۱۰۱ نمایش توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان به عنوان رزومه در سامانه اینترنتی خبر داد و گفت: در بحث فیلمسازی بالغ بر ۶۲ فیلم ۶۰ ثانیه‌ای و چند دقیقه‌ای توسط مساجد بازگذاری شده و ۴۹۷ آفرینش ادبی اعم از خاطره، رمان، دلنوشته، شعر و تولیدات چند رسانه‌ای هم توسط کانون‌ها به ثبت رسیده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان عنوان کرد: کانون‌های ما در حوزه هنرهای تجسمی ۱۷۳ مورد، در بحث تولید فضای مجازی اعم از انیمیشن و نرم‌افزار بالغ بر ۲۶۲ مورد و تولیدات چندرسانه‌ای ۲۸۳ مورد را راهبردی کرده‌اند و مجموعا هزار و ۵۰۰ اثر فرهنگی و هنری توسط کانون های مساجد گیلان به ثبت رسیده است.

 

رضوانی نژاد از ایجاد کارگاههای آموزشی ‌و برگزاری انواع نمایشگاه‌ها توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان خبر داد و اذعان کرد: تمام تلاش ما این است که در راستای محله محوری مردم را با سلایق مختلف با عنوان هنر جذب مسجد کنیم و تردد آنها را در مساجد افزایش دهیم.  

 

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت اعتبارات کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گیلان چگونه است خاطرنشان کرد: هر کانونی که بتواند امتیاز مناسبی از ۵۰ عنوان فعالیتی که عهده‌دار انجام آن است کسب کند هیچ محدودیت اعتباری برای کمک به آن نخواهیم داشت و اگر کانونی اعتبارش کم است به این دلیل است که نتوانسته در اینجا شایستگی خود را ثابت کند.

کد خبر 1207791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha