تحول در شعاع اطراف| تکلیفی که امام جماعت مسجد باید اَدا کند

مسجد اگر امام جماعت عالم، فعال، بابرنامه، صاحب ایده، مردمی، جهادی، جوان گرا، آتش به اختیار و... داشته باشد، گره های زیادی را می تواند با کمک خود مردم باز کند.

خبرگزاری شبستان-کرمان

 

در تقویم رسمی کشور، ۳۰ مرداد روز جهانی مسجد، آغاز هفته گرامیداشت مساجد است؛ روزی که به فرموده مقام معظم رهبری «روز مسجد» اساساً یک روز انقلابی است... به‌مناسبت آتش زدن مسجدالاقصی و مقابله‌ی با دشمن صهیونیست است؛ با این نگاه به روز مسجد نگاه کنید و حرکت را در این مسیر قرار بدهید.»

 

 

مسجد؛ یکی از مهمترین پایگاه های دینی در جامعه اسلامی و اصلی ترین مکان عبادت مسلمین است؛ مکانی که در بدو تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اسلام نه فقط محل عبادت که کارکردهای متعدد اجتماعی، سیاسی، نظامی و...داشت.

 

 

مسجد ارکانی دارد که یکی از مهمترین آنها، امام جماعت است؛ امام جماعت رسالت سنگینی به عهده دارد که بعضاً در برخی جاها از این رسالت فاصله گرفته شده است چنانچه در سخنان شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی در جمع ائمه جماعات استان تهران که به مناسبت روز جهانی مسجد(سال 96)ایراد شده به این مهم اشاره شده است که: « اگر نگاه ما به مسجد به عنوان امام جماعت صرفاً نگاه به محیط داخل مسجد باشد و بخواهیم فقط تعداد افرادی که داخل مسجد هستند را حفظ کنیم اشتباه کرده‌ایم و باخته‌ایم. مسجد مثل یک قرارگاه است و باید تمام اطراف مسجد را مد نظر قرار داد. بی حجاب، با حجاب، اصولگرا، اصلاح طلب، زن، مرد، کودک و ... که در اطراف مسجد زندگی می‌کنند را باید حول یک محور یعنی مسجد متمرکز کرد.

 

 

سردار سلیمانی با انتقاد شدید از افراد متدین و حزب اللهی که صرفاً در گروه‌های خود افراد هم دیدگاه و هم رأی خود را می‌پذیرند؛ گفت: وقتی یک فرد با چند شغل، امام جماعت مسجد می‌شود و با خستگی به مسجد می‌رود چطور می‌تواند محیط اطراف مسجد را حفظ کند؟!»

 

 

امام جماعت می تواند روح امید و نشاط و سرزندگی را در مسجد بدمد اگر نسبت به جایگاهی که در آن قرار گرفته احساس تکلیف کند زیرا او در مسجد محوریت دارد و این محوریت صرفاً اقامه جماعت نیست که «طبیب دوّار بطبّه...» باشد و این مهم را در ارتباط با تک تک نمازگزاران بروز بدهد.

 

 

امروز در کنار مساجد فعال و سرزنده ای که در کشور کارهای بزرگی انجام می دهند و منشأخدمات فراوان اجتماعی هستند؛ مساجدی هم وجود دارد که از رکود و یکنواختی رنج می برند؛ یکی از راه های فعال کردن این مساجد قرارگرفتن یک امام جماعت فعال است تا تحولی در مسجد و شعاع اطراف آن ایجاد کند.

 

 

مسجد اگر امام جماعت عالم، فعال، بابرنامه، صاحب ایده، مردمی، جهادی، جوان گرا، آتش به اختیار و... داشته باشد، گره های زیادی را می تواند با کمک خود مردم باز کند.

 

 

تحقق جذب جوانان به مسجد در معنای حقیقی کلمه نیازمند جاذبه هایی است که باید در مسجد وجود داشته باشد و در این میان، قدرت جذب امام جماعت را نیز نباید نادیده گرفت.

 

 

کد خبر 1207939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha