نشست مشترک هیات های تجاری گیلان و تاتارستان در منطقه آزاد انزلی

نشست توسعه مبادلات تجاری بین منطقه آزاد انزلی و هیات تجاری جمهوری تاتارستان در سالن همایش های این منطقه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، نشست توسعه مبادلات تجاری بین منطقه آزاد انزلی و هیات تجاری جمهوری تاتارستان امروز(سه شنبه،  ۱ شهریور) در سالن همایش های این منطقه برگزار شدT در این نشست چگونگی انتقال کالا از دریا و ارائه تصویری کلی از آینده صادرات و واردات بین ایران و تاتارستان مورد تاکید قرار گرفت.

 

*انجام ملاقات های تخصصی در قالب هیات تجاری

«اولگ کروبچنکو» در این نشست با اشاره به حضور هیاتی تجاری متشکل از 33 شرکت تجاری گفت:  هدف ما گسترش همکاری های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بود که ملاقات های تخصصی خوبی در قالب هیاتی تجاری متشکل از نمایندگان 33 شرکت بزرگ جهموری تاتارستان در حوزه های نفت پتروشیمی، ماشین سازی، حمل و نقل و کشاورزی در آن شرکت داشتند.

معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان تصریح کرد: روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در دیدار با یکدیگر بر توسعه تبادلات تجاری فی مابین تاکید داشتند و در این راستا می توان از پتانسیل های منطقه آزاد انزلی  بهره گرفت.


وی با اشاره بر بهره گیری از دو رودخانه بزرگ جمهوری تاتارستان گسترش حمل و نقل کالا از طریق دریای خزر جهت توسعه تبادلات تجاری را مورد تاکید قرار داد و افزود: جمهوری تاتارستان فعال ترین نقطه در جمهوری روسیه در زمینه اقتصادی است که از طریق دریا و رود ولگا می تواند مسیر سریع تری به جمهوری اسلامی ایران باشد.


وی پیش بینی کرد قرار دادهای خوبی در زمینه واردات و صادرات بین دو کشور به امضا برسد.

 

*تاکید بر ظرفیت های منطقه آزاد انزلی در گسترش همکاری های ایران و تاتارستان 
«عیسی فرهادی» در این نشست بر ظرفیت های منطقه آزاد انزلی در گسترش همکاری های ایران و تاتارستان تاکید کرد و اظهار داشت: با الحاق سه محدوده صنعتی و فرودگاه سردار جنگل به منطقه آزاد انزلی ظرفیت این منطقه افزایش یافته و می تواند نقش زیادی در رابطه با توسعه مبادلات تجاری با کشور دوست و برادر تاتارستان داشته باشد.

 

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره منطقه آزاد انزلی از سرمایه گذاران و تجار تاتارستان دعوت کرد تا از مزیت های منطقه آزاد انزلی استفاده کنند.


وی این مزایا را ایجاد کنسرسیوم های تجاری و حمل و نقل با حضور بانک ها، بیمه ها و شرکت ها، همکاری های مشترک در زمینه های شیلات، کشاورزی و کشت فراسرزمینی با توجه به پتانسیل های 2 منطقه، همکاری در زمینه انرژی از جمله سوآپ و بانکرینگ سوخت با توجه به زیر ساخت های بنادر کاسپین و انزلی، تهاتر غلات کشور روسیه با کالاهای مورد نیاز این کشور از مسیر بنادر منطقه آزاد انزلی، سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد شهرک لجستیک در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین به عنوان بندر نسل سوم، تشکیل شورای مشترک بازرگانان دو منطقه به منظور اجزای برنامه های توسعه و تقویت روابط تجاری و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، همکاری مشترک در حوزه گردشگری خصوصا گردشگری دریایی با توجه به ظرفیت های دو منطقه، استفاده از ظرفیت علمی مراکز دانشگاهی واحدهای فناور و دانش بنیان و صنایع های تک دو منطقه و بهره گیری از ظرفیت اوراسیا و تعرفه های ترجیحی برای افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی اعلام کرد.


در انتها تجار و سرمایه گذاران استان گیلان و هیات همراه جمهوری تاتارستان در میزهای گفتگو B2B حول محورهای کشاورزی ، تجارت، صنعت، حمل و نقل و لجستیک، گردشگری (سلامت) و دانش بنیان و نوآوران تبادل نظر کردند.

 

کد خبر 1208540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha