مسجد «السکسک» یافا در حلقه محدودیت صهیونیست ها

مسجد «سکسک» در شهر یافا واقع در فلسطین اشغالی در طول هفته های اخیرتوسط گروه های فلسطینی و شهرداری تل آویو هدف حمله قرار گرفته و محدودیت ها برای این مسجد بیشتر شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: طی هفته های اخیر، گروه های اسرائیلی و شهردای تل آویو حلقه های محدودیت خود را در اطراف مسجد سکسک در شهر یافا واقع در فلسطین اشغالی تنگ تر کرده اند و با این اقدام تلاش دارند آثار اسلامی و عربی در این منطقه را از بین ببرند.

 

مسجد سکسک از سال 1948 میلادی به مدت 60 سال تحت سیطره صهیونیست ها قرار داشت و مانع از اقامه نماز و پخش اذان و ورود فلسطینیان به این مسجد می شدند تا اینکه در سال 2008 میلادی از سوی خانواده سکسک و اهالی این شهر توانستند مسجد آن را از دست صهیونیست ها آزاد کنند.

 

 

با این وجود طی هفته های اخیر گروه های اسرائیلی و افراد همجوار این مسجد بار دیگر تلاش کردند مانع پخش اذان از بلندگوهای مسجد بشوند و مدعی شده اند که پخش اذان باعث آزار آنان می شود و به همین منظور ده ها شکایت به شهرداری تل آویو و پلیس صهیونیستی فرستاده اند.

 

نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی و شهردار یافا در هفته اخیر نیز بعد از نماز صبح با شکایت همسایگان به این مسجد حمله ور شدند و مانع پخش اذان شدند، امام نمازگزاران و مدیریت مسجد سعی کرد جلوی این اقدامات را بگیرد.

 

مسجد سکسک از سه جهت تحت فشار قرار دارد،  شهرداری تل آویو که با محدود کردن فضاهای مسجد و امتناع از صدور مجوزهای لازم برای فضای مسجد عرصه را تنگ کرده است و همسایگانی که برای جلوگیری از اذان، بر شهرداری یافا فشار وارد می کنند و پلیس نیز مانع پخش اذان می شوند و سرمایه گذاران یهودی در تلاش هستند ساختمان های مجاور آن را مالک شوند و به این ترتیب بخشی از مساحتی این مسجد را کم کنند.

 

 

داستان مسجد سکسک

این مسجد در محله الدرهالی واقع شده است و در زمین اوقافی خانواده سکسک در قرن هیجدهم بنا شده است.

 

در واقع، خاندان سکسک که در شهر يافا ساکن بودند اين مسجد را در سال 1883 بنا و آن را وقف مسلمانان اين شهر کردند، ولي مقامات صهیونیست پس از تشکيل رژیم صهیونیستی در سال 1948 همه اوقاف اسلامي اعم از مقبره ‏ها و مساجد را پس از مجبور کردن ساکنان شهرها به مهاجرت، مصادره کردند که مسجد سکسک يکي از آنها بود.

 

 

صهیونیست‏ ها پس از مصادره مسجد سکسک به مدت سال ها از  آن به عنوان انبار کالا استفاده کردند. اين مسجد بعدا به حال خود رها شد و سپس مانند بسياری ديگر از اماکن اسلامی در سرزمين تاريخی فلسطين به سرپناه معتادان و قماربازان تبديل شد.

 

خاندان سکسک و ساير مسلمانان يافا که در شهر باقیمانده بودند مداوم تلاش کردند و به دنبال راهي قانوني براي بازپس گرفتن مسجد بودند. با وجود آنکه مقامات صهیونیستی بارها خواسته آنها را رد کردند ولی مسلمانان يافا خودشان زمام امور را به دست گرفتند و در اقدامي بی سابقه شروع به بازسازی اين مسجد و بازگشايی آن به روی نمازگزاران کردند.

 

 

کد خبر 1207900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha