بزرگداشت قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین(ع) در سطح ملی مطرح شود

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سیستان و بلوچستان امسال در ۲۰ نقطه از کشور، سیستانی های مقیم شهرهای مختلف در حسینیه و هیئات خود این برنامه را برگزار کرده و یا خواهند کرد گفت: بزرگداشت قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین(ع) در سطح ملی مطرح شود.

«حجت الاسلام و المسلمین منصور باقر بیک» مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان بیان داشت: مردم سیستان در طول تاریخ بیش از ۷۰۰۰ ساله، افتخارات بزرگی دارند؛ افتخارات علمی، دینی و اجتماعی که واقعا باید به آن پرداخته شود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اظهار داشت: افتخارات علمی مردم سیستان که در ۷۰۰۰ سال گذشته در شهر سوخته و سیستان وجود داشته از قبیل چشم مصنوعی و عمل جراحی مغز و غیره؛ همچنین تولیداتی که داشتند از جمله تولید گندمی که در این سرزمین انجام می شده و خیلی از مناطق از آن بهره مند می شدند و امثال این افتخارات که به خوبی به آن پرداخته و معرفی نشده و باید به این مسئله بیش از پیش پرداخته شود.

 

وی افزود: یکی از افتخارات مردم سیستان، افتخار عدم لعن حضرت امیرالمومنین(ع) است؛ در آن دورانی که به دستور خلفای وقت، در کل جهان اسلام، خطبا و ائمه جمعه ملزم شده بودند که بر سر منابر و در خطبه های جمعه خود، حضرت امیر(ع) را لعن کنند، تنها مردم سیستان بودند که از این دستور سر باز زدند و زیر بار این ننگ نرفتند.

 

باقربیک ادامه داد:  با وجود فشار حاکمین وقت، حاضر شدند خراج های زیاد بپردازند و حتی حاضر شدند سر زن هایشان در سر معابر و گذرگاه ها تراشیده شود اما زیربار این ننگ نرفتند. این افتخار بسیار بزرگی است و البته جای سوال دارد که چطور ممکن است کسی مدعی خلافت پیامبر اکرم باشد و دستور لعن یکی از بزرگترین صحابه حضرت را هم بدهد.

 

وی بیان داشت: ما قائلیم به اینکه به بزرگان و اصحاب پیامبر نباید اهانت کرد و علمای شیعه هم این عمل را حرام دانستند. علما و بزرگانی که از این مدعیان خلافت رسول اکرم(ع) دفاع می کنند باید این سوال و این تناقض را پاسخ بدهند.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گفت: یکی دیگر از افتخارات مردم سیستان این است که تقریبا ۲ ماه بعد از شهادت سید الشهدا(ع)، وقتی خبر شهادت حضرت در کل جهان اسلام پیچید و مردم سیستان با خبر شدند بدون درنگ به خونخواهی حضرت، قیام کردند.

 

 وی اضافه کرد: مردم سیستان، عباد بن زیاد(برادر عبیدالله بن زیاد) که حاکم علی الوقت سیستان و منصوب از طرف یزید بود را از آن خطه بیرون کردند و او از ترس جانش فرار کرد و تا مدت ها در سیستان از طرف خلیفه وقت(یزید) حاکمی نبود و بعدها هم مجبور شد شخصی را که معتدل بوده و در ظاهر ادعای محبت اهل بیت می کرد و در دستگاه یزید بود را به عنوان حاکم سیستان منصوب بکند.

 

باقربیک اظهار داشت: این افتخار در تاریخ سیستان وجود داشته اما مغفول بوده و بعد از بررسی هایی که بزرگان تاریخ ما انجام دادند از جمله مرحوم آیت الله پیشوایی که از بزرگان تاریخ اسلام بودند و اخیرا از دنیا رفتند و مرحوم دوانی، مورخ بزرگ و دکتر رجبی دوانی فرزند ایشان، که اخیرا در تاریخ اسلام یک تفحص مفصلی انجام دادند و اسناد و مدارک این قیام را از دل تاریخ بیرون آورده و ارائه دادند و بزرگان تاریخ هم بر آن صحه گذاشتند.

 

وی یادآور شد: دکتر رجبی دوانی این اسناد تاریخی را به رهبر معظم ارائه دادند، ایشان تاکید کردند که باید ابن مسئله جدی گرفته شود، به آن پرداخته شده و بزرگداشت آن به شکل مناسبی برگزار شود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با بیان این که این مسئله جا دارد که در سطح ملی و در جهان اسلام مطرح شود یادآور شد: قیام توابین تقریبا ۳ سال و قیام مختار حدودا ۵ سال بعد از واقعه کربلا انجام شده ولی قیام مردم سیستان در حدود ۲ ماه بعد از واقعه کربلا رخ داده یعنی به محض رسیدن این خبر به سیستان.

 

وی افزود: این قیام در حالی انجام شده که مردم سیستان در آن زمان همه شیعه نبودند اما به پیامبر و خاندان حضرت و معصومین ارادت داشتند و همین موجب شد که به خونخواهی امام قیام کنند.

 

این مقام مسئول اظهار داشت: مسئله این قیام حدود ۳ است که خیلی جدی مطرح شده و سازمان تبلیغان اسلامی هم در مرکز، این جریان را به عهده گرفته چرا که این مسئله ابتدا باید در سطح استان به آن خوب پرداخته شود و پس از اینکه در استان جا افتاد و نواقص آن رفع شد، در سطح ملی، مطرح شود.

 

باقر بیک با اشاره به تشکیل کمیته علمی رسیدگی به این مسئله به ریاست محمدباقر حیدری نسب(محقق خوب استان و نویسنده دو کتاب در مورد نخستین قیام) گفت: امسال در ۲۰ نقطه از کشور، سیستانی های مقیم شهرهای مختلف ( به طور مثال در شهرهای تهران، قم، مشهد، شاهرود، سبزوار و غیره) در حسینیه و هیئات خود این برنامه را برگزار کرده و یا خواهند کرد و امیدواریم به لحاظ تبلیغات رسانه ای بتوانند خوب عمل کنند تا بتوانیم ظرف یکی دو سال آینده، این جریان را در سطح ملی مطرح کنیم.

کد خبر 1208205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha