بازدید اصحاب رسانه کردستان از چندین پروژه کشاورزی مریوان و سروآباد

اصحاب رسانه استان کردستان در قالب تور خبری و در آستانه هفته دولت از چندین پروژه جهادکشاورزی شامل مجتمع‌های گلخانه‌ای و کارخانه پرورش قارچ در شهرستان‌های مریوان و سروآباد بازدید کردند.

خبرگزاری شبستان، آغاز سفر یک‌روزه‌ی اصحاب رسانه کردستان به شهرستان مریوان صبح دوشنبه ۳۱ مرداد ماه به همت سازمان جهاد کشاورزی کردستان رقم خورد.

 

سفری که اهمیت فعالیت‌های حوزه کشاورزی در استان کردستان را بیان می‌کند و سرآغاز بازگویی اقدامات ارزشمند جهاد کشاورزی در توسعه گلخانه‌ها، پرورش قارچ و اجرای پروژه‌های گردشگری کشاورزی بود.

 

 

نخستین پروژه‌ای که در این سفر با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در این سازمان و معاونین و روابط عمومی جهاد کشاورزی استان مورد بازدید اصحاب رسانه قرار گرفت، اولین پروژه گردشگری کشاورزی کردستان با نام «شه‌م» که در زبان هورامی به معنای «مکان خنک» است، بود که این پروژه در روستای دورو با داشتن مکانی سرسبز، پخت انواع غذا و نان محلی مورد توجه گردشگران و‌ میهمانان داخلی و خارجی بوده و امکان ارائه خدمات اقامتی، چادرزنی و رستوران را برای میهمانان و گردشگران خود فراهم کرده است.

 

بازدید از کارخانه تولید قارچ اورامان سبز در سروآباد که ۱۲۰۰ تن ظرفیت دارد نیز دومین پروژه‌ای بود که مورد بازذید رسانه‌ها و مسئولان حاضر در این تور خبری قرار گرفت.

 

پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این بازدید با اشاره به ارز آوری واحدهای کشاورزی استان گفت: شرکت قارچ کشت اورامان سبز سالانه ۲ هزار تن قارچ خوراکی دکمه‌ای با کیفیت تولید و به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

 

کارخانه ژینا نوش روژهه‌لات مریوان نیز دیگر پروژه‌ای بود که در این سفر رسانه‌ای مورد بازدید قرار گرفت.

 

این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار احداث شده و در زمینه آبمیوه، کنسانتره میوه، پوره و عصاره مالت فعالیت دارد و در حال حاضر خط انواع آبمیوه فعال و خط‌های کنسانتره و پوره نیز راه‌اندازی شده و خط عصاره مالت نیز دارای پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی است.

 

این کارخانه در سال گذشته بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ تن انگور، بیش از یکصد تن گوجه فرنگی و بیش از یکصد تن انار دریافت داشته و به کنسانتره و پوره تبدیل کرده است.

 

تاکنون بیش از۶۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته که درصورت به بهره برداری رسیدن بیش از۳۰۰ نفراشتغال زایی خواهد داشت و در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر آبمیوه تولید کرده است.

مجتمع گلخانه‌ای روستای کال در مریوان نیز از دیگر طرح‌های جهاد کشاورزی در استان کردستان است که زمینه‌ساز تولید محصولات مختلف خواهد بود.

 

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بازدید اصحاب رسانه از این مجتمع نیز اضافه کرد: در حال حاضر ۳۷.۷ هکتار گلخانه در کردستان فعال است.

 

وی بیان کرد:  سالانه ۶ هزار و ۷۰۰ تن انواع محصولات سبزی، صیفی، توت فرنگی و انواع نشا در استان تولید می‌شود.

 

اسکندری با بیان اینکه طرح توسعه گلخانه‌ها یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی و مورد حمایت این است، اضافه کرد: باتوجه به محدودیت‌های منابع آبی و خاکی، ایجاد و احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس به عنوان یکی از مشاغل خانگی درآمدزا مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی است.

 

سردخانه شایلین مریوان نیز آخرین پروژه‌ای بود که مورد بازدید اصحاب رسانه استان قرار گرفت. این سردخانه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت ارائه تسهیلات در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

 

این سردخانه ظرفیت۵۰۰۰ تن سورت و بسته بندی میوه تازه رانیزدارا است ودرزمینی به مساحت حدود۶۰۰۰ مترمربع احداث شده است.

 

 

کد خبر 1208191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha