اجرای ۳ هزار و ۹۲۶ کیلومتر  شبکه گازرسانی در سیستان و بلوچستان

مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: تا کنون ۳ هزار و ۹۲۶ کیلومتر شبکه گازرسانی در شهرهای استان اجرا شده که دو هزار و ۲۸۸ کیلومتر گازدار هستند و ۱۱۷ هزار المک نصب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، «محمد رضا میرشکاری» در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: شهرهای  زاهدان،  زابل،   ایرانشهر،  بمپور  و محمدان  از نعمت گاز بهره مند هستند.

 

مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان ادامه داد:  108 هزار خانوار شهری و هزار و 648 نفر خانوار روستایی تحت پوشش شبکه گاز هستند.

 

میرشکاری با بیان اینکه گازرسانی  به سیستان و بلوچستان یک عقبه  30 سال دارد و به اوایل دهه 70 برمی گردد، خاطرنشان نمود: مسئولان وقت اعتقاد داشتند که تراکم جمعیتی استان و صنایع  انرژی بر مستقل در استان کم است و خیلی گاز رسانی به سیستان و بلوچستان  صرفه اقتصادی ندارد.

 

وی افزود: فکر می کنم  اسفند سال 81  مقام معظم رهبری به استان تشریف آوردند که یکی از مصوبات سفر ایشان گازرسانی به سیستان و بلوچستان بود،با یک مقدار تاخیر کار گاز رسانی به سیستان و بلوچستان آغاز شد. اجرای خط انتقال گاز  از عسلویه به سیستان و بلوچستان  در سال 84 و بهره برداری آن در  شهریور سال  89 بود.

 

مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این خط به طول 902 کیلومتر  و قطر 56  اینچ برای گازرسانی به  صنایع استان هرمزگان و جنوب استان کرمان و خانوارها و صنایع مستقر در سیستان و بلوچستان  و همچنین صادرات گاز به هند و پاکستان طراحی شد.

 

میرشکاری گفت: ظرفیت خط را 110 میلیون متر مکعب  در روز  برآورد کرده بودند که  50 میلیون متر مکعب برای صادرات  گاز به هند و پاکستان بود که در ادامه اجرای این طرح کشورهای هند و پاکستان به دلایل سیاسی از اجرای این پروژه کنار رفتند و این پتانسیل برای سیستان و بلوچستان به وجود آمد که  50 میلیون متر مکعب اضافه در استان داشته باشیم.

 

وی افزود: طرح جامع گازرسانی  به سیستان و بلوچستان در شورای اقتصاد  برای گازرسانی به  700 هزار خانوار  شهری  به تصویب رسید  که  شامل چهار  بخش است شهرهای مرکزی و  غربی شامل  حوزه ایرانشهر، دلگان و بزمان؛ شهرهای شمالی استان  شامل زاهدان،  حوزه سیستان شامل 5 شهرستان  و شهرستان خاش و  میرجاوه؛  شهرهای شرقی شامل  3 شهرستان سراوان، سیب و سوران و  مهرستان؛  شهرهای جنوبی شامل  چابهار، کنارک،  نیکشهر، قصرقند و پیشین است.

 

مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: اجرای خط انتقال گاز به سیستان و بلوچستان   ابتدا از ایرانشهر آغاز شد و سپس اجرای گازرسانی با لوله های 36 اینچ به طول 262 کیلومتر، از زاهدان به زابل  به طول  220 کیلومتر شامل 108 کیلومتر خط 36 اینچ از  زاهدان تا دو راهی دشتک و  110 کیلومتر 24 اینچ از دو راهی دشتک تا  حوزه سیستان انجام شد.

 

میرشکاری گفت: گاز سیستان و بلوچستان از حوزه عسلویه تغذیه می شود، در سیستان و بلوچستان تا دو راهی دشتک است و آن سمت خطوط انتقال گازی که از پالایشگاه شهید  هاشمی نژاد سرخس  تغذیه می شوند به مشهد می آیند و به جنوب استان  خراسان رضوی، استان خراسان جنوبی  و تا سربیشه  خط انتقال آمده و گاز دارند. برنامه داریم که  دو راهی دشتک را به سربیشه  وصل  شود با این کار منابع گازی جنوب کشور  به منابع گازی  شمال کشور  وصل می شود با وصل آن یک امنیت انرژی  در شرق کشور  ایجاد می شود و نیز تمامی استانهای مستعد در شرق کشور می توانند  از بابت تامین انرژی  یک حساس آرامشی  داشته باشند.

 

 وی با بیان اینکه خط انتقال ایرانشهر به خاش در حال اجرا است  و ظرف یک یا دو ماه آینده تزریق گاز خواهد شد، افزود: خط انتقال زاهدان به زابل  اردیبهشت ماه تزریق گاز و خط انتقال ایرانشهر  به چابهار  در دو قطعه 56 اینچ و42 اینچ که 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی ما این است که در زمستان امسال تزریق گاز شود و خط انتقال خاش  به میرجاوه  در حال اجرا است و خاش به  حوزه سراوانات در حال پیمان سپاری است.

 

مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان یادآور شد: شرکت گاز سیستان و بلوچستان مجری خطوط بین شهری نیست بلکه شرکت مهندسی توسعه گاز ایران به صورت ملی خطوط انتقال بین شهری را  اجرا می کند تنها اجرا و بهره برداری خطوط داخل شهر برعهده شرکت های گاز سیستان و بلوچستان است.   

 

میرشکاری گفت: تا کنون 3 هزار و 926 کیلومتر  شبکه گاز در شهرهای استان اجرا شده که دو هزار و 288 کیلومتر گازدار هستند و 117 هزار  المک نصب شده  و تعداد روستای گاز دار ما کم است زیرا که سیاست ما بر مبنای این است که  اول شهرها را گازدار و بعد از آن برای گازرسانی  روستاها اقدام کنیم.

کد خبر 1207814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha