تغییر الگوی بانکداری متعارف به بانکداری اسلامی در سراسر جهان

مانند رودخانه‌ای که مسیر خود را تغییر می‌دهد، به نظر می‌رسد صنعت بانکداری نیز درگیر یک تغییر الگو است و ابزارهای مالی اسلامی به عنوان یک سیستم جایگزین در حال محبوبیت پیدا کردن در سراسر هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « dawn»، مانند رودخانه‌ای که مسیر خود را تغییر می‌دهد، به نظر می‌رسد صنعت بانکداری نیز درگیر یک تغییر الگو است و ابزارهای مالی اسلامی به عنوان یک سیستم جایگزین در حال محبوبیت پیدا کردن در سراسر هستند.

در پاکستان نیز بانکداری اسلامی در دو دهه گذشته به طور چشمگیری شکوفا شده است.

در آغاز قرن بیست و یکم ،بانکداری اسلامی جایگاه خود را در بسیاری از کشورهای جهان به دست آورده است.

از آن زمان، در پاکستان نیز بانکداری اسلامی در سطح قابل توجهی شکوفا شده است.

پاکستان رشد خود را در سودآوری، نفوذ، سپرده‌ها، دارایی‌ها، تامین مالی مشتریان و محصولات در این دوره تقویت کرد و تاریخچه جالبی را نیز برای خود ساخت که مملو از خریدهای متعدد بانک‌های متعارف و یک تبدیل برجسته و مناسب است؛تبدیل بانک متعارف تبدیل به یک بانک اسلامی تمام عیار.

بدون شک، جایگزینی بانک های متعارف با بانک های اسلامی از نظر عملکرد یک کار چالش برانگیز است اما با کمال تعجب این پدیده به شدت مورد استقبال قرار گرفته و راه را برای رشد صنعت بانکداری اسلامی به روشی چند جهته هموار می‌کند.

گسترش بانکداری اسلامی در پاکستان نیز در حال حاضر به افزایش جمعیت بانکدار این کشور کمک می کند که پیش از این به دلیل تسلط سیستم بانکداری مبتنی بر بهره، پیشرفت بسیار کندی داشته است.

روند مستمر خرید بانک‌های متعارف توسط بانک‌های مختلف اسلامی، روندی منحصربه‌فرد در پاکستان بوده است که شاید به ندرت در هیچ بخش دیگری از جهان دیده شود.

در پاکستان، بانک سرمایه گذاری المیزان، یک بانک سرمایه گذاری با دامنه محدود خدمات مالی مطابق با شریعت، ابتدا در سال 2002 به یک بانک تجاری اسلامی برنامه ریزی شده کامل با نام بانک میزان تبدیل شد.

به طور کلی در بازه زمانی 2002 تا 2006، بانک‌های متعارف عمده در کشورهای عربی از بانکداری مبتنی بر بهره به یک سیستم مبتنی بر شریعت تبدیل شدند که شامل بانک اسلامی شارجه (بانک ملی سابق شارجه)، بانک اسلامی امارات (بانک خاورمیانه سابق) بانک الجزیره، بانک بین‌المللی کویت و غیره بود.

به گفته یک کارشناس اقتصادی ،بانکداری اسلامی یکی از سریعترین رشدها را در میان صنعت های اقتصادی دارا است ،دارایی یا درآمدزایی بانکداری اسلامی  اکنون بیش از 2 تریلیون دلار است و انتظار می رود که تا سال 2023 به 3.8 تریلیون دلار برسد.

تقاضا برای بانکداری اسلامی به سرعت در خاورمیانه و جهان در حال افزایش است و پیش بینی می شود که این بخش تا سال 2023 به 3.8 تریلیون دلار برسد و تغییر روزافزون ترجیح مشتریان برای مسئولیت اجتماعی به عنوان انگیزه اصلی استفاده از محصولات و خدمات بخش های بانکی و مالی این تقاضاها را تقویت می کند.

 

کد خبر 1207936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha