اول شهریور  روز پزشک و روز همدان است

اول شهریورماه روز تولد ابوعلی سینا به عنوان اندیشمند و فیلسوفی که با پشتکار فراوان، عزت و سربلندی را برای ایران و ایرانی در سراسر این گیتی پهناور رقم زد در تقویم رسمی کشور برای بزرگداشت این اندیشمند، تحت نام «پزشک و همدان» ثبت شده است.

خبرگزاری شبستان- همدان:  اول شهریور زادروز حکیم و اندیشمند بزرگ پارسی زبان «شیخ الرییس ابوعلی سینا» پزشک شهیر هزاره قبل است که با عنوان روز پزشک نامگذاری شده است و سالیانی متمادی است که همدان شهر حکیم هزاره ها ایستاده به قامت پور سینا در جهان رخ می نماید.

اول شهریورماه روز تولد ابوعلی سینا به عنوان اندیشمند و فیلسوفی فرزانه که با پشتکار فراوان، عزت و سربلندی را برای ایران و ایرانی در سراسر این گیتی پهناور رقم زد در تقویم رسمی کشور برای بزرگداشت این اندیشمند، تحت نام «پزشک و همدان» ثبت و ضبط شده است.

امروز همدان را با مردمانی یکدل و بی آلایش که زندگی را نقش می‌بندند در تار و پود روزگاران، با سراب‌های نهاوند که آواز زندگانی می‌خوانند، با طبیعت بکر تویسرکان، با سفال لالجین و انگور ملایر می‌شناسند.

امروزه همدان با پیشینه‌ای کهن و بیش از ۱۸۰۰ بنای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم خاص منطقه، صنایع‌دستی منحصربفرد و شهرهای جهانی لالجین، ملایر و شهر ملی تویسرکان یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود که گفتنی‌ها، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های بسیاری در خود دارد.

 

 

امروز همدان را با عشق‌های نهفته در تابوت‌های سنگی اشکانی و کوزه‌های ‌سفالین نصفه و نیمه اکباتان، با خاطرات برج قربان و جلوه الهی در نقش و نگار گنبد علویان، با ایوان کاشی امامزاده‌ها و تاریخ ایستادگی آن می‌شناسند.

اول شهریور زادروز حکیم و اندیشمند بزرگ پارسی زبان «شیخ الرییس ابوعلی سینا» پزشک شهیر هزاره قبل است که با عنوان روز پزشک نامگذاری شده است و سالیانی متمادی است که همدان شهر حکیم هزاره ها ایستاده به قامت پور سینا در جهان رخ می نماید.

ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، دانشمند ایرانی قرن چهارم هجری در اول شهریور ۳۵۹ هجری خورشیدی در روستای خرمیثن از توابع بخارا(ایران قدیم) دیده به جهان گشود و بعدها یکی از اندیشمندان بزرگ این سرزمین کهن شد.

ابوعلی سینا حدود ۴۵۰ کتاب و مقاله دارد که ۲۴۰ مورد آن از آنها حفظ شده‌اند،  از این میان ۱۵۰ کتاب در مورد فلسفه و ۴۰ کتاب نیز در مورد علم پزشکی است. کتاب‌ شفا به‌عنوان دایرة‌المعارف علم و فلسفه و همچنین کتاب قانون به‌عنوان دایرةالمعارف علم پزشکی از یادگارهای ارزشمند این دانشمند بزرگ هستند.

کتاب قانون به‌عنوان مرجعی آموزشی در بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی جهان شناخته می شود که تا سال ۱۶۵۰ میلادی در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان تدریس می‌شده است.

ابن سینا علاوه بر فلسفه و پزشکی در علوم بسیار متنوع دیگر از جمله نجوم، شیمی، جغرافیا، زمین‌شناسی، روانشناسی، الهیات، منطق، ریاضیات، فیزیک و حتی ادبیات و شعر نیز مقالاتی نوشته است

 

 

از ابن سینا آثار فراوانی به جای مانده که از میان آنها می توان به قانون، شفا، المختصرالاوسط، المبدا و المعاد، الهدایه، الادویة القلبیه، نجات، بعض الحکمة المشرقیه، الحاصل و المحصول، دانشنامه علایی و اشارات اشاره کرد.

با آغاز نهضت ترجمه در قرن ۱۲ میلادی، کتاب قانون ابن سینا به زبان های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی ترجمه شد که تا حدود دو قرن پیش در دانشگاه های بزرگ دنیا به عنوان مرجع مورد استفاده پزشکان بوده و به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده‌است.

با حمله مسعود پسر سلطان محمود غزنوی به اصفهان و اشغال این شهر، علاء الدوله با سپاهیان ‏خود از اصفهان خارج و به سمت همدان حرکت کرد در این سفر ابوعلی سینا نیز به همراه او بود که وی در راه به بیماری سختی مبتلا شد.


ابوعلی سینا بدنبال این بیماری، در هشتم آبان ۴۱۵ هجری خورشیدی برابر با اول رمضان سال ۴۲۸ هجری قمری در حالی که ۵۸ ساله داشت، دارفانی را وداع گفت و در شهر همدان به خاک سپرده شد، اما یاد و خاطره وی تا ابد در خاطره مردمان این دیار نقش بسته است.

 

 

 

برگزاری همایش حکیم هزاره‌ها در همدان 

همایش حکیم هزاره‌ها «شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا» امروز و همزمان با زادروز این اندیشمند جهان اسلام با حضور ابن‌سیناپژوهان در همدان برگزار شد.

در این همایش اساتید صاحب‌نظر در حوزه فلسفه و حکمت سینوی، از تهران و همدان مقالات خود را درباره میراث سینوی قرائت کردند.

دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مقاله‌ای با عنوان «اگر الانصاف نمی‌سوخت!» و دکتر نجفقلی حبیبی مصحح کتاب القانون نیز گزارشی درباره تصحیح علمی-انتقادی کتاب سوم القانون قرائت کردند.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1208392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha