«مسجد» کانون شکل گیری حرکت ها/ جوان گرایی در مساجد فراموش نشود

«مسجد» از همان ابتدای طلوع اسلام کانون فعالیت ها و حرکت های مختلف محسوب می شد. امروزه نیز مسجد می تواند علاوه بر پرداختن به رسالت عبادی خود محلی برای اشتغال آفرینی باشد و این موضوع نیاز به همدلی جوانان در کنار پیشکسوتان و ریش سفیدان مسجد دارد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ 31 مرداد روز جهانی مسجد نامگذاری شده است، مکانی مقدس که نه تنها جایگاه عبادی برای مسلمانان دارد بلکه به عنوان پایگاهی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از صدر اسلام تاکنون شناخته می شود.

 

مسجد دارای کارکردی چند منظوره است و از همان ابتدای تاریخ اسلام نقشی بنیادین را بر عهده داشت است و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مبارزان انقلابی تمام فعالیت های جهادی و مبارزه خود را در مساجد اجرا می کردند و مسجد محلی برای وحدت علیه ظلم و ستم پهلوی بود.

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مساجد کارکردهای خود را از دست ندادند بلکه تقویت شدند و نیروهای انقلابی و مردم مسلمان ایران اسلامی این پایگاه های مهم را مکانی برای کمک به محرومین و نیازمندان و تربیت نیروهای انقلابی تبدیل کردند.

 

در سال های دفاع مقدس، بیش از ۹۰ درصد شهدای ما از مساجد بودند و نه از مراکز دیگر؛ بنابراین ما باید به مسجد بیش از آن چه که امروز بها می دهیم توجه کنیم و روحانیون ما باید توجه بیشتری به مسجد داشته باشند و این گونه نباشد که عده ای از روحانیون به خاطر مشغله های دولتی مساجد را رها کنند؛ مسجد همواره در اولویت است.

 

امروز هم بعد از 43 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد به عنوان پایگاه اصلی بیداری اسلامی نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح هستند و تمامی اعضای فعال در مساجد به دنبال اجرای دستورات خداوند متعال و مقام معظم رهبری به منظور بیدار کردن مسلمانان هستند.

 

*مسجد؛ مناره دین و اعتقاد

در اهمیت مسجد همین بس که خداوند می فرماید من کره زمین را که خلق کردم، ابتدا مسجدالحرام را برای عبادت قرار دادم. «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمین: نخستین خانه ای که برای[عبادت] مردم، نهاده شده، همان است که در مکه است و مبارک، و برای جهانیان[مایه] هدایت است»(آل عمران، ۹۶).

 

در اسلام نماز خواندن در مسجد آن قدر اهمیت دارد که می گویند اگر انسان نماز اول وقتش را تأخیر بیندازد، اما در مسجد بخواند، بهتر است از این که نمازش را اول وقت و در خانه بخواند؛ چه خوب است که بدانیم عبادت تنها نماز خواندن نیست و در کنار اقامه نماز تلاش شود تا شاهد تبدیل شدن مسجد به محور فعالیت های دینی و فرهنگی در جامعه اسلامی باشیم.

 

مسجد، حافظ سلامت دین و جامعه است و نمایش وحدت و همدلی نمازگزاران، بقای اسلام را تضمین می کند؛ حضور نمازگزاران در مسجد، امید دشمنان اسلام را به ناامیدی بدل می سازد و در صدر اسلام نیز حضور مردم مسلمان هنگام نماز در مسجد، نشانه قدرت اسلام بود و توان مردمی، اجتماعی، سیاسی و نظامی مسلمانان را اثبات می کرد.

 

مسجد از ابتدا جایگاه تحقق فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده است؛ جلوه روشن این مسئله، جایگاه موعظه در عصر پیامبر گرامی اسلام(ص) و ابلاغ بایدها و نبایدهای اسلامی به مردم است.

 

*فضیلت مساجد در نگاه بزرگان اسلام

پیامبر گرامی اسلام(ص) در خصوص جایگاه مساجد فرمودند: «اَلمَساجِدُ سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الـآخِرَةِ، قِراها اَلْمَغْفِرَةُ وَ تُحْفَتُها الْجَنَّةُ؛ مساجد بازاری از بازارهای آخرت هستند، پذیرایی آن مغفرت و تحفه‌اش بهشت است.»

 

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «بر شما باد به رفتن مساجد؛ زیرا مساجد خانه های خدا در روی زمینند، هر که پاک و پاکیزه وارد آنها شود، خداوند او را از گناهانش پاک گرداند و در زمره زایران خود قلمداد کند. پس، در مساجد نماز و دعا بسیار بگزارید.»

 

امام خمینی (ره) با تأکید بر نقش محوری مسجد در خنثی کردن نقشه های دشمنان اسلام می فرماید: «این ها از مسجد می ترسند، من تکلیفم را باید ادا کنم به شما بگویم، شما دانشگاهی ها شما دانشجوها، همه تان مساجد را بروید پر کنید، سنگر هست اینجا، سنگرها را باید پر کرد.»

 

مقام معظم رهبری می فرمایند: «مسجد، هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکر و تأمل، هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتّصال بنده به خداست. ارتباط زمین و آسمان است. جایی است که انسان خود را به منبع لایزال فیض و قدرت وصل می کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متّصل می کند.»

 

*«مسجد»؛ کانون شکل گیری حرکت ها

به سراغ یکی از کارشناسان مذهبی رفتیم تا در خصوص مسجد گفتگویی داشته باشیم و حجت‌الاسلام «مجید نصیرایی» نماینده فردوس، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان می گوید: اهمیت مسجد از اولین روزهایی که پیامبر اسلام(ص) رسالت خود را به صورت علنی آغاز کردند در جامعه روشن شد.

 

وی در ادامه بیان می کند: مسجد همان نقطه کانونی بود که مرکز تمام فعالیت های اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی محسوب می شد که محور همه فعالیت ها و حرکت ها و شکل گیری رویکردها بود.

 

حجت الاسلام نصیرایی معتقد است که همه ابعاد زندگی انسان از جمله بخش معنویت و فعالیت ها گسترده اش از دید اسلام جدا از همدیگر نیستند و در جهت توحید و یک هدف قرار دارند و مسجد که محل عبادت است تنها در یک بُعد اصلی قرار نداشته است و همه فعالیت ها در آن شکل گرفته است.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه می دهد: «مسجد» بهترین ظرفیت برای پرورش آن بُعد توحیدی و آن ابعاد شکل گیری فعالیت ها و حرکت های مختلف است.

 

وی «مساجد» را نقطه شروع حرکت انقلاب اسلامی می داند و می گوید: انقلاب اسلامی که منشا خیرات و برکات بسیاری در کشور شده است و هنوز فاصله بسیاری با آن آرمان ها دارد و اگر در تاریخ انقلاب اسلامی توجه کنیم خواهیم دید که «مسجد» نقطه شروع این حرکت بزرگ بود.

 

حجت الاسلام نصیرایی می افزاید: «مسجد» محور همه حرکت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... در اوایل انقلاب اسلامی بوده است و طبیعتا این نعمت بزرگ را باید پاس بداریم.

 

*تلاش دشمنان برای حذف «مسجد» این ظرفیت عظیم

نماینده فردوس، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی عنوان می کند که دشمنان در صدر اسلام تشخیص دادند که «مسجد» یک ظرفیت عظیمی است که تمام فعالیت ها را حول محور توحید شکل می دهد و به همین دلیل مسجد ضرار را در مقابل مسجد النبی (ص) شکل دادند.

 

وی معتقد است که امروزه هم مشاهده می کنیم که مشرکین و دشمنان با روش های دیگری به دنبال محو کردن «مساجد» این ظرفیت عظیم هستند و به همین دلیل موضوعاتی از جمله جدایی دین از سیاست را بیان می کنند.

 

حجت الاسلام نصیرایی در ادامه می گوید که متاسفانه مساجدی با زرق و برق های فراوان ساخته می شود که اقامه نماز جماعت تنها می پردازد در صورتی که مسجد باید پایگاه تمام فعالیت های جامعه باشد.

 

*لزوم بازتعریف شدن ویژگی های مسجد طراز اسلامی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص مسجد طراز اسلامی می گوید: مسجد طراز اسلامی، مسجدی است که اساس تمام فعالیت های جامعه باشد و محور گفتمان اسلامی قرار گیرد و مسجدی است که مناسب با تمدن اسلامی فعالیت داشته باشد.

 

وی در ادامه تاکید می کند که بحث مسجد طراز اسلامی باید باری دیگر توسط دستگاه های اجرایی و بخش های مختلف در جامعه باز تعریف شود و این مدل مجددا در جامعه ما روی کار آید و همه مساجد به این سمت حرکت کنند.

 

حجت الاسلام نصیرایی می افزاید: مساجد پایگاه خدمت رسانی، فعالیت های عبادی و سیاسی و اجتماعی و علمی بوده و هست و این موضوعات باید در همان نگاه الهی و توحیدی این ساختار توسعه و تقویت پیدا کند.

 

نماینده فردوس، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی معتقد است که به برکت انقلاب اسلامی شاهد این هستیم که مساجد زنده شده اند و فعالیت های آنان در حال گسترش است و کارهای بسیار قابل دفاعی توسط نیروهای انقلابی در حال انجام است.

 

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی دغدغه های بسیاری در خصوص مساجد دارد، ادامه می دهد: امسال در بخش زیرساخت ها و منابع و اعتبارات نگاه ویژه ای توسط مجلس صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام نصیرایی عنوان می کند که امیدواریم شاهد آن باشیم که همه مساجد رسالت خود را با حضور ائمه جماعات، هیئت امنای مساجد و نهادهای فعال، به مسجد طراز اسلامی نزدیک تر کنند.

 

*نقش مهم مساجد در تحقق شعار سال جاری

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که مساجد می توانند نقش مهمی را در تحقق شعار سال جاری «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» را ایفا کنند و تاریخ نشان می دهد که هر زمان که با محوریت مساجد و با حضور عامه مردم کاری میدان داری شده موفق بوده ایم.

 

وی در ادامه می گوید: در بحث اشتغال برخی از مساجد حرکت های خوبی را در کشور شروع کرده اند و عمومیت آن هنوز جای کار بسیاری وجود دارد که در تمامی مساجد این موضوع شکل بگیرد و در کنار یک عمل مقدس عبادی قطعا مسجد می تواند تمامی نیازهای جامعه را رهبری کند.

 

*جوان گرایی در کنار استفاده از ظرفیت پیشکسوتان در مساجد

حجت الاسلام نصیرایی درخصوص لزوم به کارگیری جوانان در مساجد عنوان می کند: نباید زمینه ای شکل گیرد که جوانان رغبتی برای حضور در مساجد نداشته باشند و نباید هم فضایی به وجود آید که به اسم جوان گرایی باعث طرد شدن ریش سفیدها و بزرگترها شویم.

 

نماینده فردوس، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که باید زمینه ای در مساجد همراه با یک انسجام و رفتار معقولانه به وجود آید تا جوانان در نهادهای مختلف مسجد و بخش های مختلف آن در کنار بزرگترها فعالیت کنند.

 

وی ادامه می دهد: با تجربه ها و پیشکسوت ها نباید از مساجد خارج شوند و در کنار جوان گرایی، باید با یک نوع تعامل و برنامه ریزی به جوانان هم در مساجد بها داده شود و باید زمینه‌ای به وجود آید که همه اقشار در مسجد حضور پیدا کنند چرا که مسجد متعلق به همه است.

 

حجت الاسلام نصیرایی معتقد است که اگر کسی بگوید که مسجد جای سیاست نیست قطعا فهم درستی ندارد و اکنون هم مساجدی می بینیم که موفق هستند که تنها در آن نماز جماعت اقامه نمی شود و از زمان های مختلف پایگاهی برای رسیدگی به زندگی محرومان و اقشار مختلف جامعه است.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس می گوید: همه ارکان مسجد باید به نحوی تدبیر کنند که نه حضور جوانان اذیتی برای پیشکسوتان باشد و نه حضور پیشکسوتان مانعی برای حضور جوانان در مساجد باشد و بزرگترها باید زمینه حضور و حمایت از جوانان در مساجد را ایجاد کنند.

 

وی در خصوص مشکلات خادمان مسجد و بحث بیمه این افراد عنوان می کند که این موضوعات در حال پیگیری در مسجد است و به دنبال نهایی شدن این موضوعات هستیم.

 

 

کد خبر 1208218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha