کارآمدی ایفا نقش اجتماعی جامعه پزشکی در مساجد

نقش اجتماعی پزشکان با ارائه «خدمات عام المنفعه» و انجام «فعالیت های آموزشی» قابل ایفا و مساجد به عنوان مهمترین پایگاه های موثر در عملیاتی سازی این نقش مطرح هستند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان:  ارزش و جایگاه نعمت سلامتی و امنیت بنا به فرمایش پیامبر مکرم اسلام(ص) در بین مردم ناشناخته مانده و زمانی که این مقوله مهم دچار چالش هایی مثل دوران کرونا می شود ارزش پیدا می کند از این رو مردم تا مادامی که از این نعمت ها بهره مند هستند شاید قدرشناسی نکنند.

ارتقای سلامت جسم و روح مردم در نقاط مختلف منجر به افزایش کارکردهای یک جامعه خواهد شد و مردم کمتر دغدغه مند و دچار نگرانی و ناراحتی خواهند بود.

 

ارتقای سواد سلامت جز مهمترین نیازهای بشری برای حفظ این نعمت بوده و این ایفای نقش بر عهده متخصصان و کارشناسان این حوزه خواهد بود تا اینکه افراد را آگاه و بیدار کنند.

بخشی از مردم جامعه به دلیل وراثت و یا بی توجهی به فاکتورهای سلامتی دچار بیماری شده اند که برای درمان باید کار کنند اما محدودیت های مالی آنان را برای حفظ سلامتی خود دچار بحران کرده که در این خصوص باز جامعه پزشکی و بهداشت و درمان در کنار خیرین نقش دارند.

 

پزشکان علاوه بر ماموریتی که در حوزه بهداشت و درمان دارند، یک وظیفه اخلاقی هم عهده دار شده اند و‌ان هم ایفای نقش اجتماعی بوده که با ارائه خدمات عام المنفعه و انجام فعالیت های آموزشی انجام می دهند.

گروه های جهادی که به روستاها و مناطق کمتر برخوردار سفر کرده و این خدمات را ارائه می دهند و یا ایجاد محفل و پاتوقی برای آموزش در محلات و مراکز فرهنگی برای ارتقای سلامت  که همه در راستای ایفای نقش اجتماعی می باشد.

مساجد و کارکردهای بهداشت و سلامت

 

در باب احیای کارکردهای مساجد، آموزش سلامت و ارائه خدمات در این حوزه مطرح و مورد بحث قرار می گیرد که در برخی از مساجد جلسات آموزشی بهداشت و سلامت برپا و در برخی از این مراکز کلینیک سلامت ایجاد شده و مردم از آن بهره می برند.

مراکز خیریه نیکوکاری در مساجد از سوی کمیته امداد و تعامل بین کانون های فرهنگی و هنری با پزشکان باعث شده که جمعیت زیادی از تیم بهداشت و درمان برای ارائه خدمات در این حوزه وارد تشکیلات همکاری شده اند.

 

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با اشاره به همکاری پزشکان در خدمت رسانی به مردم گفت: علاوه بر ارائه خدمات رایگان و یا تخفیف دار پزشکان به مددجویان کمیته امداد، آنان از ایتام و خانواده های نیازمند حمایت می کنند.

«کریم زارع« شمار پزشکان خیرین استان اصفهان را بیش از هزار و 700 نفر اعلام کرد و افزود:‌ این افراد حامی کودکان یتیم بوده و نیازهای آنان را در حد امکان تامین می کنند و برخی هم در مراکز خیریه برای درمان خانواده های نیازمند همکاری دارند.

 

تعامل پزشکان با کانون های مساجد در رفع نیازهای خانواده های نیازمند از یک سو حائز اهمیت بوده و از یک جهت دیگر هم آموزش و فرهنگ سازی در حوزه سلامت جسم و روح با برگزاری جلسات سخنرانی مطرح است.

مدیراجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به همکاری پزشکان با مساجد گفت: با همکاری این قشر کلینیک هایی در مساجد و یا در مجاورت این مراکز ایجاد کرده اند.

 

حجت الاسلام «مجتبی کوچک زاده« اضافه کرد: آموزش مردم در حوزه سلامت برای ارتقای سواد سلامت مورد توجه بوده و نشست هایی در این خصوص برگزار می شود.

به گفته وی، نظارت های بهداشتی بر محل های پخت غذا و سرویس های بهداشتی و چایخانه ها از دیگر همکاری های تیم بهداشت و درمان در حوزه مساجد است.

اهمیت و توجه سلامت در جامعه

 

رئیس کل دادگستری اصفهان به مناسبت روز پزشک از دانشگاه علوم پزشکی این استان بازدید کرد و گفت: سلامت از مهمترین مولفه های زندگی بشر بوده و جامعه فعال در این عرصه نقش مهمی در حفظ و احیا آن دارند.

حجت الاسلام «اسدالله جعفری« خاطرنشان کرد: هر گونه اقدام علیه سلامت مردم مصداق مجرمانه داشته و مورد برخورد قرار می گیرد.

وی از بهداشت و سلامت به عنوان نیازهای اولیه جامعه یاد کرد که باید از آن حراست شود.

 

ارتقا سواد سلامت از تریبون مسجد

 

آموزش روحانیون و استفاده از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان برای ارتقا سلامت از تریبون مسجد لازم بوده و اینگونه علاوه بر بهره گیری از کارکرد این مراکز دینی، فرصت سازی برای ارتقا سلامت رقم خورده است.

نمازگزاران این موضوع را مطالبه کرده و خود نیز در برپایی جلسات آموزش سلامت همکاری کنند.

کد خبر 1208546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha