مساجد دانشگاه علوم دینی و معارفی بوده که نیازمند پویایی و نشاط هستند

حجت الاسلام برقراری گفت:مساجد دانشگاه علوم دینی و معارفی است و باید زنده و پویا در راستای رفع مشکلات مردم باشند.

به گزارش خبرنگار شبستان ازملایر« حجت‌الاسلام محمد باقر برقراری» دو شنبه شب 31 مرداد در مراسم روز جهانی مسجد در جمع اقشار مختلف مردم در مسجد سید الشهدای(ع) شهر ملایر ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد به جایگاه مسجد در قرآن و دین مبین اسلام  اسلام اشاره کرد و گفت: سیر عظیم جمعیت مسلمانان در مسجد مایه وحدت شده و  توطئه دشمن را خنثی می‌کند.

 امام جمعه ملایر تفرقه افکنی و تجزیه کشورهای مسلمان را از نقشه‌های همیشگی شوم دشمنان اسلام برشمرد و تصریح کرد: گرد هم آمدن مسلمانان وجماعت در مسجد همواره باعث شده تا دشمنان به هیچ کدام از اهداف شوم خود دست پیدا نکنند.

وی با بیان اینکه عبادت دسته جمعی و برپایی نماز جماعت در مسجد از نزد خدا محبوب و بسیار ارزشمند و دارای اجر بالایی است افزود: با این وجود کارکرد مساجد نباید برای برگزاری نمازهای جماعت و برگزاری مراسم‌های ترحیم و عزا باشد.

  حجت‌الاسلام برقراری با اشاره به اینکه مسجد خانه خدا است و باید محل جمع شدن جهادگرانی باشد که به دنبال کارهای بزرگ و عام المنفعه باشند افزود:  مساجدی زنده و پویا هستند که بتوانند مشکلات مردم را حل کنند.

 وی با اشاره به اینکه دشمن به مساجد مرده و غیر پویا کاری ندارد بلکه هدفش مساجد زنده و پویا است گفت: به همین خاطر دشمن مسجد الاقصی را به آتش کشید و در نقاط مختلف  دنیا تعرض و اهانت به مساجد زنده و پویای مسلمانان را بارها تکرار کرده است.

امام جمعه ملایر ایجاد خرافه پرستی در بین مسلمانان را از برنامه‌های دشمن برای دور کردن مسجد و پایین آوردن کارکرد این مکان مقدس برشمرد و تصریح کرد: در واقع دشمنان با خرافه‌هایی مثل  روشن کردن شمع در درب هفت مسجد در  شب پایان ماه سفر به دنبال گسترش خرافه پرستی بوده و مسلمانان هوشیار باشند  پشت این قضایا نقشه شوم دشمنی است که کارکرد مسجد را به نفع خود تفسیر می‌کند.

 

وی با بیان اینکه مساجد یک معبد زنده برخواسته از اسلام ناب محمدی هستند گفت: مساجد پویا و زنده همیشه باز هستند و مانند کلیسا و معابدی نیستند که فقط در روز خاصی از هفته باز باشند.

حجت الاسلام برقراری با تاکید بر اینکه صدای اذان باید در هر  سه وعده صبح، ظهر و شام از مناره های مساجد پخش  و شنیده شود تصریح کرد: صدای اذان باید باعث ایجاد نشاط معنوی در سطح جامعه و بین مردم باشد چرا که جسم و روح انسان نیازمند نشاط معنوی است

 

 مساجد زنده و پویا باشند

وی مساجد را دانشگاه علوم دینی و معارفی و  و محل آموزش وتبیین قرآن، نهج البلاغه و سایر علوم اسلامی دانست و افزود:  مساجد پویا و فعال باید مشکلات فرهنگی، آسیبهای اجتماعی  را احصاء و در راستای رفع این مشکلات گام بردارد.

وی با  تاکید بر اینکه مسجد نباید بنگاه اقتصادی  و محل حرف و برنامه‌های سیاسی باشد تصریح کرد: در واقع کارکرد مساجد را ما  از ابتدای انقلاب به ویژه در دوران دفاع مقدس به خوبی دیدبم که محل اعزام به جبهه ها ، محل جمع اوری کمکهای مردمی، و حتی برگزاری مراسمهای جشن عروسی بسیاری ااز رزمندگان دوران دفاع مقدس با رعایت همه شئونات اسلامی بود

امام جمعه ملایر یادآور شد:  مسجد جایگاه رفیع حزب الله و برای دین خدا است و و بنیان کار در مسجد فرهنگی است و لذا اگر کاری اقتصادی مانند صندوق های قرض الحسته با هدف رفع مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف در مسجد انجام می‌شود پیوست ابن کار نیز فرهنگی است

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته نیز دیدیم که  بیماری کرونا  پویایی مساجد را بیشتر نمو بخشید و اقدامات ارزشمندی در حوزه های بهداشتی، کارهای جهادی، توزیع بسته های معیشتی و... ار کارکردهای مسجد در دوران کرونا بود.

برقراری با تاکید بر اینکه امروز متاسفانه برخی تشریفات غیر ضرری در مجالس عزا  در مساجد  ضروریتی ندارد گفت: این تشریفات باعث  تحمیل هزینه  شده که می‌توان هزینه این تشریفات را در امور خیریه دیگر تقبل کنند.

 

 از کارکرد مساجد نباید غافل شد

وی با تاکید بر اینکه نباید از کارکرد مساجد غافل شد تصریح کرد: در راستای تشویق کودکان و نوجوانان  به مسجد برنامه‌های  تشویقی در مساجد برگزار شود.

امام جمعه ملایر به برگزاری جشن‌های تکلیف دختران نو پسران در مساجد تاکید کرد و گفت: علاوه بر  این والدین نیز در منزل جشن تکلیف را مانند دیگر جشن ها خانوادگی با شکوه برگزار کنند تا  فرزندان خود را به سمت و سوی معنویت و فرهنگ ناب اسلامی سوق دهند.

وی در پایان ضمن تقدیر از فعالان حوزه مساجد شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: بحمد الله تعداد مساجد پویا و فعال شهرستان ملایر  رضایت بخش و مسجد فعال در ملایر کم نداریم که باید برای پویایی مساجد دیگر نیز تلاش شود.

کد خبر 1208196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha