«اکرم شاه» به لقاءالله پیوست

سید محمد اکرم اکرام ملقب و مشهور به «اکرم شاه»، از بزرگان زبان و ادبیات فارسی در شبه قاره، شاعر و عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنابر گزارش ارسالی از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، سید محمد اکرم اکرام ملقب و مشهور به اکرم شاه در ٦ دسامبر ١٩٣٢ میلادی در روستای منگنا نوال از توابع لاهور متولد شد و روز شنبه ٢٠ اگوست برابر با ٢٩ مردادماه 1401 در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش فرا گرفت، در سال ١٩٥٥ میلادی مدرک دیپلم، در سال ١٩٥٨ میلادی مدرک لیسانس را از دانشکده EFC LAHORE و در سال ١٩٦٠ میلادی مدرک فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه پنجاب در لاهور اخذ کرد.

پس از آن به کشورمان سفر کرد و در سال ١٩٦٣ میلادی موفق به اخذ مدرک دکتری از دانشگاه تهران شد. وی در سال ١٩٦٤میلادی به دانشکده خاور شناسی پیوست و در سال ١٩٨٢ میلادی به درجه استادی رسید.

آن مرحوم مدتی ریاست گروه ادبیات فارسی و دانشکده خاور شناسی دانشگاه پنجاب و کرسی تحقیقاتیه هجویری شناسی را بر عهده داشت و سرانجام در سال ١٩٩٢ بازنشسته شد و به پاس خدمات ایشان، به عنوان رئیس گروه اقبال شناسی دانشگاه پنجاب برگزیده شد.

نامبرده در سال ١٤٠٠ از سوی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به عنوان عضو افتخاری برگزیده شد و همچنین در جریان دیدار با مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر، اشعاری را قرائت و کتابی نیز تقدیم معظم له کرد.

سید محمد اکرم اکرام در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مدتی سرپرستی داوطلبانه خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور را عهده دار بودند. از مرحوم اشعاری نیز به زبان فارسی و اردو به یادگار مانده است

کد خبر 1207981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha