توجه به ظرفیت های بومی بستر رونق اشتغال و بهبود معیشت مردم است

بهره برداری صحصح از ظرفیت های بومی بستر رونق اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی مردم است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، استان لرستان سرزمینی غنی از استعدادهای خدادادی چون آب، خاک مساعد و نیروی کار جوان است، اما به رغم این همه استعداد ازبیکاری رنج می برد.

 

گرچه لرستان از تقسیم بندی صنایع جامانده و از نظر نبود کارخانجات و صنایع محروم است، اما دارای ظرفیت های غنی بومی است که همچنان مغول مانده است.

 

توجه به ظرفیت های بومی، حمایت از استعدادها بسستر شناسایی و تقویت ظرفیت های مغفول مانده جهت ایجاد اشتغال، بهبود اقتصاد و تولید و معیشت مردم است.

 

«رضا خسروی» جوان توانمند لرستانی اهل شهرستان دلفان است که در رشته  مهندسی مکانیک تحصیل کرده است و به عنوان معلم مشغول به خدمت است.

 

وی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: شهرستان دلفان از نظر آب و خاک مساعد از مناطق پرتوان کشور محسوب می شود اما به رغم داشتن اراضی کشاورزی  حاصلخیز مردم زیادی از این شهرستان از بیکاری و فقر به ستوه آمده اند.

 

خسروی بیان کرد: به فکر ایجاد اشتغال و راهی برای بهره برداری بهتر از اراضی کشاورزی بودم و مدت ها در این زمینه تحقیق کردم.

 

 وی ادامه داد: در این راستا جهت تقویت فرهنگ کار و آموزش برای تنوع کشت در زمین های زراعی مرغوب منطقه وارد عمل شدیم.

 

خسروی ادامه داد: از کمترین فرصت اوقات فراغت برای آموزش روستائیان بهره گرفتیم و هر بار دوره های آموزشی چند روزه را در روستاها برگزار کردیم.

 

وی افزود: ما تنها به فکر تقویت فرهنگ کار در بین مردم بودیم تا با بهره برداری صحیح از زمین های زراعی مردم منبع درآمد ثابت داشته و با بهبود معیشت و اشتغال در روستاها، بساط فقر برچیده شده و از  حمایت هایی خیرین بی نیاز شویم.

 وی  ادامه داد: با مشورت با خانواده و همراهی تصمیم گرفتیم به صورت عملی وارد عرصه کار شویم و اولین گام را در راستای تشویق مردم به فرهنگ کار و تلاش برداریم.

 

وی بیان کرد: در این راستا با بررسی توانمندی های شهرستان به این مهم برخوردیم که در شهرستان دلفان طی 10 سال اخیر به صورت متوسط سالانه حدود 42 هزار تن محصول نخود تولید می شود.

 

خسروی افزود: با همکاری  خانواده ها و حمایت بسیج سازندگی در سال 96 کارگاه تولیدی بسته بندی و فرآوری نخود را در روستاهای اطرف شهرنورآباد راه اندازی کردیم.

 

وی با بیان اینکه با مرور زمان توانسیم کارمان را گسترش دهیم، ادامه داد: امروز این کارگاه به عنوان بنگاه اقتصادی فعال در شهرستان دلفان راه اندازی شده است.

 

این کار آفرین با اشاره به اینکه در حوزه فرآوری تجربیات خوبی کسب کردیم، افزود: درسال های اخیر موفق به صادرات محصولات این کارگاه به دو کشور عراق و پاکستان شدیم.

 

خسروی ادامه داد: تقریبا همه نخود خروجی از شهرستان که به صورت  بسته بندی داخل کشور و یا خارج از کشور برای کشور های همسایه فرستاده می شود در کارگاه ما بسته بندی می شود.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از کار ما که تمرکز زیادی هم روی آن داریم فرآوری محصول است، بیان کرد: نخود را قبلا کشاورزان به صورت خام از دست می دادند وارزش افزوده ای را به دست نمی آوردند، که ما با راه اندازی این کارگاه بویژه در بخش فراوری به این فکر افتادیم که بتوانیم سود حاصل از مراحل فراوری محصول نخود، سهم کشاورز و مردم منطقه شود.

 

خسروی بیان کرد: چند محصول از نخود را به عنوان ایده محور و حتی در مراحل ثبت اختراع در پارک علم و فناوری شهرستان از طریق مرکز رشد شهرستان به ثبت رسیده است، که به امید خدا در فاز های بعدی این اقلام در بسته بندی های جدید ارائه خواهد شد.

 

وی افزود: این کارگاه تولیدی تاکنون برای سه نفر به صورت مستقیم و برای 18 نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

 

خسروی با تاکید بر ضرورت همراهی بانک ها و ادارات برای تقویت فرهنگ کار، بیان کرد: انتظار می رود بانک های عامل و ادارات در راستای  حمایت از تولید بومی برسر راه تولیدکنندگان سنگ اندازی نکنند و برای توسعه فعالیت های تولید محور جوانان همراهی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه گاهی برای یک کار اداری درگیر بروکراسی و پیچیدگی های ادارای می شویم، افزود: زمان به ضرر کارآفرین و تولید کننده است که انتظار می رود ادارات در پیچیدگی و برکراسی اداری این زمان را برای تولید کنندگان طولانی تر نکنند.

 

تغییر کشت در اراضی کشاورزی  

 

خسروی خاطرنشان کرد: در گامی دیگر برای هدایت مردم منطقه به سمت کشاورزی نوین، به همراه دایی زمین های زراعی پدری را به کشت گل محمدی، زیره، رازیانه و پنریک اختصاص دادیم.

 

وی با بیان اینکه بیشتر کشاورزی شهرستان دلفان دیم و مخصوص گندم و نخود است، افزود: گل محمدی، زیره، رازیانه و پنیرک با محیط این شهرستان سازگاری دارند و درآمد بسیار بیشتری نصیب کشاورزان می شود.

 

خسروی افزود: به حمد الله تاکنون مردم شهرستان دلفان استقبال خوبی از این طرح ها داشته اند و روزانه مواردی از مراجعه مردم برای دریافت مشاوره داریم و برخی هم در این سالها در جهت تغییر کشت اقدام کرده اند.

 

وی ادامه داد: وجود بستر امتحان و آزمون فرصتی برای جوانان  و بهره برداری از خلاقیت استعداد جوانان است و می تواند گامی مهم در زمینه شکوفایی  جوانان، تولید و اشتغال باشد.

 

کد خبر 1208475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha