سازمان بهزیستی، از مهم‌ترین نهادهای حمایتی دولتی است

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی وظایف متنوعی در حوزه خدمات اجتماعی دارد و فعالیت‌های خود را عمدتا متوجه اقشار آسیب‌پذیر، کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان،  علی محمد قادری، در برنامه در انتهای الوند افزود: سازمان بهزیستی با نگاه شهید دکتر محمدعلی فیاض بخش از تلفیق بیش از ۱۳ مجموعه و مؤسسه در ابتدای انقلاب تشکیل شد. سازمان بهزیستی بیش از ۵۳ وظیفه و حدود ۱۶۰ مأموریت بر عهده دارد که رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار، مسئولیت سلامت روان جامعه، امور مربوط مهد‌های کودک، سالمندان، معلولان، کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، کاهش طلاق، مشاوره، اشتغال و مسکن، آموزش‌های پیش از ازدواج و ... بخشی از آن است.


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مردم کمتر با سازمان بهزیستی و مأموریت‌های آن آشنا هستند. بهزیستی در حوزه توانبخشی افراد دارای معلویت و افرادی که بعضاً بیماری‌های خاص دارند که منجر به معلولیت می‌شود نگاه ویژه‌ای دارد.


علی محمد قادری افزود: تلاش برای حفظ کیان خانواده‏‌های آسیب دیده و آسیب‏ پذیر، نگهداری و مراقبت و توان بخشی معلولان و آماده سازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهش‏های کاربردی برای پیشگیری از معلولیت‏‌ها و آسیب ‏های اجتماعی، بازپروری، اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب دیدگان اجتماعی، تأمین موجبات تشویق و جلب مشارکت‏های مردمی به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب‏ پذیر، و نیز تشویق و حمایت از بخش غیر دولتی به منظور سرمایه گذاری در هر یک از حالت‏های توان بخشی، اجتماعی؛ از عمده ‏ترین وظایف و مسؤولیت‏‌های سازمان بهزیستی است.


وی اضافه کرد: وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد به عنوان مثال پدر خانواده دچار ضایعه نخاعی می‌شود بعد از یک دوره نقاهت در بیمارستان تا آخر عمرش از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند می‌شود. حق پرستاری در منزل می‌گیرد. شبکه‌هایی در سازمان داریم که به منازل حادثه دیدگان مراجعه می‌کنند و خدمات می‌دهند، موضوعاتی که به عنوان مستمری امروز مطرح است یکی از سازمان‌های با اهمیت حمایتی کشور سازمان بهزیستی است که بیش از ۷ میلیون نفر مخاطب دارد. یک جامعه آماری که در حوزه اجتماعی در حوزه کودکان، ایتام، نگهداری یک کودک از یک روزگی تا زمانی که به سن مشخصی برسد و بشود آن فرد را با جامعه بازپیوند کرد، موضوعات متنوعی در وظایف سازمان بهزیستی وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود.


محمد قادری در خصوص خدمات اورژانس اجتماعی است (شماره ۱۲۳)، گفت: در موضوعاتی که آسیب‌هایی همانند کودک آزاری، همسرآزاری و موضوعاتی که نگاه مداخله‌ای در بحران وجود دارد بحث اورژانس اجتماعی پرررنگ می‌شود. همکاران ما در سراسر کشور تقریباً یک پوشش ۸۰ درصدی در این خصوص دارند. از ابتدا با تماس مردم مراجعه در محل دارند و درکنار سایر مجموه‌های مداخله‌ای مدیریت در میدان عمل را به دست می‌گیرند و آنجایی که توسط دستگاه قضایی منجر به نگهداری فرد در مراکز ما می‌شود یک بانوی محترم بی سرپرستی جایی ندارد و موضوعاتی دارد و باید کار مددکاری برایش اتفاق بیفتد در مراکز ما حضور پیدا می‌کند.


وی افزود: موضوع مشاوره امروز در سازمان بهزیستی یک موضوع مهمی است. یک خط ارتباطی ۱۴۸۰ داریم که مردم در جریان باشند که موضوعات متنوعی که نیاز به یک مشاوره روانشناختی موضوعات تخصصی مشاوره‌ای دارند ما امروز بیش از ۳ هزار مرکز مشاوره در کشور داریم و این خط ارتباطی در خدمت مردم است.


محمد قادری گفت: در بخش کودکان کار مشخصاً کار کودکان کار خیابانی برگرفته از چند عامل است. یکی از عوامل بحث مهاجرت و حوزه حاشیه نشینی است. موضوعاتی که عوامل چندبعدی را دربر دارد. موضوع کودکان کار خیابان طبق کنوانسیونی که حقوق کودک را دربر می‌گیرد فردی که زیر ۱۸ سال است قاعدتاً نمی‌تواند کار کند، اما باید یک نگاهی در کشور ما براساس قوانین موضوعی که در مجلس شورای اسلامی داریم دستگاه‌هایی را به عنوان دستگاه‌های متولی در امر ساماندهی و توانمندسازی خانواده‌هایی که این کودکان را دارند و به جهت مشکلات و آسیب‌هایی که در خانواده ایجاد شده و کانون خانواده دیگری وجود ندارد و این فرزندان به صورت شبکه‌ای ممکن است در مسیر‌هایی که فرمودید قرار بگیرند و امروز این پدیده غیرقابل انکاری نیست حتماً وجود دارد.


وی افزود: در دولت سیزدهم جلسات متعددی در شورای اجتماعی کشور در خصوص کودکان کار داشتیم. وزیر کشور و ارکان متناسب با این ظرفیت جلسات متعددی انجام داده اند و این موضوع در دست بررسی است که عوامل و موضوعاتی که تأثیرگذار است از جریان شناسایی تا جریان توانمندسازی بررسی شود که ما بتوانیم پدیده کودکان خیابانی را در کشور مدیریت کنیم. البته در همه کلان شهر‌های کشور نیست، اما آن استان‌هایی که درگیر جدی کودکان خیابانی هستند سازمان بهزیستی یکی از دستگاه‌های مؤثر است که با همکاری دستگاه‌های دیگر باید این موضوع را مدیریت کند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی اولین دستگاهی است که در این دولت امر مردمی سازی را شروع کرده و به جا‌های خیلی خوبی رسیده است. در برنامه‌هایی که به عنوان پویش و راهبرد‌های اساسی در کنار ما به عنوان طرح‌های تحولی در سازمان بهزیستی مطرح است، دانشجویان و گروه‌های مردمی حضور دارند. در سیل در زلزله در موضوع آسیب‌های اجتماعی و فلج اطفال، در کرونا در کنار کادر محترم بهداشت گروه‌های جهادی آمدند و در بیمارستان‌ها در مجموعه‌ها و حتی در کفن و دفن و در موضوعات متنوعی که نیاز شد این عزیزان حضور پیدا کردند. سازمان بهزیستی هم از این امر مستثنی نیست.

کد خبر 1208717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha