قرارگاه محرومیت زدایی دولت گامی در جهت ایجاد عدالت و توسعه

اقدام های محرومیت زدایی یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در بخش های مختلف است و این مهم در استان مازندران با قوت بیشتری با تلاش دغدغه مندان این حوزه تا رسیدن نتیجه مطلوب و کسب رضایت مردم در تمامی مناطق محروم ادامه دارد.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مریم نظری/ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سایه انقلاب شکوهمند ما محرومیت ‌زدایی، مردم ‌یاری و مردم‌ دوستی یکی از وظایف اصلی مسوولان نظام قرار گرفت تا همه با هم برای رفع محرومیت ها به خصوص در روستاها و مناطق محروم گام بردارند.

اگر چه محرومیت زدایی نیازمند برنامه ریزی و وارد کار شدن یدی و رفع محرومیت های فیزیکی است تا مثلا در حوزه آب، راه، خانه بهداشت، جاده و.. با کار عمرانی برای رفع محرومیت ها تلاش کرد؛ اما در این بین هستند افرادی همچون اصحاب رسانه که به رسالت خود عمل کرده و با استفاده از ظرفیت خود تلاش دارند تا در کنار کار عمرانی و زیرساختی مسئوولان، مشکلات و گرفتاری مردم را به بهترین نحو انعکاس دهند تا مسوولان پس از آگاهی و اشراف بر مشکلات در راستای رفع آن ها اقدام کنند.

 

*کمک 456 میلیارد تومانی امداد به نیازمندان مازندرانی

کمیته امداد مازندران در دولت سیزدهم  با دارا بودن و زیر پوشش داشتن 80 هزار خانوار و 130 هزار نفر در طول یکسال گذشته 11 هزار و 700 فرصت شغلی برای خانواده های تحت پوشش با 400 میلیارد تومان اعتبار از منابع بانکی و منابع داخلی امداد برای کسب و کار و 1800 نوعروس با دریافت جهیزیه روانه خانه بخت شدند و همچنین 332 داماد تحت پوشش هم هدیه 10 میلیونی بلاعوض دریافت کردند.

در این مدت و در یکسال گذشته براساس اعلام مسئولان امداد مازندران، 8 هزار و 640 لوازم ضروری زندگی براساس نیازسنجی با هم افزایی خیران در اختیار خانوارهای نیازمند گذاشته شود و 500 مسکن احداث شد و در اختیار افراد قرار گرفت و در هفته دولت  امسال هم 102 پروژه افتتاح می شود.

همچنین به 8 هزار نیازمند سطح استان وام کارگشایی و ودیعه مسکن از 10 میلیون به بالا پرداخت شد و تا پایان تیرماه 2 هزار نفر 20 میلیارد تومان وام قرض الحسنه دریافت کردند و 800 میلیارد تومان در حوزه اشتغال اعتبار تخصیص یافته و تاکنون 170 میلیارد تومان جذب منابع شد و تا پایان سال باید 17 هزار و 500 فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

در طرح های دانش بنیان هم کمیته امداد مازندران با توجه به دغدغه رهبری با کمک دانشگاهها ی آزاد و پیام نور و دانشگاه مازندران برای مجریان طرح ها و دانشجویان کلاس و دوره آموزشی برگزار کرد و همچنین مرکز نیکوکاری پژوهشی با کمک دانشگاه امام محمدباقر استان راه اندازی شد.

در حال حاضر 470 مرکز نیکوکاری در مازندران فعال است که 170 میلیارد تومان از این مرکز به خانوارهای نیازمند داده شد و در مجموع در سال 1400 مبلغ 456 میلیارد تومان اعانات و خیرات از سوی خیران و 500 هزار صندوق صدقات در بین نیازمندان مازندران  توزیع شد.

 

*محرومیت زدایی از مناطق محروم گامی برای اعتلای عدالت

علی اصغر عالی، مشاور استاندار و دبیر قرارگاه جهادی محرومیت زدایی مازندران معتقد است که شناسایی محرومیت زدایی منطقه ای و رفع ریشه ای این محرومیت ها براساس اقلیم و یا بی توجهی هایی که انجام شده از ماموریت های مهم گروه جهادی است و گروههای جهادی در بخش جاده، فاضلاب، آب راه محرومیت فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و.. وارد شده و در همه مواردی که حداقل های زندگی وجود نداشته باشد، برای رفع محرومیت ها امکان سنجی شده و کار انجام می شود که در این راستا 120 نفر به کارگیری شده و برای رفع محرومیت ها بسیج شدند.

محرومیت زدایی از مناطق محروم گامی برای اعتلای عدالت است و بر همین اساس نشست مشترک گروههای جهادی خودجوش و بسیج با مدیران اجرایی منطقه برگزار و با شناسایی عرصه ها برای پشتیبانی ها وارد عمل شدند و در بابل، نکا، گلوگاه این جلسات برگزار شده و بازدید میدانی در شهرهای مختلف انجام شده است.

یکی از کارهای شاخص قرارگاه محرومیت زدایی مازندران، میزبانی از گروههای جهادی مهمان بوده که 12 گروه بیش از 1200 نفر در منظقه بندپی شرقی و پزشکان جهادی در گلوگاه و بهشهر و ساری مستقر شدند و با درایت دولت سیزدهم 12 پزشک بانوی فوق تخصص زنان و زایمان در مناطق مختلف هزارجریب اعزام و معاینه انجام شد.

همچنین داوطلبان جهادی به مناطق سیل زده استان مازندران اعزام شدند و برنامه ها و کارهای مختلفی انجام شد و همچنین برای «کاهش هزینه زندگی و افزایش ثروت ملت » بعنوان شعار قرارگاه محرومیت زدایی مازندران تلاش شد تا با بکارگیری صنایع تبدیلی و فرآوری از خام فروشی جلوگیری و سرمایه افزایش یابد.

راه اندازی گروه جهادی صیانت از حریم هم ابتکار مازندران بود تا از منابع طبیعی و جنگل و دریا توسط بسیجیان خودجوش استفاده و همه مردم باید وارد شوند و همچنین آموزش مقابله با بحران های طبیعی با بکارگیری نیروها برای مقابله با بحران و کاهش خسارات اجرایی شد.

گسترش فرهنگ جهادی از اقدامات مهم قرارگاه محرومیت زدایی مازندران است؛ تا در سازمان ها فعالیت جهادی انجام شود و اولین گروه جهادی در بهزیستی و جهادکشاورزی و امداد شکل گرفته تا با تقویت فعالیت جهادی، در عرصه های میدانی برای شناسایی مشکلات ورود کنند.

راه اندازی کارگاههای ارزان قیمت و رایگان هم از دیگر برنامه هاست تا ماموریت ها انجام شود که افراد در قالب گروههای جهادی قرارگاه محرومیت زدایی مازندران در تولید، اشتغال، مسکن، آب مشرب، حکمرانی سیاسی و فرهنگی ورود کرده و تلاش شد تا در همه فعالیت های جهادی زمینه سازی ظهور باشد.

 

*هر شهرستان حداقل یک تعاون توسعه روستایی

احمد پویش مدیر کل تعاون روستایی مازندران هم با اشاره به فعالیت های انجام شده برای رفع محرومیت های مازندران ؛ معتقد است که یکی از بهترین راهها برای عادلانه سازی درآمد ها تعاون است که از ابتدای انقلاب تاکنون بوده و اکنون جان تازه ای گرفت و سیاست ها به این سمت پیش رفت که تعاونی ها از یک تعداد خاص جدا شده و تعاونی های توسعه عمران روستایی و شهرستانی شکل گرفت.

با ایجاد تعاونی ها تلاش شد تا توزیع درآمد و ثروت بیشتر و بهتر انجام شده و افراد بیشتری از مزایای تعاون بهره مند شوند و پروژه های بیشتری احداث و افراد بیشتری بهره مند شده و همه احساس مسئولیت کرده و سودآوری بیشتری داشته باشند تا عدالت اجتماعی محقق شود.

برهمین اساس اداره تعاون در نظر دارد تا در هر شهرستان حداقل یک تعاون توسعه روستایی احداث کند که اکنون 11 تعاونی ثبت شد و 2 تعاونی در دست انجام است.

بخش مغفول مانده محرومیت زدایی، آموزش و توانمندسازی است که در اداره کل و تعاون واحد پزوهش و تحقیقات راه اندازی شد که 45 هزارساعت آموزش اراده شد در سال گذشته برای ارتقا دانش تعاون گران و مرکز توسعه نوآوری در مازندران انجام شد تا از شرکت ها حمایت کند که مرکز مشاوره  برای کسب و کارهای تازه است و انواع مشاوره کسب و کار ارائه می شود.

از مهمترین برنامه محرومیت زدایی تشکیل 54 تعاونی حوزه توسعه روستایی است که در یانه سر بهشهر اجرایی شد و در مناطق مختلف استان هم اجرایی می شود تا چهره مناطق محروم ما عوض شود.

در راستای  اعتبارات طرح های روستایی هم تعاون 58 میلیارد تومان برای 35 شهر استان مازندران در یکسال گذشته پرداخت شده و تعاونی هایی با ماهیت دانش بنیان در دستور کار است تا راه اندازی و محرومیت ها برطرف شود.

 

*رفع محرومیت های راه و راهداری مازندران نیازمند اعتبارات ملی

مدیر کل راهداری مازندران هم با اشاره به دو بال حمل و نقل و راهداری این اداره کل 10 هزار و 400 کیلومتر راه در مازندران داریم که 7 هزار و 800 کیلومتر راه روستایی است و 4 هزار و 400 کیلومتر راه آسفالته داریم و رفع محرو.میت ها در این بخش از برنامه های مهم ماست.

راه زیرساخت توسعه است و در هفته دولت 280 میلیارد تومان پروژه آماده بهره برداری است که 97 پروژه است و از این تعداد 60 پروژه در حوزه روستایی با 70 میلیارد تومان هزینه که 100 کیلومتر از راهها در روستاها مورد بهره برداری قرار می گیرد.

در حوزه راهداری 35 پروژه با 195 میلیارد تومان پروژه داریم که در تنکابن برای راه دسترسی به بیمارستان از اعتبارات رییس جمهوری هزینه می شود و اولویت راهداری تلاش برای رفع محرومیت هاست و با توجه به اینکه اعتبارات ملیدر بخش روستایی نداریم.

2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازداریم تا برای رفع محرومیت های مازندران در بخش راه اقدام شود که با توجه به گردشگرپذیر بودن مازندران باید در این راستا تلاش شود.

ارتقا ایمنی راهها با تبدیل نیوجرسی فلزی به بتنی و ایمنی سازی محور کندوان و هراز فاز اول اجرا شده و رضایتمندی خوبی حاصل شده است  و بیشترین فعالیت در راهداری زمستانی است که فعالیت عمده ای ارائه می شود تا در نگهداشت راهها تلاش شود که راهداران در 31 راهدارخانه در استان فعال می شود.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای دستگاه خدمات رسان است که به صورت دائم خدمات رسانی می کنند و در محورهای مختلف فعال هستند و برایرفع مشکلات اقدام می کنند که در سیل محور هراز این فعالیت ها کاملا مشهود است.

 

ورود ستاد اجرایی حضرت امام در حوزه محرومیت زدایی براساس رسالت

ناظر پروژه های ستاد اجرایی امام در مازندران و مدیر بیمه برکت مازندران هم معتقد است؛ ستاد اجرایی امام در حوزه محرومیت زدایی براساس رسالتی که دارد به عنوان نهاد حمایتی وارد عمل شده و براساس ماهیت با تشکیل ساختار بنیاد برکت، بنیاد احسان، بنیاد 15 خرداد؛ دانش بنیان برکت و ... خدمات ارائه می دهد.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با ساخت مسکن و اشتغال و محرومیت زدایی وارد عمل شده و در بحث اجتماع محور و محرومیت زدایی با قوت وارد عمل شده و در حوزه اجتماع محور در مشاغل خانگی و خرد و براساس جامعه هدف روستاها 2 هزار و 507 طرح با 7 هزار و 500 نفر اشتغال و 373 میلیارد ریال اعتبار

در استان مازندران 3 مجری و 20 تسهیل گر فعالیت دارد که خدمات بهتری به روستاییان ارائه شود و در سال جدید 750 طرح با 2 هزار و 200 نفر اسشتغال و 156 میلیارد سرمایه گذاری انجام شد.

ستاد اجرایی در تکمیل بنگاههای کوچک هم وارد شده و همچنین در بخش اقدام ملی مسکن جوانان هم احداث 24 بلوک  468 واحد مسکن در 5 هکتار با اعتبار 2 هزار میلیارد ریال در حال انجام است.

در بنیاد احسان هم در قالب طرح های حمایتی و پویش ها بیش از 800 قرارگاه و سمن و گروه جهادی فعالیت دارند و رزمایش های مختلف برگزار شده و 2220 هزار بسته معیشتی و 200 دستگاه ویلچر کودکان زیر 14 سال، مشق احسان در شهریور ماه با 30 هزار بسته لوازم التحریر کلید می خورد و اهدای جهیزیه و.. در دست انجام است.

مهمترین اصل ستاد درمان مناطق محروم و روستایی بوده که بنیاد 15 خرداد به کمک ستاد اجرایی  آمده و در بحث بهبود سلامت روستاییان کار می کند و بحث درمان ناباوری مناطق محروم و تحت پوشش قرار دادن منازل روستایی در حوادث که 300 هزار بافت در دست اقدام است و تفاهم نامه با استانداری انجام می شود و در تولید جهش دیمزارها هم وارد عمل شدیم.

 

*توسعه روستایی با اجرای طرح هادی

آسمانی از بنیاد مسکن مازندران هم یکی از فعالیت های بنیاد مسکن در روستاها تهیه طرح هادی دانست که شناسانامه روستا آماده شده و بستری است تا خدمات دهی بهتری توسط دستگاههای مختلف دیگر ارائه شود.

به گفته وی اجرای طرح هادی توسط بنیاد مسکن انجام می شود و در دولت سیزدهم در 435 روستای مازندران اجرای طرح هادی داشتیم که با اعتبار 183 میلیارد تومان بوده است و به مرحله اجرای طرح هادی رسیده و مردم از این نعمت برخوردار شدند.

بازنگری و اجرای طرح هادی از محل اعتبارات ملی در 177 روستا که 16 میلیارد و 400 میلیون تومان صد در صد تخصیص یافته است.

در اعتبارات ریاست جمهوری و سفر دولت به مازندران توجه به محرومیت زدایی روستایی انجام و 210 میلیارد تومان اعتبار به بنیاد مسکن برای طرح هادی و بازنگری و ایمن سازی روستاها انجام شود که اعتبارات از محل ریاست جمهوری 144 میلیارد تومان در طرح هادی پیش بینی شده که 15 میلیارد تخصیص داشته و بازنگری 16 میلیارد پیش بینی شده و یک میلیارد تومان عملیاتی شده و در ایمن سازی هم کارها در حال اجراست.

قیر رایگان برای آسفالت روستاها با اعتبار 175 میلیارد تومان برای سال 1400 اختصاص یافته که مشکل ما این است که چون قیر باید مستقیم در روستاها مصرف شود؛ مشارکت مردم کم است و در برخی از استانها تهاتر شده و در مازندران هم پیگیری در حال انجام است تا محرومیت ها برطرف شود.

در اعتبارات استانی بنیاد مسکن اعتبارات ما 191  میلیارد تومان پیش بینی بود که با 108 میلیارد تومان تخصیص یافته و در بخش اعتبارات ملی 170 میلیارد اعتبار ملی به طور کامل تخصیص یافته و در مصوبات ریاست جمهوری هم 210 میلیارد بوده اعتبار پیش بینی شده بود که 22 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

در بخش مسکن هم 4 هزار و 585 خانوار تاکنون از تسهیلات 100 میلیون تومانی قرض الحسنه و بازپرداخت 20 ساله استفاده کردند و همچنین برای افراد تحت پوشش امداد و بهزیستی هم کمک های بلاعوض اختصاص یافته است.

برای افراد کم درآمد روستایی علاوه بر تسهیلات 50 یا 100 میلیون تومانی 30 میلیون تومان هم بلاعوض پرداخت شد که 183 واحد از این اعتبار بهره مند شدند.

 

به گزارش شبستان، اقدام های محرومیت زدایی یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در بخش های مختلف است و این مهم در استان مازندران با قوت بیشتری با تلاش دغدغه مندان این حوزه تا رسیدن نتیجه مطلوب و کسب رضایت مردم در تمامی مناطق محروم ادامه دارد و همچنان که امام (ره) خدمت به محخرومان را بزرگترین نعمت می دانستند و مردم طبقه محروم را ولی نعمت مسئولان معرفی و مدیران و کارگزاران و روحانیون را موظف کردند که با فقرا، مستمندان و پابرهنگان ارتباط داشته باشند؛ در ادامه راه هم همه با هم با رفع محرومیت ها از مناطق محروم در راستای اهداف امام و رهبری و انقلاب و نظام گام برداریم.

 

کد خبر 1208413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha